menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte aan Tuja Atrovirens

Ga naar meest recente reactie

karine

Tekst aangepast

Karine

Wij hebben een 15 tal jaar geleden veel Tuja Atrovirens gepland. (traag groeiende coniferen)
Tot nu toe geen problemen mee gehad tot ik daarnet de haag aan het snoeien was.
Ik had al enkele kleine bruine plekjes aan mijn kant van de haag opgemerkt maar nu ik daarnet de bovenkant zag tijdens het snoeien ziet het er op sommige plaatsen erger uit en aan de kant van mijn buurman zijn er al enkele bomen ernstig beschadigd.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en hoe dit te stoppen is?
dinsdag 17 augustus 2021 - 02:05
karine

Karine

Bovenkant Haag.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 17 augustus 2021 - 02:07
karine

Karine

Close UP bovenkant.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 17 augustus 2021 - 02:10
karine

Karine

Voorkant

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 17 augustus 2021 - 02:12
Tuinprins

Tuinprins

Dit is een of andere schimmelziekte zoals Didymascella thujina, Kabatina juniperi of Phomopsis juniperovora. Deze ziektes worden veroorzaakt door voor de mens onzichtbare schimmels (zijn alleen onder een microscoop te zien). Zie je vooral bij dichte hagen optreden. Deze schimmels verspreiden zich via neerslag, water geven, knippen van de haag etc.

In NL zijn er voor de gewone consument geen geschikte middelen ter bestrijding van deze schimmelziektes verkrijgbaar (zijn al geruime tijd uit de handel vanwege milieubezwaren). In België is misschien nog wel het een en ander verkrijgbaar. De schimmelbestrijdingsmiddelen die in NL nog verkrijgbaar zijn, zijn een 'light' variant die zeer waarschijnlijk weinig helpen tegen genoemde schimmelziektes (de coniferenverkopers zeggen dit natuurlijk niet hardop).

Naast spuiten met een chemisch middel wordt meestal aangeraden om de aangetaste delen weg te snoeien. Bij een coniferenhaag schrikken veel mensen daar voor terug want je krijgt dan open of kale plekken in de haag. Nadeel van bijna alle coniferen is dat die niet meer vanuit het oude hout uitlopen en de gaten dus geruime tijd zichtbaar blijven. Als je aangetaste delen wegsnoeit dan moet je het snoeigereedschap zeer regelmatig ontsmetten met chloor of spiritus om verdere verspreiding van de schimmel te voorkomen.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 17 augustus 2021 - 09:14
karine

Karine

Alvast bedankt voor u advies. Ik had de vraag ook al gesteld bij het tuincentrum en daar dachten ze aan takkeluis wat ik wel vreemd vond. Ik ga nog eens informeren bij een professionele tuinman om zo nog aan een goed middel te geraken.
dinsdag 17 augustus 2021 - 18:04
Tuinprins

Tuinprins

Soms kan een bepaalde soort takluis dit veroorzaken maar je ziet dan bijna altijd een zwarte verkleuring op de takken. Luizen produceren een plakkerig goedje genaamd honingdauw. Hierop groeit gemakkelijk een zwarte schimmel (roetdauwschimmel).

Tegen luizen heeft een tuincentrum meestal wat beschikbaar, tegen genoemde schimmelziektes heeft een tuincentrum in NL geen goed werkzaam middel in het assortiment (deze zijn alleen te verkrijgen bij professionele leveranciers die deze middelen alleen mogen verkopen aan mensen die in het bezit zijn van een spuitlicentie).

Gegroet, de tuinprins


woensdag 18 augustus 2021 - 10:43
karine

Karine

Ik had nog Bayfidan staan en heb dat er alvast opgespoten.
https://www.promobutler.be/nl/promoties/bayer-bayfidan-special-horta-1681227
donderdag 19 augustus 2021 - 12:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon