menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostbak in kippenhok

Ga naar meest recente reactie

the666bbq

The666bbq

Vandaag was ik nog wat mijn kipperen aan het afwerken voor de kippen die eind deze week arriveren toen ik ineens stil stond bij het feit dat mijn drie compostbakken in de kippenren wel eens de ideale vluchtroute voor de kippen zouden kunnen zijn.

De compostbakken (ongeveer 120cm hoog schat ik) staan ongeveer op een meter van de kastanjeomheining (ongeveer 140cm). De kippen zijn Aarschotse koekoek/hoenen en nog niet geknipt dus om de vliegkunsten te beperken moeten de veren nog wat ingekort worden.

Hoe groot is de kans dat de kippen de bakken gebruiken als vluchtroute ? Ik heb nog wel wat plaats om de bakken buiten de 60m³ van de ren te plaatsen maar ik had ze wel liever erbinnen gehouden. Misschien moet ik maar zoiets voorzien als van die pinnen om het landen van duiven op het dak of vensterbank te ontraden, of denken jullie dat dit niet nodig is ??
woensdag 1 augustus 2007 - 23:59
jdcoster

Jdcoster

Ik ken de Aarschotse koekoek niet. Enkel Mechelse en Izegemse. Als ze daar op lijken, een zwaar ras dus, zou het mij zeer verwonderen als ze er over gaan. Moest dat toch zo zijn kan knip je het eerste jaar aan één kant de vleugelpennen weg. De vier langste pennen laat je staan. Dan valt de ingreep niet zo op. Na een jaar zijn ze gewoon van 'te voet te gaan' en proberen ze dat niet meer.
Hoe dan ook, zware kippenrassen moeten ook eerst ergens op kunnen springen om er dan weer af te springen. Dat zullen ze met die scherpe kastanjespijlen wel niet kunnen.
donderdag 2 augustus 2007 - 00:50
minouke

Tekst aangepast

Minouke

wij hebben ook mechelse koekoeks en die sprongen op het kippenhok om te ontsnappen, nu ze veel zwaarder zijn doen ze dat niet meer.

Misschien ondertussen een net overhangen.
[afbeelding verwijderd niet-https]

ons witteke (Gwendoline) is veel lichter en die durft weleens op wandel gaan
donderdag 2 augustus 2007 - 07:30
Helianthus

Helianthus

In ons kippenhok staat een paletje met boordstenen (overschot, wachtend op een definitieve bestemming).
Dat is een kleine 1m hoog , terwijl de draad van het hok maar 1.20m hoog is.
Ook staat die stapel zo goed als tegen de omheining.
Toch hebben onze kippen (gewone leghorns en araucana's) nog niet één keer een ontsnappingspoging ondernomen.
Nu is het wel zo dat onze kippen bij aankomst zijn gekortwiekt langs één kant (zoals hoger reeds beschreven met dat verschil dat bij ons hun pluimen over bijna de hele rechtervleugel werden ingeknipt).
Ze zijn echter niet geleewiekt zodat hun pluimen ieder jaar met de rui weer teruggroeien.
Toch doen ze geen enkele poging meer om op of over de draad te raken.
Eén keer ze je kippenren gewend zijn denk ik dat ze er wel blijven.
Op voorwaarde dat ze er eten vinden natuurlijk

Groetjes, Gert.
donderdag 2 augustus 2007 - 07:41
minouke

Minouke

Gert, het gras is ook voor hun altijd groener aan de overkant, ze hebben 10 are voor hun alleen en elke dag mais, en toch zien we Gwendolineke soms in de tuin lopen ..... ze wacht nog altijd op 'n haan hé Gert
donderdag 2 augustus 2007 - 08:02
Helianthus

Helianthus

Kan je't haar kwalijk nemen
donderdag 2 augustus 2007 - 08:02
the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

Voor degene die het ras niet kennen :

[afbeelding verwijderd niet-https]

foto geleend van de fokker, dat zal hij wel niet zo erg vinden.


De ren overspannen met een net is nogal lastig (60m²), bij de ophokplicht wordt het hok effe verkleind, dan zal da nog wel lukken

Misschien haal ik nog een compostbak extra en verhoog ik mijn bakken zodat ze ongeveer evenhoog komen te staan als hekken - maar inderdaad ik denk dat ze het lastig gaan hebben om op de hekken te springen en er weer af met die scherpe punten alle 8 à 10 cm
donderdag 2 augustus 2007 - 09:35
phili

Phili

Hoi,
voor zover ik weet hebben kippen geen gevoel in hun poten dus scherpe pinnen helpen dan niet, ik zag kippen bij kennissen die op een schutting van twee meter hoog met prikdraad erop kwamen, dus je zal ze moeten kortwieken.
groetjes catootje
vrijdag 3 augustus 2007 - 22:46
the666bbq

The666bbq

We hebben ze zorgvuldig geknipt inderdaad, en ik hoop dat ze daarmee toch al wat lager bij de grond blijven - als ze toch eens gaan lopen via de bakken dan zal een extra ring de bakken wel hoog genoeg maken denk ik.

Hieronder al wat foto's van ons nieuwe hok, de kippen zijn nog wat schuw dus die heb ik nog niet kunnen 'vastleggen' op foto

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 6 augustus 2007 - 10:32
Helianthus

Helianthus

Wel een prachtige oppervlakte van tuin hebben jullie hé !
En dat kippenhokje, zelf gemaakt ?

Groetjes, Gert.
woensdag 8 augustus 2007 - 08:31
Adrienne

Adrienne

Hi, hi da's geen hokje Gert, da's een kippe villa
Wel hééél knap hé
woensdag 8 augustus 2007 - 09:08
the666bbq

The666bbq

Nee deze kippevilla is helaas niet te koop, en ik denk dat we die niet zo gauw nog eens zullen hermaken Je moet eens naar je doe-het-zelf zaak gaan en zo'n pakje dakbedekking (slechts 2m²) 'wegen' dat bovenop de rest van het hok kwam; dan weet je wel wat ik bedoel.
Misschien hebben mijn kippen wel multimiljonair gewonnen hehe...

Maar ze voelen zich al goed thuis, ik had nooit gedacht dat alles zo snel op z'n plooi zou komen. Gisteren wel één van de hennen moeten redden. Er stond nog een stuk 'overschot' aan draad, en de kippen zijn nog wat schuw en eentje had niet beter gevonden dan 'de spiraal' in te lopen tot aan het midden van de rol; de terugweg zag ze niet zitten
woensdag 8 augustus 2007 - 10:17
Adrienne

Adrienne

Oei,oei, da's vast niet prettig geweest voor je kippetje.
woensdag 8 augustus 2007 - 20:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon