menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voeding op schorslaag

Ga naar meest recente reactie

Dany

Dany

Dit jaar heb ik enkele vaste planten en struiken gezet en heb daar een laag versnipperde schors rond gelegd van ongeveer 5 cm.
Als ik daar korrelvoeding en/of gedroogde koemest en/of wormencompost wil geven moet ik dit dan gewoon op de schors gooien of moet ik de schors een beetje wegdoen en het eronder steken of moet ik proberen de korrels op te lossen in water enz...
Wat is de beste manier om dit te doen?
vrijdag 5 augustus 2022 - 10:25
Tuinprins

Tuinprins

Als je de meststof op de schors legt dan duurt het langer voordat het bij de wortels is, het moet namelijk eerst door de schorslaag heen. Ook droogt de meststof eerder op dus duurt het langer voordat het bij de wortels is (dit laatste is zeker het geval als we drogend weer hebben met weinig tot geen neerslag). Daarom in dit geval: schors weg doen, meststof geven, schors terug doen en dan, belangrijk, goed water geven.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 5 augustus 2022 - 10:32
leerling

Leerling

Nog een bedenking:
Als je de grond verzorgd hebt voor je de planten erin hebt gezet (bv. met compost), lijkt nu alweer bemesten me wel erg vroeg.

Heel wat tuinen zijn overbemest.

Kijk eens naar de natuur. Op een of andere manier groeien daar overal planten zonder dat mensen er constant rondlopen met mestwagentjes. Sommige planten doen het zelfs beter op arme grond.
vrijdag 5 augustus 2022 - 12:45
dries944

Dries944

Das eigenlijk de truc leerling,je moet eigenlijk gewoon afkijken hoe de natuur werkt, in de natuur blijft het blad liggen en dient als voeding voor het bodemleven, wat op zijn beurt voor voeding zorgt voor de planten!

Wat gedroogde koemestkorrels en (wormen)compost betreft,das eigenlijk geen meststof maar een bodemverbeteraar! Dus da duurt een tijdje tegen dat die voeding afgeven,moet eerst omgezet worden door het bodemleven. Dus in feite kun je die al gebruiken. Meststoffen in korrelvorm probeer ik zoveel mogelijk te vermijden en al zeker met hoge stikstofwaardes!

In schors zit maar weinig voeding omdat dit lang duurt eer dit verteerd is dus hebben de planten iets meer nodig.
vrijdag 5 augustus 2022 - 13:28
Dany

Tekst aangepast

Dany

Iets ter verduidelijking. De planten die ik gezet heb staan op een strook van ongeveer 1.5 meter breed en 25 meter lang waar voordien 30 jaar coniferen hebben gestaan op arme zandgrond. Na verwijderen coniferen en de meeste wortels heb ik gedroogde koemest korrels, wormencompost, mineral+ en zeevogelguano ingewerkt in de grond. Na een week zijn dan de planten gezet en de schors gelegd.
Mijn vraag voor voeding op of onder de schors is eigenlijk al naar volgend voorjaar toe.
Dus als het veel regent kan ik het er gewoon op en tussen de schors gooien en anders wordt het schors een beetje wegdoen, bemesten schors terug en veel water geven.
Als ik spreek over korrel meststof bedoel ik niet roze of blauwe korrels maar organische
vrijdag 5 augustus 2022 - 18:19
Peterplant

Peterplant

Dan is het geen probleem. Als het door droogte niet oplost heeft het geen werking, maar begint het te werken als het een tijdje geregend heeft.
In de natuur wordt inderdaad niet bemest,maar hoe graag wij dat ook willen , onze tuin is geen stukje natuur. In de natuur verdwijnt er eeuwenlang niets van een stuk grond.
In de tuinen verdwijnt er constant van alles, kijk maar eens wat er de laatste jaren uit de tuin in de groene kliko verdwenen is
Aanvullen met voeding is dus verstandig, maar met alles geldt: niet te veel, maar ook niet te weinig.



vrijdag 5 augustus 2022 - 19:16
dries944

Dries944

De voornaamste reden dat het meeste tuinafval verdwijnt is omdat het zogezegd niet mooi oogt als dat gewoon ergens op de grond ligt. Alles moet netjes en proper zijn!
Bij velen is dat dan nog blote aarde blootgesteld aan de zon/wind en regen.
Kijk maar naar de containerparken waar zoveel groenafval binnengebracht wordt!

Eigenlijk moet een tuin er wat minder net bij liggen, zo krijg je ook meer leven in je tuin. Ik heb hier zelfs al 2 kleine egels gezien in m'n tuin

In mijn tuin word alles hergebruikt en heb ik geen afval om naar het containerpark te doen. Snoeisel leg ik onder of achter een haag of beland het op de composthoop.
Het gras wordt ook gemulcht alsook de herfstbladeren. Voor de grotere takken heb ik een hakselaar. Zo blijft alles in de tuin en is de kringloop eigenlijk rond.
Ieder jaar laat ik wel enkele tonnen compost aanvoeren als mulchlaag voor in de border om de zandgrond te verbeteren. Tis nie voor niks dat ze dit het zwarte goud noemen.
vrijdag 5 augustus 2022 - 22:53
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Er zit in wormenmest wel iets n p k en samen met lavameel is het een goede grondverbetering. En overbemesten doe je dus niet met dit spul. Sinds ik dit weet kweek ik wormen. En geven ze mij wormenmest. Dit jaar nu 9 kilo. Je kunt het ook prima gebruiken als zaaigrond.
zaterdag 6 augustus 2022 - 12:52
Dany

Dany

Hoe doe je dat die wormen kweken?
zaterdag 6 augustus 2022 - 13:25
dries944

Dries944

Als je veel wormen in de grond hebt heb je dan toch ook wormenmest of ook wel humus genoemd! Waarom maak je dit dan apart?
zaterdag 6 augustus 2022 - 16:25
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Op you tube zie je hoe dit in zijn werk gaat. Of het internet. Wormen kweken. Zoek maar een nederlandse site. En natuurlijk zitten ze ook in je grond, maar niet zoveel als in je kwekerij. Bij Frank Wasse kun je ook veel informatie krijgen. Even een aanschaf van bakken en wormen en bosgrond met keukenafval en papiersnippers als start. Na een week pas de wormen toevoegen. Ik had zoveel wormen gekweekt, dat ik er een handje vol extra in mijn compost heb gekieperd. Wel vochtiger houden dan. Heb ze nu buiten in de schaduw staan. In de winter zet ik de bakken weer binnen in de schuur. En dan zo nu en dan aanvullen met keukenafval. Aardappel schillen vreten ze ook op. Dit geeft een probleem in je compostbak. Ik maak het afval kleiner in een keukenmachientje. Dan gaat de omzetting van je micro- organismen vlotter. En je kunt rustig op vakantie. Want ze eten de micro-organismen van al die groente afval op hun gemak. Na ruim drie maanden kun je oogsten. Je kunt de stapel kratten of emmers ook hoger maken. Heb ik gedaan, omdat er ruim voldoende wormen waren na 6 maanden. Ik kweek de wormenmest en gebruik dit bij de komkommers, tomaten en het vocht verdun ik als extra planten voeding. En oh ja. De start van bosgrond is nodig omdat er veel micro organismen inzitten. Nu gebruik ik ook wel half verteerde compost.
zaterdag 6 augustus 2022 - 18:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon