menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paddestoelbaaltjes

Ga naar meest recente reactie

verbena46

Verbena46

Heb weer VOLOP oesterzwam paddestoelen (pleurotus ostreatus)
Elk najaar kopen we een paar baaltjes.
Je kan tot 4 a 5 keer oogsten.
Door de pasta,in de risotto en veel gaan er ook in de diepvries.

gr. Verbena

Tuinbabbel

donderdag 9 december 2010 - 17:30
Rita1960

Rita1960

oei oei oei.... dat ziet er goed uit!

en veeeelll beter dan mijn armzalige oogst van 5 champignons dit voorjaar..

ik zou zo zeggen "eet smakelijk!"

groetjes,
Rita

donderdag 9 december 2010 - 18:21
verbena46

Verbena46

Bedankt voor de leuke reacties!

Lieke: Na het invriezen zijn deze p.d nog zeer goed. Als ze te waterig zijn moet je ze iets langer laten koken zonder deksel er op.

Birdw.:Hier experimenteert men met populier stammen (schijven) worden opgestapeld met "micelio"( p.s.zaad) is hier te koop, er tussen gezaaid.Dan worden ze ook gedeeltelijk in de grond geplaatst enz. Wij hebben dit ook al eens geprobeerd maar de opbrengst kon niet "halen" bij de baaltjes.
Kweken met linde stammen heb ik hier nog nooit van gehoord.Zal eens informeren.


gr. verbena


vrijdag 10 december 2010 - 16:49
Matabish

Matabish

Paddenstoelen bewaren heel goed in de freezer als je ze eerst bakt en in gebruiksklare porties invriest!
Bij gebruik meteen in de bereiding kieperen!
Zo'n baaltje is best interessant zie ik en mooi ook!

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 10 december 2010 - 19:23
cetinel

Cetinel

waar zet je die baaltjes neer?? en moet je er verder nog wat aan doen? ik had zo een klein setje gekocht maar dat werd niks,had een doorzichtige plastic kap met luchtgaten....ik heb alles nauwgezet gevolgd en al snel kwamen er zwammenbundeltjes tevoorschijn die verdroogden,ondanks dagelijks paar keer sproeien....heb ze in de compostbak gekieperd...
nu heb ik paar weekjes geleden zelf broed gekocht en daarmee stro geént,het is ongeveer 10 dagen geleden en het stro begint al beetje doorgroeid te raken,na ongeveer drie weken mogen ze in het licht en bij een temp.vanaf 20 graden zouden er zich zewammen moeten vormen.....(tis een soort die warmte nodig heeft,de zalmoesterzwam)maar in het boekje staat niks over vernevelen en zo..
die van jou is echt heel goed gelukt;koop je ze en wacht je af? ben echt wel benieuwd eigenlijk.....
vrijdag 10 december 2010 - 23:00
verbena46

Verbena46

Hallo Cetinel,
We zetten de baaltjes onder onze woning in een iets donker lokaal maar waar wel licht is (1klein raam) en waar het niet koud is. De baaltjes zitten verpakt metdoorzichtig plastic met gaten waar na een paar weken de p.s. groeien. we besproeien ze nu slechts 1 x(na de aankoop) (te veel watersproeien -krijg je doordrenkte pad.s en dat moet niet)
Elk jaar een super opbrengst.! (en slechts voor E.7.50 p/b) Je kan verschillende soorten kopen maar wij preferen deze.

Heb je het stro ook in plastic gedaan met gaten ?
Ik zou ze niet in het volle daglicht maar half schaduw/half licht zetten.
Toch hebben ze wel iets vocht nodig om te groeien en zou ze daarom wel iets besproeien. Succes er mee.
Laat me weten hoe het afloopt!

gr.Verbena



zaterdag 11 december 2010 - 17:53
cetinel

Cetinel

ik heb volgens de aanwijzingen het stro gepasteuriseerd en laten uitlekken en afkoelen,daarna in een zak gedaan met telkens een lag stro en bestrooid met broed(graankorrls met mycelium) daarna de zak dichtgeknoopt en zoals er stond met een mes sneetjes van iets meer dan 2 cm her en der gemaakt en warm en donker weggezet,nu bengint de strobaal goed doorgroeid te raken...
volgens de uitleg moeten ze na het doorgroeien ergens staan waar het warm is en wel natuurlijk licht heeft,het stro is dus vochtig van de eerste keer .
daarna geen vocht meer toegevoeg,stond ook nergens dat dat moest.....
zaterdag 11 december 2010 - 21:43
linkin711

Linkin711

Ik vind het super,heeft zelf nog een decoratief zicht!!!



Jens
maandag 13 december 2010 - 09:10
cetinel

Cetinel

de mijne begint nu enge roze wratten te vertonen....
ik heb de zalmoesterzwam,die is roze dus het begin is er denk ik
ben benieuwd naar de smaak want nog nooit eerder geproefd.(maar ben een zwammenliefhebber dus dat zal wel meevallen denk ik)
ik noem ze voorlopig de wrattenzwammen

echt appetijtelijk zien ze er vooralsnog niet uit
[afbeelding verwijderd niet-https]

wel duidelijk te zien: de overeenkomst met de gewone oesterzwam
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 15 december 2010 - 16:32
verbena46

Verbena46

Je hebt alvast en mooi start. Nu wachten of er meer komen.
Wat een bijzondere kleur. Deze soort nog nooit gezien en staat ook niet in ons p.s.boek.
donderdag 16 december 2010 - 16:12
cetinel

Cetinel

er zijn wel heel wat meer beginnende groeipunten te zien dan dezen hoor,deze zijn gewoon nu de grootsten....
maar als ik op die rose speldeknopjes mag afgaan word het toch nog wat
ja deze is een soort die warmte nodig heeft,minder dan 8 graden overleeft het broed niet blijkbaar,en zwammen worden gevormd bij een warmte vanaf 20 graden,zal de exacte benaming es opzoeken....

efkes in mijn boekske gedoken: pleurotus salmoneo-stramineus oftewel de zalmoesterzwam dus
donderdag 16 december 2010 - 16:19
cetinel

Cetinel

ik kom weer tegenstrijdige info tegen op^het net,ofwel staat er dat de zalmoesterzwam het enkel moet hebben van zijn uiterlijk en eigenlijk geen smaak heeft,ofwel dat ie juist een aparte smaak heeft.....

hier een stukje erover:
Qua uiterlijk misschien wel de mooiste van de drie, met zijn prachtige zalmroze kleur. Dat schept verwachtingen. Maar schijn bedriegt. Laat u zich door zijn mierzoete voorkomen niet voor de gek houden, deze oesterzwam is een kittig ding: een echte smaakmaker, die wel laat merken dat hij er is. De felste van de drie, maar met het hart wel degelijk op de goede plek… Voor de echte fijnproevers.

tja het zal toch echt afwachten en zelf proeven worden denk ik...
ben ook aan het experimenteren met shiitake(enten op de ouwe kastanjestronk) maar die zal als het lukt ten vroegste na een jaar of meer paddestoelen produceren,had zo een kweeksetje met shiitake ook gekocht(tesamen met de mislukte oesterzwambak) en daar heb ik er wel al wat van kunnen eten,die zijn lekker!!maar zo een bakje geeft natuurlijk heel weinig opbrengst dus vandaar mijn experiment met kastanjehout...
donderdag 16 december 2010 - 16:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon