menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Keermuren voor de tuin

Ga naar meest recente reactie

Catgarden

Catgarden

Onze tuin heeft nogal een groot niveau-verschil en dat wordt nu opgevangen door keermuren op 2 niveau's. Dit werd gedaan door de vorige eigenaars van dit huis en ze gebruikten betonstenen om muurtjes mee te bouwen en die zijn nu scheef aan het zakken.

Wij zouden die muurtjes willen vervangen, maar weten nog niet echt met wat.
De muurtjes zijn max. 50 cm hoog.

We zouden iets duurzaams willen, lieft iets dat we zelf kunnen en iets die geen gigantisch gat in onze portemonnee zal laten aangezien ik nogal veel medische kosten heb en daardoor hebben we geen gigantisch groot budget.

Voorlopig denk ik aan het Crack & Stack systeem van Stoneline, maar ik heb er geen idee van hoeveel dat kost. Heeft iemand dat al gebruikt ? Wat is jullie bevinding om het te plaatsen en blijft het na enkele jaren goed op zijn plaats ? Als jullie je ongeveer nog herinneren hoeveel dat koste...

Ik heb gekeken naar schranskorven ook maar dat lijkt nogal een prijzige oplossing.

Als er nog iemand andere goeie oplossingen kent, moet wel te verkrijgen zijn in België, laat maar iets weten !
zaterdag 31 maart 2007 - 12:22
Esem

Esem

Catgarden,
ik heb eens een keermuurtje gezien en dat was gemaakt van oude dals.
De oude stenen waar vroeger de voetpaden van gemaakt waren.
Half door geslagen en los op elkaar gestapeld was een zeer mooi uitzicht en misschien en voordelige keuze als je ze nog kan vinden.
Gr Esem,
zaterdag 31 maart 2007 - 17:20
Catgarden

Catgarden

Bedankt voor de tip Esem, maar ik denk niet dat ik nog zoveel gebruikte stenen zal vinden want die zijn denk ik nogal populair tegenwoordig.
Ik heb heel wat nodig want in totaal gaat het om zo'n 60 meter muurtjes van 50 cm hoog.
Deze muurtjes moeten ook nogal wat grond tegen houden want het niveauverschil is in totaal 1 meter (verdeeld in 2 niveau's van elk 50 cm) en iemand zei me al dat los gestapelde stenen altijd kans hebben om toch weer te gaan schuiven.
zaterdag 31 maart 2007 - 22:06
Esem

Esem

Catgarden,
Als je de stenen op een goede mannier op stapeld zullen ze niet schuiven,maar je moet de stenen iets schuin opstapelen dus naar boven toe iets meer naar de binnenkant toe zoda tze niet zullen wegschuiven.
En ik denk dat je zo al geen problemen zal ondervinden bij een hoogte van 50 cm.
Gr Esem,
zondag 1 april 2007 - 09:01
PaulPhillemon

Tekst aangepast

PaulPhillemon

Hallo,
een andere mogelijkheid is met hout afzetten; hier vindt je een voorbeeld http://www.collstrop.be/cat.aspx?lang=nl&rub=3&hfdcat=2&cat=19
is wel vooral voor rechte wanden geschikt. In april 2000 heb ik zelf een verhoogde bloembak daarmee gemaakt van 52 à 65 cm.
Veel succes,
Paul
Indien geinteresseerd plaats ik een foto bij
zondag 1 april 2007 - 09:39
brompie

Brompie

Hallo
Stenen moet je niet kopen das zonde van je geld
Maar jullie hebben er nog al wat nodig, kijk eens op marktplaats.nl (rubriek bouw en tuin) of een vergelijkbare site in belgie
Moet je eens opletten hoeveel mensen er blij zijn als je ze op komt halen (meestal gratis) het is even zoeken en misschien wat sjouw werk maar ik denk dat dat te doen is.
Succes
Brompie
zondag 1 april 2007 - 20:40
Willemke

Willemke

Al eens gedacht aan vierkante of rechthoekige klinkers ? deze kan je mooi stapelen en bij gebruik van vierkante klinkers gebogen vormen mee maken , om een stevig geheel te maken kan je ze natuurlijk ook op elkaar metselen met zand en cement natuurlijk . eventueel om de paar lagen een dun betonijzer van 4 of 6 mm dik in de voeg leggen bij het cement en het gaat zeker niet verschuiven !
klinkers zijn in verschillende maten , kleuren en prijzen te koop ( zie Hubo en Gamma ) dus zo een groot probleem kan het niet zijn denk ik . zelf ga ik dit in mijn tuin ook zo maken met gebogen vormen en verschillende kleuren gemengd.

Succes !

Willemke
donderdag 12 april 2007 - 03:20
Catgarden

Catgarden

Heb jij ook een tuin met veel hoogteverschil in Willeke ?
Bij mij gaat het om 2 meter hoogteverschil tussen het huis en het einde van de tuin, das zo'n 14 meter.
Naast het huis is er ook nog een hoogteverschil van 1,5 meter op zo'n 5 meter.
Dat is echt wel veel grond dat die muren moeten tegenhouden + dat er op één van die stukken nog eens een vijver ligt.

Hoeveel fundering moet je dan steken onder je muurtje voor een muurtje van 50 cm hoog. Hoger worden de muurtjes niet want we werken met verschillende niveaus.
donderdag 12 april 2007 - 17:59
Willemke

Willemke

Het hoogteveschil in mijn tuin is maar 50 cm , dus geen enkel probleem !
om een goede fundering te maken voor een muurtje van 50 cm hoog zou je toch tot de harde ( gele ) ondergrond moeten graven en van daar uit de fundering gieten , natuurlijk kan het voorkomen dat de harde ondergrond veel te diep ligt , dan zal je +/- 40 cm diep moeten uitgraven en gewapend beton erin ( dus met betonijzer , kijk niet op een staaf betonijzer : beter een teveel als te weinig !!! / ook een mogelijkheid is een metalen net kopen dat in de betonvloeren gebruikt wordt , je kan dit dan in stroken van de uitgegraven diepte - 5 cm knippen of slijpen en dit als wapening gebruiken door in het midden van de greppel rechtop te plaatsen en daar de beton over storten ) beter ineens goed dan 2 x werk want dan lopen de kosten ook hoog op !
voor een hoogteverschil van meer dan 1 meter zal je een serieuze fundering moeten maken ( zeker in de buurt van een vijver) en oude stenen of iets dergelijks als binnenmuur moeten maken met in de voegen dun betonijzer voor de stevigheid en met mooie stenen de buitenmuur er tegen metselen , je kan eventueel raad vragen aan een tuinaannemer of een metselaar in de bouw , 1,50 meter hoog waar grond achter zit is niet niks he.

Willemke
vrijdag 13 april 2007 - 01:21
bunnygarden

Bunnygarden


Crack en stack.
Kostprijs per vierkante meter zicht is 105€
Passen met tand en groef in elkaar en desnoods kan je ze lijmen of cementlaagje ertussen.
Je kan er ook bochten mee maken.
De bovenste 2 lagen moet je altijd lijmen.
Ik heb deze pas besteld voor een keermuur met max hoogte van 1meter.
Desnoods graaf je de grond een beetje schuin af zodat je muur schuin komt te staan.
De eerste laag duw je al in de fundering, indien deze nodig is ,dan schuift de muur niet weg.

Keuze in kleur is er genoeg.
1 steen weegt 8 kilo.

Schankorven zijn te ongekend i deze moeten heel goed opgevuld worden met de gepaste steengrootte !
Je ziet ze al eens staan maar dan meestal slecht gevuld.

Den bunny.
zaterdag 14 april 2007 - 18:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon