menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lichte plekken in gazon

Ga naar meest recente reactie

Bes

Bes

Een paar jaar geleden zag ik enkele lichte plekken van een ander soort gras in het gazon. Nu is al zeker 1/3 daarmee bedekt. Het ligt ook plat en groeit nauwelijks. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
maandag 8 juli 2024 - 20:49
PeterC

PeterC

Dat wordt moeilijk zonder achtergrondinformatie, en wat foto's ter illustratie.
maandag 8 juli 2024 - 22:42
Tuinprins

Tuinprins

Zou Europese hanenpoot / Echinochloa crus-galli kunnen zijn.

Als zich dat in een gazon vestigt dan groeit het plat (door het afmaaien) en kan dan ook nog zaad produceren. Is lichter van kleur en de bladeren breder dan van 'gewoon' gazon gras.

Zaden van de Europese hanenpoot zijn aanwezig in zowat alle zandgronden in de Lage Landen. Het is een van de eerste zaden die ontkiemt na grondbewerking. Het is dus doorgaans niet zo dat zaden van de Europese hanenpoot in het gazongraszaad zaten. Het is een zeer algemeen onkruid, volgens mij in de top 5 van aanwezigheid.

Als het al een flink stuk van je gazon heeft ingenomen dan wordt bestrijding lastig. Bij beperkte aanwezigheid is het grondig uitsteken van dit gras de aangewezen weg om het kwijt te raken.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 9 juli 2024 - 06:32
Bes

Bes

De sprietjes zijn niet dikker, eerder dunner.
Hierbij foto

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 9 juli 2024 - 16:50
Bes

Bes

Foto van het lichte gras

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 9 juli 2024 - 16:53
Bes

Bes

Zou het kweekgras kunnen zijn?
dinsdag 9 juli 2024 - 16:56
Tuinprins

Tuinprins

Lijkt mij niet. Kweekgras is breder dan gewoon gazongras en vormt in een gazon ook geen dichte zode. Kweekgras heeft witte wortels die wat op dunne schoenveters lijken.

Europese hanenpoot is het ook niet.

De vraag is of we hier met een andere grassoort van doen hebben of dat het bestaande gazongras lichter van kleur is geworden. Ik zou het gazon bemesten met een stikstofrijke meststof en kijken of het licht gekleurde gras donkerder van tint wordt.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 10 juli 2024 - 05:49
Bes

Bes

Bedankt. Zal ikdoen
woensdag 10 juli 2024 - 09:37
PeterC

PeterC

Jouw gazon ziet er eigenlijk prima uit.
woensdag 10 juli 2024 - 23:01
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 5 + 2? (beveiligingscontrole) *