menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pech met kippen

Ga naar meest recente reactie

Eniavaswen

Eniavaswen

Ik heb eventjes de behoefte om mijn beklag te doen. Anderhalf jaar geleden begonnen we met veel zin een paar kippetjes te houden. We kochten 3 zijdehoentjes: een wit, een zwart en een bruin. We wilden graag lieve kippen waar de kinderen niet bang van moesten zijn.
Achteraan in de tuin hadden we een paar vierkante meters over waar we een mooie ren konden bouwen. Jammer genoeg werd er in november vorig jaar al ééntje ziek. We hebben haar nog in de woonkamer gezet om zelf te voeren, maar uiteindelijk heb ik haar laten inslapen toen er geen beterschap kwam. Mijn oudste kijkt nog steeds regelmatig 's avonds naar zijn sterretje aan de hemel.
In maart lag plots de tweede dood naast het hok. Weer groot verdriet bij de kinderen, want nu was 'hun Emma' ook al dood.
In het voorjaar kochten we dan maar twee nieuwe kippen. Tot nu toe ging alles goed, maar de laatste weken hebben we last van bloedmijten. Nu maken we om de 3 dagen heel het hok schoon in de hoop dat alles overwaait, maar één kip ziet er sinds vandaag plots ook niet zo best meer uit. Voordien was het een heel zenuwachtig beestje, maar nu zit ze heel stil en kan ik ze bijna pakken. Ik vrees dat ik mijn kinderen (en mezelf) één van de komende dagen weer verdrietig zal maken.
Ik wilde heel graag kippen houden, maar op deze manier hoeft het voor mij niet meer. Ik zal nog eens heel goed moeten nadenken of ik in het voorjaar wel weer nieuwe wil gaan halen.

Groetjes, Karen
woensdag 3 oktober 2012 - 15:27
Polplastron

Polplastron

Het hok schoonmaken is met bloedluizen helaas meestal niet voldoende.
Er bestaan spuitbussen die een bepaald stofje bevatten wat aan de pootjes van de luizen blijft plakken waardoor ze niet kunnen bewegen. Dat werkt redelijk (te verkrijgen bij AVEVE of andere boerenbondtoestanden).

Ook heb ik al gehoord van mensen die roofmijten inzetten om deze bloedluizen aan te pakken, maar ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee.

In elk geval is het zeer belangrijk om die ***beesten zo snel mogelijk uit te roeien want ze kunnen zo massaal voorkomen dat ze je kippen tot de dood verzwakken. Mijn vorige haan is zo ook gestorven ...

Groeten,

Pol
woensdag 3 oktober 2012 - 15:36
Eniavaswen

Eniavaswen

Dat spul van de AVEVE hebben we ook al gebruikt, werkt een beetje, maar niet veel. Nu branden we het hok om de 3 dagen uit, inspuiten met insecticide (ben ik eigenlijk niet voor, maar nood breekt wet) en vers strooisel. Ik hoop als we dit nog een tijdje volhouden, dat we het onder controle krijgen.
Hopelijk helpt het nog voor de andere kippen, maar voor die ene vrees ik dat ze er niet meer boven op zal komen. Ik heb zo het idee, als een kip echt lusteloos wordt en vermagert dat er toch niet veel meer aan te doen is.
Evengoed zijn we wel een beetje ontmoedigd nu. Het is niet leuk als er telkens kipjes doodgaan.
woensdag 3 oktober 2012 - 18:25
minouke

Minouke

Het is niet leuk als er telkens kipjes doodgaan.

kan ik me best voorstellen

Maar hoelang overleven die luizen zonder kippen en zou het een oplossing zijn een tijd geen kippen tot die luizen uitgestorven zijn en dan opnieuw te beginnen met kippen?
woensdag 3 oktober 2012 - 18:54
Pieter

Pieter

Mij lijkt het raar dat je enkel het hok behandeld en niet de dieren zelf (desnoods met een ander product). Of hoort dat zo bij bloedluizen? Het lijkt me logisch dat als er een besmet dier terug in het schoongemaakte hok komt dat het hok direct terug besmet is.
woensdag 3 oktober 2012 - 20:46
Lino

Lino

Ik vermoed dat uw zijdehoentjes niet op stok gaan?
Een kippenras kiezen dat op stok slaapt kan helpen; dan kan je de uiteinden van de stok insmeren met vaseline waar de luizen niet over kunnen.

@ Pieter: Bloedluizen zitten in spleten en komen enkel 's nachts op de kip om bloed te zuigen. De kip zelf moet dus niet behandeld worden.

@ minouke: Een bloedmijt overleeft zelfs een jaar en meer zonder kippen, dus je moet lang wachten als je ze zo wil laten verdwijnen...

Alle spleten dichtsmeren met vulmiddel en dichtschilderen.
In de legnesten kan je onder het stro veeluispoeder (Zerox-P van Edialux, verkopen ze ook bij Aveve) strooien en tussen het stro kan je tabaksstelen leggen.
donderdag 4 oktober 2012 - 07:46
Eniavaswen

Eniavaswen

Bedankt voor de tip, Lino, die ga ik zeker ook proberen. Zo kunnen we de andere twee misschien nog redden.
donderdag 4 oktober 2012 - 08:22
minouke

Minouke

Bedankt Lino, weet ik nu ook iets meer.
Tot nu toe geen last gehad maar kan altijd eens gebeuren.
Van die tabaksbladeren had ik nog niet gehoord maar wel dat varens ook daarvoor goed zijn.
donderdag 4 oktober 2012 - 09:36
groenbloemeke

Groenbloemeke

Ik gebruik Decimite van Edialux
Dat is biologisch en ik spuit het op de wanden en stokken van hun nachthok
Ik laat dat wit schuim hangen en als er een nieuwe uitbraak heb kuis ik allles goed uit en spuit er terug produkt in
Vorig jaar voor de eerste keer een explosie gehad maar dit jaar maar een kleintje
Ik heb nog maar 3 jaar kipjes
vrijdag 5 oktober 2012 - 16:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon