menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruidenboek

Ga naar meest recente reactie

Dekozn

Dekozn

Hey iedereen, ben al een tijdje afwezig geweest en blijkt dat ik me opnieuw moest inloggen (was vroeger xochipili) en dat het forum is opgekuist
Anyway, ik ben opzoek naar een goed en degelijk kruidenboek maar ik vind niet meteen iets naar mijn goesting. Ik zoek niet naar een kruidenboek voor in de keuken of een veldgids of iets dergelijks.
Maar eerder één die me uitlegt hoe ik kruiden moet drogen en bewaren. Ik ben ook erg geïntresseerd in het maken van tincturen, exracten, siropen, zalven, olieën enz
Ik heb al wat zitten rondzoeken op't internet en vond een boek dat me zeer hard aansprak namelijk:Making Plant Medicine van Richo Cech. Alleen is dit boek niet in het nederlands verkrijgbaar. Opzich is dit nu niet zo'n groot probleem maar ik had toch liever een nederlandstalig boek al was het maar voor het gemak van de eenheden, engelstalige schrijvers maken over het algemeen geen gebruik van het metrisch systeem.
http://www.amazon.com/gp/product/0970031203/ref=wl_it_dp/002-5241893-8129652?%5Fencoding=UTF8&colid=19ZIT5VT8UU25&coliid=I23KDXMBVT32S8&v=glance&n=283155
dit is de link voor Making plant medicine.
Als iemand van jullie een goed boek kent of er nog eentje opzolder liggen heeft... al vast bedankt
zaterdag 17 juni 2006 - 02:25
Esem

Esem

Dekozn
ik dacht toch dat de boeken van Dannielle Houbrechts een hele bebende is
Zelf het ik er eentej van en ben er zeer tevreden over.
Veel weetjes en gebruiksaanwijzingen voor de keuken.

Ps Welkom terug en er is wel een en ander veranderd ,maar in de goede zin.
Esem
zaterdag 17 juni 2006 - 10:50
Bowie

Bowie

Zelf gebruik ik dikwijls 'Grootvaders Beste Kruidenboek' van P. Seitz.


Op de volgende site kan je ook info vinden: http://www.natuurlijkerwijs.com/overzicht.htm
zaterdag 17 juni 2006 - 15:43
Siebke

Siebke

Beste Dekozn,

Mag ik je de tip geven om een opleiding te starten voor herborist of lessen in fytotherapie?Kruidenbereidingen maken vergt toch enige kennis en voldoende achtergrond betreffende de kruideninhoudsstoffen.Het is belangrijk om op een leuke aangename verrijkende manier en onder goede begeleiding de wereld te verkennen van deze boeiende hobby!
Een goed en mooi kruidenboek is deze van Dr. Geert Verhelst.Dit boek bevat wel geen informatie hoe je siropen,tincturen of crèmes maakt.Maar is wel interessant!Boeken van Penelope Ody daarentegen wel,zij heeft trouwens verscheidene boeken geschreven die ik best wel goed vindt.
Een goede site betreffende kruiden is www.annetanne.be/index_html

Groetjes!
zondag 23 juli 2006 - 23:12
Dekozn

Dekozn

Siebke,
Toevallige dat je dit vernoemt want ik ben namelijk van plan avondschool herborist te volgen via de Europese academie in Gent. Heb jij ook deze opleiding gevolgd?
maandag 24 juli 2006 - 12:25
Siebke

Siebke

Hallo Dekozn,

Jawel! Ik heb de 2-jarige opleiding herborisme gevolgd in Brugge en nog extra lessen fytotherapie in Oostende.Echt aanraders!Tijdens die lessen kom je nog dichter bij de natuur te staan en krijg je nog meer eerbied voor het boeiend plantenleven.Ook leer je interessante mensen kennen.Doen dus,je zal er geen spijt van hebben.
maandag 24 juli 2006 - 16:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon