menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Diefstal

Ga naar meest recente reactie

cornelia

Cornelia

Hallo,

Hebben jullie al eens meegemaakt dat er planten uit jullie tuin werden gestolen? Ik had 2 jaar geleden 2 rododendrons voor langs de weg gepland. Het voorjaar daarop waren ze opeens gepikt. Ik ben daar toch wel even heel verbaasd over geweest want het waren nou niet van die plantjes die je zo even in je tas stopt en je trok ze m.i. nou ook niet zo even de grond uit (of toch?) Ik heb er van geleerd om maar vooral prikkelplanten en niet te dure planten voor neer te zetten. Ik heb overigens wel heel veel goede (en vooral bloederige) ideen inzake wraakacties. Mocht iemand ze willen uitvoeren dan hoor ik het wel.

groeten
maandag 16 april 2007 - 00:13
lisa

Lisa

hallo cornelia,
ik heb het nog niet mee gemaakt,vind het wel spijtig dat zoiets gebeurt
als ik teveel plantjes heb geef ik soms wel aan mensen me
ik hou persoonlijk niet van wraakacties

groetjes lisa
maandag 16 april 2007 - 01:54
mjohanna

Mjohanna

Doet mij denken aan het tulpen boompje (magnolia) wat wij inmiddels wel 25 jaar geleden vol trots in ons voortuintje hadden gezet. Kostte toendertijd ook 25 gld. Twee mooie opstekende takken met een tak wel 12 bloemen en de andere tak 5 of zo.
Zaterdags geplant, en toen ik zondag's morgen de gordijnen opendeed en vrolijk naar mijn nieuwe aanwinst wou kijken was ik gauw klaar. Had iemand met trimschoen maat 45 of zo (goed te zien in het mooi aangeharkte tuintje) vakkundig met een scherp mes of een snoeischaar de tak met de 12 bloemen er afgepikt!!! Dat zag er treurig uit en ik was treurig en woest, dat weet ik nog wel.
Kan je nagaan 25 jr. geleden zeker, de boom hebben we al jaren geleden vanwege de grootte uit gedaan maar dat jatten is mij bij gebleven.
Dus dat wraak gevoel herken ik onmiddelijk, alleen je hebt er je spul niet mee terug.

Groet Marian Ned. Limb.
maandag 16 april 2007 - 14:25
Adrienne

Adrienne

Hallo Cornelia,

Jammer wanneer zoiets gebeurd.
Maar wraak akties ik denk echt niet dat het baat.
Het leverd je alleen zelf een triest gevoel, tja en daar schiet je ook niet veel mee op.
dinsdag 17 april 2007 - 04:52
Tomateboer

Tomateboer

Inderdaad, heel jammer dat dit moet gebeuren,...
Soms snap ik zo'n mensen niet hoor, maar ja die kennen geen schaamte zeker?
grt
Angelo
dinsdag 17 april 2007 - 05:05
jdcoster

Jdcoster

Och, enkele gewelddadige dromen met baseballsticks en wurgijzers in de hoofdrol kunnen je dan opluchten.
Ik heb langs de straatkant een gemengde heg van 30meter met druiven, doornloze bramen en rozen. Een paar jaar geleden was er hier een wandeltocht aan de gang en menige wandelaar sleurde in het voorbijgaan snel een tros druiven van de takken. Wanneer ze ontdekten dat ze eigenlijk nog niet rijp waren was het te laat en belandde mijn natuurprodukt op de stoep. Als er al zo'n tiental trossen stukgegooid waren vonden we het welletjes. We hebben toen toch de pijlen aan het begin van de straat verdraaid en de rest van die meute letterlijk 'wandelen gestuurd'
Een andere onverlaat is eens gestopt met zijn wagen en begon een zak (!) druiven te vullen. Toen mijn buurman hem dat verweet werd hij nog bedreigd ook. Via zijn nummerplaat ben ik zelfs aan zijn adres gekomen. Dat heeft hier een tijdje aan het prikbord gehangen en toen ik bekoeld was heb ik het dan maar weggegooid ...
En ook nog niet zolang geleden kwam ik eens thuis met een mooie Chamerops humilis (palmboom) van een collega op mijn aanhangertje gebonden. Ik zou hem bij mij in de serre overwinteren en dan terugbrengen. Ik ging eerst binnen iets drinken, praatte even met een bezoeker en toen ik terug buiten kwam, lagen alleen nog de koorden op de aanhanger. Nu moet je weten dat ik aan de toegang van een afgesloten wijk woon. De dief moet dus een wijkbewoner of een familielid er van zijn. Andere passanten zijn er hier niet. Ik heb toen een hele poos een bordje aan mijn aanhanger gehad met 'niets stelen aub', als stil protest.
Ja, ... wat doe je er aan. 'Een oog voor een oog' maakt heel de wereld blind.

dinsdag 17 april 2007 - 08:19
corrielat

Corrielat

Als je dit allemaal leest waarom moet dat allemaal,? ik weet zeker als je eigenaar bent van een druivenstruik of wat eender ook, en je hebt prachtige vruchten GEEF je ze graag aan hen die ze echt opeten, ook met plantenstekjes of zaadjes zijn tuinvrienden niet flauw, ik heb dat zelf vaak genoeg ervaren, ik was in een dorp aan het wandelen en zag bij iemand prachtige pioenrozen, terwijl ik ze aan het bewonderen was en een foto van maakte kwam de eigenaar naar mij toe, en zei, vind jij ze zo speciaal omdat je er fotoos van maakt? toen ik zei dat ik nog nooit zo een mooie gezien had antwoorde hij, kom in het najaar maar terug dan kan je een stek krijgen, ook kreeg ik zaad van stokrozen en papaver, die groeien nu volop in mijn tuin, dus wij tuinliefhebbers zijn blij als we iemand blij kunnen maken!!!! maar stelen of vernielen....... daar word ik zeer boos van
dinsdag 17 april 2007 - 15:10
buxusbolleke

Buxusbolleke

ik mag er niet aan denken dat er bij ons wat gestolen wordt

er staan hier voor luttele euros aan buxusbollen, kegels en spiralen op het terras
dinsdag 17 april 2007 - 19:52
sylvain

Sylvain

Amaai Joel dat is daar het èèn en het ander maar een geluk dat het by ons ietsrustiger is . Ik heb op myn voorste tuin zon 800 planten staan zoals buxus , hostas ,lavendell tuingeraniums enzo,
en dat zyn planten die toch rap uit getrokken zyn dan maar met een oor dicht slapen groetjes en dag
woensdag 18 april 2007 - 02:20
schuurmans

Schuurmans

Sommige mensen kunnen moeilijk het onderscheid maken wat van een ander is of van hun zelf. Het lijkt wel of wij daar tegenwoordig maar mee moeten leven. Ik heb daar grote moeite mee.
In het verslag van Marian uit Ned. Lim. had zij het over de tulpenboom (magnolia). Dat is niet de goede benaming. Er is maar een tulpenboom, en dat is de Liriodendron tulipifera. De Magnolia van Marian heeft als Nederlandse naam de Beverboom.

grt.
henk
donderdag 19 april 2007 - 05:31
corrielat

Corrielat

ik mag er niet aan denken dat er bij ons wat gestolen wordt

erer staan hier voor luttele euros aan buxusbollen, kegels en spiralen op het terras staan hier voor luttele euros aan buxusbollen, kegels en spiralen op het terras

bij mij staat er niet voor heel veel eurootjes, maar toch wil ik niet dat er iemand met zijn vingers aankomt, als ze graag iets willen hebben, krijgen kunnen ze alles wat maar enigzins te delen of te stekken is ik vind het fijn als ik iemand blij kan maken
donderdag 19 april 2007 - 05:33
Adrienne

Adrienne

Tja corry da vindt ik ook maar ..... gewoonlijk vragen ze het niet hé.
Ik ben nu beter af omdat ik een ferme groenendaeler heb zitten.
En tja, mijn beestje brengt er veel aan t' schrikken.
Maar vroeger ben ik dikwijls de pineut geweest, ze gingen zelf met de
mooiste bloemen en de grootste vruchten aan de haal.
Zelfs de patatjes waren niet veilig, tja en dan moet je wel iets verzinnen
zodat ze t' op een lopen zetten.
donderdag 19 april 2007 - 18:59
mjohanna

Mjohanna

Sommige mensen kunnen moeilijk het onderscheid maken wat van een ander is of van hun zelf. Het lijkt wel of wij daar tegenwoordig maar mee moeten leven. Ik heb daar grote moeite mee.
In het verslag van Marian uit Ned. Lim. had zij het over de tulpenboom (magnolia). Dat is niet de goede benaming. Er is maar een tulpenboom, en dat is de Liriodendron tulipifera. De Magnolia van Marian heeft als Nederlandse naam de Beverboom.

grt.
henk


Excuseer!! Ik ben wel bekend met de Liriodendron tulp. die jij bedoelt. In de botanische tuin waar ik als vrijwilliger de rotstuin onderhoud staat een heel oud en heeeel hoog (20 a 25 mtr gok ik) exemplaar.
Maar hier in Ned.Limb. kent bijna niemand die, en word er in de volksmond tulpenboom tegen de magnolia gezegd. Als ik hier tegen iemand beverboom zou zeggen zouden ze me vol verbazing aankijken!

Groet Marian Ned. Limb
donderdag 19 april 2007 - 23:10
Esem

Esem

corrie of er nu voor veel € staat of niet ze moeten overal afblijven.
Het heeft nog andere waarde dan alleen geld waarde Ze moesten hun handen verbranden
als ze zoiets doen.
Gr Esem,
vrijdag 20 april 2007 - 00:44
corrielat

Corrielat

Esem,

Als je goed leest, kun je zien dat dat ook mijn opmerking was, ik gaf aan dat er bij mij voor weinig euroos staat, maar dat ik het toch niet fijn vind als ze stelen,,krijgen kunnen ze veel van mij geld is idd niet de belangrijkste reden dat ze er moeten afblijven, maar het gevoel welke je iedere dag krijgt dat er uit niets, steeds weer iets te voorschijn komt, dat is onbetaalbaar ik word er tenminste iedere dag gelukkig van, dus AFBLIJVEN met hun poten
vrijdag 20 april 2007 - 00:53
Esem

Esem

Zo is het corrie
Esem
vrijdag 20 april 2007 - 01:13
cornelia

Cornelia

Oke' ik merk al dat diefstal uit de tuin vaker voorkomt dan dat ik had gedacht. In mijn buurt dacht men dat het zelfs een soort "georganiseerde" misdaad is. Dat er iemand met een busje rondtrekt en her en der planten steelt die ze vervolgens door verkopen op marktjes. Met een beetje pech kun je daar dus je eigen plant terug kopen. Derhalve op dit soort plekken maar geen planten kopen.

groeten
vrijdag 20 april 2007 - 03:45
Esem

Esem

cornelia
Ik ben het ermee eens maar het laatste klopt niet helemaal.Ik sta ook soms op reulbeurzen waar plantjes verkocht en/of geruild worden.
Maar het gebeurd waarschijnlijk wel dat er wat gestolen en verkocht word, maar ik betwijfel dat wel een beetje.
Gr Esem,
vrijdag 20 april 2007 - 03:52
cornelia

Cornelia

Eigenlijk zou het voor mij ook erg moeilijk zijn om me er van te weerhouden op dergelijke plaatsen plantjes te kopen want meestal zijn het wel de leukste plekken met vaak een mooi aanbod voor redelijke prijzen.
vrijdag 20 april 2007 - 04:23
Esem

Esem

Spijtig dat er bij vele in het profiel niet te zien is van waar men afkomstig is.
Want zondag 22 april ben ik aanwezig op de ruilbeurs in Mortsel bij Antwerpen open van 14 tot 18 uur
Gr Esem
vrijdag 20 april 2007 - 04:59
corrielat

Corrielat

Spijtig dat er bij vele in het profiel niet te zien is van waar men afkomstig is.
Want zondag 22 april ben ik aanwezig op de ruilbeurs in Mortsel bij Antwerpen open van 14 tot 18 uur
Gr Esem


Esem, ik ben het helemaal met je eens, ik heb al een paar keer via een topic gevraagd of men hun profiel volledig in wil vullen, zodat je (b.v ruilen) weet of iemand ver weg of in de buurt woont, maar ik denk dat er tuinvrienden zijn die daar angst voor hebben, waarom weet ik ook niet.
vrijdag 20 april 2007 - 14:36
jumperke

Jumperke

Onze pioenroos uit de voortuin is ook al eens gestolen geweest


zaterdag 21 april 2007 - 16:22
annis

Annis

Toen wij 20 jaar geleden zijn verhuisd en de voortuinen waren aangelegd hebben ze bij de buren ook verschillende planten ontvreemd nl. 3 Juniperus Skyrocket(hele smalle coniferen) en verschillende Skimmia's. Denk je dat je voor jaren plezier aan je planten kunt hebben. Bij ons zelf hebben ze in de achtertuin de vijver leeg gehaald de vijver was nog maar pas aangelegt we hadden net de nieuwe planten erin gezet. We wonen aan een natuurgebied waar veel wandelaars langs onze achtertuin lopen waar wel nog een groenstrook van 10 m tussen het pad en onze tuin zit. Er was toen nog niet zoveel begroeing dus je kon zo in de tuinen kijken. Nu is gelukkig alles begroeid en de kijk op de tuin minder.

Annis
zaterdag 21 april 2007 - 16:39
Angelo

Angelo

de plant zelf niet gepikt;maar wel een deel ervan.

ettelijke jaren geleden, mooie seringen in de voortuin, niet zo groot boompje, wit en paars, op een morgend staan we op, gaan naar de tuin kijken, en het enige wat we zagen, waren bladeren, bladeren, en nog eens bladeren, geen enkele bloem meer.


de seringen zijn nu gekapt, wegens groei als onkruid.
zondag 22 april 2007 - 08:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon