menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn tuin is...

Ga naar meest recente reactie

sugar

Sugar

Hehehe, de voorbije drie weken als een paard gewerkt om mijn tuin klaar te krijgen. Het zware werk heb ik laten uitvoeren door een tuinaannemer, het plan en de planten is mijn werk. Enkel onder mijn terras is er nog een boel werk te doen
Ik heb er de voorbije drie weken mijn grootste hobby voor opzij geschoven (fotografie), maar alles is nu klaar. Ik wacht alleen nog op twee rozelaars voor op het terras (die worden deze winter geleverd door David Austin Roses, variëteiten die in België niet verkocht worden) en Hesperis matronalis 'Alba' (deze plant is overal uitverkocht).

Al bij al ben ik best tevreden met het resultaat, zeker gezien de erg moeilijke afmetingen van mijn tuin (2.75 m op 24 m).

Oh.. de foto's, die volgen morgen. Het is nu iets te laat om foto's te maken

Ondertussen staat mij niets anders te doen dan de planten uit de grond te kijken

sugar
dinsdag 4 juli 2006 - 00:05
Catgarden

Catgarden

Proficiat met je nieuwe tuin
Ik kijk er al naar uit om enkele foto's te zien van je tuin
dinsdag 4 juli 2006 - 10:21
Adrienne

Adrienne

Hoi Sugar,

PROFICIAT hé.
Ik ben eens benieuwd.
Ge zijt wel een krak ze, en da bij deze temperaturen.
Ge hebt zeker geen last van vapeurkes

gtjs adrienne
dinsdag 4 juli 2006 - 11:41
nientje

Nientje

ja, we zijn allemaal benieuwd denk ik
nientje
dinsdag 4 juli 2006 - 11:42
Nigella

Nigella

ben al benieuwd, met wat je on zult verassen
dinsdag 4 juli 2006 - 14:44
Tomateboer

Tomateboer

Hier ook super benieuwd!!!!
grt
dinsdag 4 juli 2006 - 16:00
ines

Ines

Man man U brengt er de spanning wel in!
dinsdag 4 juli 2006 - 16:17
sugar

Tekst aangepast

Sugar

Ik heb dus absoluut afgezien de voorbije dagen, maar ik ben dik tevreden van het resultaat. Alles moet nu wel nog groeien

Een overzichtfotootje vanop het terras

[afbeelding verwijderd niet-https]

De tuin is ingedeeld in 4 kamer(tje)s : de zitmuurtjes, een zonneterras dat ook dienst kan doen als voetenbad een schaduwtuin (zodra de cathalpa gegroeid is) en een vlindertuin


Zitmuurtuintje
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

De blikvangers zijn hier de beuk en de lavendel, de bedoieling van de beuken is deze te snoeien in balkvorm


Zonneterras/Voetenbad

Deze plaats dient als speelplaats voor de kinderen, en kan met 10cm water gevuld worden zodat het een voetenbadje wordt. Als de klimop wil meewerken zouden de muren over 4-5 jaar in een wintergroen kleedje moeten zitten
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]


Schaduwtuin

De cathalpa moet hier voor schaduw zorgen, samen met een Cornus kousa links tegen de muur en de Camelia japonica var Hagoromo
Zoals jullie allemaal zien ben ik een beetje een hosta-neut , ik heb nog een twintigtal hosta's op mijn terras staan

[afbeelding verwijderd niet-https]
Een van mijn favoriete hosta's
[afbeelding verwijderd niet-https]

tegen de muren staat Hydrangea anomala sp. Petiolaris (noordermuur) en Schizophragma hydrangeoides (zuidermuur))

Insectentuin/geurtuin
Dit erg klein stukje tuin mag een beetje wilder worden, met voornamelijk insectenlokkende planten (vlinderstruik, leverkruid, damastbloem, Verbena, Astrantia, botanische roos en Veronica) . Alles bloemt in het wit en er groeit Wilde wingerd tegen de muren. Achter het scherm staat een compostvat

[afbeelding verwijderd niet-https]


De verschillende kamers worden gescheiden door een hagen van Magnolia Grandifloa 'Edith Bogue'. Dit gaat enkele jaren duren alvorens die groot zijn maar geduld is een schone zaak, niet?

[afbeelding verwijderd niet-https]

Deze magnolia is wintergroen en bloeit in de zomer met reuzegrote erg goed ruikende bloemen (> 30 cm )


sugar
dinsdag 4 juli 2006 - 21:26
Zandblauwtje

Zandblauwtje

Heel mooi en vindingrijk je tuin.
Vooral dat voetenbadje zou wel eens van pas komen nu.
Hopelijk zien we regelmatig een vervolg. Groetjes
dinsdag 4 juli 2006 - 21:51
martine

Martine

heel mooi gedaan, vooral met de moeilijke afmetingen zoals je zelf al zei. leuk dat je dan toch nog zo verschillende doeleinden hebt kunnen combineren. en met verdere aankleding , klimop ,... verandert dit nog wel. misschien wel opletten dat het dan niet te donker wordt, of misschien ga je alles niet laten begroeien.
dat voetbadgedeelte vind ik heel tof, maar hoe geraak je in het tuingedeelte erachter? zijn er stapstenen?
en nu genieten, he
Martine
dinsdag 4 juli 2006 - 22:01
sugar

Sugar

Oorspronkelijk was er een erg strakke vijver voorzien waar nu de schaduwtuin gekomen is. Een vijver was daar technisch te moeilijk (ondergraven fundering stadmuurtjes) zodat we dat maar niet gedaan hebben en het terras hebben laten 'zakken' (met afloop) om de kinderen toch wat water te geven. Eerlijk gezegd ben ik daar heel tevreden van , dat heeft me de mogelijkheid gegeven om vééél meer hosta's te zetten (heb in totaal 29 soorten)


sugar
dinsdag 4 juli 2006 - 22:18
sugar

Sugar

heel mooi gedaan, vooral met de moeilijke afmetingen zoals je zelf al zei. leuk dat je dan toch nog zo verschillende doeleinden hebt kunnen combineren. en met verdere aankleding , klimop ,... verandert dit nog wel. misschien wel opletten dat het dan niet te donker wordt, of misschien ga je alles niet laten begroeien.
dat voetbadgedeelte vind ik heel tof, maar hoe geraak je in het tuingedeelte erachter? zijn er stapstenen?
en nu genieten, he
Martine

Euh met natte voeten dus, of klauterend over de zijkanten. Het is niet altijd even praktisch maar daar maak ik niet direct een punt van. Het voetenbad is ook niet voortdurend gevuld (integendeel wordt 's avonds meestal leeggelaten)
dinsdag 4 juli 2006 - 22:20
Tomateboer

Tomateboer

Heel mooi resultaat!!!!
grt
dinsdag 4 juli 2006 - 22:23
nientje

Nientje

hé zeg, echt knap gedaan hoor!!!
nientje
woensdag 5 juli 2006 - 11:48
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Hoi Suger,

hééél chique gedaan !!!
Ben je zelf of die ideetjes gekomen.
Amaai, petje af dan.
Je voetbad zal al meteen van pas gekomen zijn.
De kindjes hebben er zeker al veel deugd van gehad.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Nu de vlinderkes nog, en dan genieten van al het mooie.
Zalig toch!!!

gtjs adrienne
woensdag 5 juli 2006 - 11:55
Catgarden

Catgarden

Ik vind het een supermooi ontwerp
Zo'n ommuurde tuin heeft altijd iets speciaals vind ik.
Met dat warme weer zul je (en de kinderen ook) wel al veel plezier gehad hebben met dat voetenbad.
woensdag 5 juli 2006 - 13:27
florentina

Florentina

Sugar,

Door vlak te blijven en door je verdelingen, trek je je tuin wel open in de breedte. Je maakt ook
dankbaar gebruik van het omgevingsgroen. Wanneer je eigen beplanting gaat groeien, zullen je
strakke lijnen wat gebroken worden . Wat ik ook mooi vind is dat je niet teveel materialen
gemengd hebt, maar naar soberheid gestreefd hebt. Dat maakt het geheel stijlvol.
De tegels (blauwe steen ?) vind ik ook mooi, en het ideetje zit - / waterhoek vind ik heel
origineel. Je hebt bovendien ook aan een sobere verlichting gedacht. 's Avonds bereik je dus
probleemloos het einde van de tuin.
Had je zelf een 3 D-plan gemaakt ?
Heel geslaagd voor zo'n tunneldimensie. Ben benieuwd naar het resultaat over een aantal jaren.


florentina
woensdag 5 juli 2006 - 16:46
Zara

Zara

dat heb je knap gedaan seg ... mooi
woensdag 5 juli 2006 - 17:09
sugar

Sugar

Sugar,

Door vlak te blijven en door je verdelingen, trek je je tuin wel open in de breedte. Je maakt ook
dankbaar gebruik van het omgevingsgroen. Wanneer je eigen beplanting gaat groeien, zullen je
strakke lijnen wat gebroken worden . Wat ik ook mooi vind is dat je niet teveel materialen
gemengd hebt, maar naar soberheid gestreefd hebt. Dat maakt het geheel stijlvol.

De magnolia grandiflora hagen zullen in de toekomst de lengte breken, dat is iets wat ik echt wil
Die hagen staan voor en achter het voetenbadje, en ook nog tussen de schaduwtuin en de insectenhoek

De tegels (blauwe steen ?) vind ik ook mooi, en het ideetje zit - / waterhoek vind ik heel
origineel. Je hebt bovendien ook aan een sobere verlichting gedacht. 's Avonds bereik je dus
probleemloos het einde van de tuin.
Had je zelf een 3 D-plan gemaakt ?
Heel geslaagd voor zo'n tunneldimensie. Ben benieuwd naar het resultaat over een aantal jaren.


florentina


Ik heb een 3-D plan gemaakt, maar dat diende alleen om de tuinaannemer uit te leggen wa tik wou doen. Ik ben ingenieur en kan probleemloos denken in 3D. Ik heb ook perfect voor ogen hoe de tuin er over 5 jaar uit gaat zien op voorwaarde dat alle plantjes willen meewerken (vooral de magnolia grandiflora zou het wel eens kunnen af laten weten

sugar
woensdag 5 juli 2006 - 19:37
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

ik ben een beetje een tuinfreak. Dwz ik kan het niet laten overal rond zoveel mogelijk tuinen te bezoeken en ik lees ook graag over tuinarchtectuur en zo. Dit vind ik een heeeeeel knap ontwerp met dieptezicht, de lijnen mooi brekend door horinzontaal te werken en in de hoogte te werken. Als je ook nog klimmers zult hebben; wordt het een schitterend zuiders aandoend maar modern geheel. ik kan mij voorstellendat kinderen het ook heel leuk zullen vinden. En als je het ploeteren door dat voetenbadje niet meer leuk vind kun je daar toch altijd nog stapstenen of dergelijks in maken.

Je zult er vast heel veel plezier aan beleven

je zult zelfs in zo'n afgesloten tuin ook knap kunnen experimenteren met zuiderse planten die het door die beschutting vast goed zouden doen
woensdag 5 juli 2006 - 19:44
marleen

Marleen

heel heel mooi,
apart, gedurfd maar het resultaat mag er ècht zijn!
marleen
woensdag 5 juli 2006 - 20:59
dejos_2004

Dejos_2004

schitterend is dat!!!!!
euch, achuuum, zou ik niet even jouw inspiratie mogen lenen?hihi ik ga ook een tuin inrichten en ik weet begod nog niet wat ik er mee aan zal vangen. de achtertuin is 12.5 breed en ongeveer 33 meter diep. achteraan ga ik het bossig houden met oa meidoorn, ik hoop vogels op bezoek te krijgen . als je zin hebt laat je volledig gaan,hehehehehe.
proficiat nog met je schitterend resultaat
zaterdag 8 juli 2006 - 21:59
Leentje

Leentje

Amaai Sugar,

Van hieruit ook een pluim
Ik heb er echt mijn ogen op uitgekeken, hoe je met dergelijke moeilijke afmetingen, zoiets origineels hebt kunnen maken.

Het voetbad vind ik geweldig! Kort poolstokspringen wordt misschien de oplossing en anders dit
tot er weer een idee uitrolt!

Groetjes,
leen
zondag 9 juli 2006 - 03:33
lisa

Lisa

sugaar,een top ontwerp -prachtige idee echt super
grts,lisa
zondag 9 juli 2006 - 08:28
petra2

Petra2

wat een schitterend tuintje heb je daar!!!!!!!!!!!!
ontzettend creatief gedaan
zondag 9 juli 2006 - 12:59
kurt

Kurt

Als ik die foto's zie begint het te kriebelen om naar buiten te gaan en er aan te beginnen

Zeer mooi gedaan, precies gardeners world.

Geniet er maar van.

Mvg,
Kurt
zondag 9 juli 2006 - 13:06
sugar

Sugar

Wow

Wat een complimentjes

Bedankt allemaal iig, ik hou jullie wel op de hoogte

dinsdag 11 juli 2006 - 20:25
varen

Varen

Proficiat, je hebt daar een bijzonder origineel en toch zeer geslaagd tuintje ontworpen. Ik twijfel er niet aan dat je hier nog veel plezier gaat aan beleven.
Mag ik toch één bedenking plaatsen: die catalpa zou ik, nu het nog probleemloos kan, meteen vervangen. Niet dat ik een catalpa een saaie boom vind, maar in de nabijheid van een voetbadje lijkt me dit een wat ongelukkige keuze. Ik spreek hierbij uit ondervinding, wij hebben bij ons terras een Catalpa bignonioides, nu bijna twintig jaar oud en met aangenaam veel lommer. Maar ook met veel kommer: de boom geeft momenteel massaal veel bloemen, aanvankelijk leuk, maar nu komen ook die bloemblaadjes met zijn alle naar beneden gedwarreld, het is net of er wordt elke dag een wolk bruine verwelkte bloemen op de zithoek uitgestort. Loop je er bovendien over, dan plakken ze gegarandeerd aan je schoenen en vind je ze later overal in huis terug. Je zou zeggen, dat is toch maar tijdelijk ongemak. Jawel maar de vruchten van deze trompetboom worden lange peulen die in de winter aan de boom blijven hangen en op hun beurt tijdens het ganse voorjaar eindeloos blijven afvallen. Het moge duidelijk zijn, bij onze catalpa komt flink wat borstelwerk kijken.
Ik zie nu dat jullie er eentje hebben staan bij een voetbadje, ik hoop dat dat beter afloopt als op ons terras. Ik zou, in uw plaats, niet aarzelen, er zijn nog andere leuke bomen genoeg, bovendien zonder afvalproblemen en die in jouw knappe tuin zeker niet zouden misstaan.


Foto van vanavond, nochtans deze morgen met de straatborstel opgeruimd, maar het is dweilen met de kraan open.
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 11 juli 2006 - 22:13
sugar

Sugar

schitterend is dat!!!!!
euch, achuuum, zou ik niet even jouw inspiratie mogen lenen?hihi ik ga ook een tuin inrichten en ik weet begod nog niet wat ik er mee aan zal vangen. de achtertuin is 12.5 breed en ongeveer 33 meter diep. achteraan ga ik het bossig houden met oa meidoorn, ik hoop vogels op bezoek te krijgen . als je zin hebt laat je volledig gaan,hehehehehe.
proficiat nog met je schitterend resultaat


Ik heb vier tips:
1. Denk een jaar na over wat je wilt, ik spreek dan niet over één plantje, maar wel over het concept
2. Werk zelf dit concept uit, maak je eigen plan
3. Zoek dan een tuinarchitect, en dan ééntje van het type die niet zijn eigen zin wil uitvoeren. Mijn tuinarchitect heeft me echt wel geholpen, zonder mijn plannen te wijzigen
4. Als je een natuurlijke tuin wil is dit een super document http://www.plantenwerkgroep.be/goto.php?document=263 http://www.plantenwerkgroep.be/goto.php?document=263
zaterdag 15 juli 2006 - 09:27
sugar

Sugar

Proficiat, je hebt daar een bijzonder origineel en toch zeer geslaagd tuintje ontworpen. Ik twijfel er niet aan dat je hier nog veel plezier gaat aan beleven.
Mag ik toch één bedenking plaatsen: die catalpa zou ik, nu het nog probleemloos kan, meteen vervangen. Niet dat ik een catalpa een saaie boom vind, maar in de nabijheid van een voetbadje lijkt me dit een wat ongelukkige keuze. Ik spreek hierbij uit ondervinding, wij hebben bij ons terras een Catalpa bignonioides, nu bijna twintig jaar oud en met aangenaam veel lommer. Maar ook met veel kommer: de boom geeft momenteel massaal veel bloemen, aanvankelijk leuk, maar nu komen ook die bloemblaadjes met zijn alle naar beneden gedwarreld, het is net of er wordt elke dag een wolk bruine verwelkte bloemen op de zithoek uitgestort. Loop je er bovendien over, dan plakken ze gegarandeerd aan je schoenen en vind je ze later overal in huis terug. Je zou zeggen, dat is toch maar tijdelijk ongemak. Jawel maar de vruchten van deze trompetboom worden lange peulen die in de winter aan de boom blijven hangen en op hun beurt tijdens het ganse voorjaar eindeloos blijven afvallen. Het moge duidelijk zijn, bij onze catalpa komt flink wat borstelwerk kijken.
Ik zie nu dat jullie er eentje hebben staan bij een voetbadje, ik hoop dat dat beter afloopt als op ons terras. Ik zou, in uw plaats, niet aarzelen, er zijn nog andere leuke bomen genoeg, bovendien zonder afvalproblemen en die in jouw knappe tuin zeker niet zouden misstaan.


Foto van vanavond, nochtans deze morgen met de straatborstel opgeruimd, maar het is dweilen met de kraan open.
[afbeelding verwijderd niet-https]


Het is inderdaad een risico. Het is echter wel de bedoeling de boom niet al te groot te laten worden...
Bedankt voor de waarschuwing iig

sugar
zaterdag 15 juli 2006 - 14:44
sugar

Sugar

Ik heb vanavond een hangmat in de tuin opgehangen. Die heb ik zowat tien (sic) jaar geleden cadeau gekregen maar nooit opgehangen. Vanavond slaap ik onder de blote hemel, in mijn hangmat

Sugar
Niet jong, wel gek
dinsdag 25 juli 2006 - 22:04
Adrienne

Adrienne

Ha Suger,
Niet te zwaar snurken hé.
Anders liggen uw boomkes morgen misschien om.
gtjs adrienne
dinsdag 25 juli 2006 - 22:32
marleen

Marleen

sugar khoop dat de touwen nog niet verstorven zijn achter die 10jaar,
anders kun je wel eens bruusk wakker worden!
slaap lekker
marleen
dinsdag 25 juli 2006 - 22:54
Bowie

Bowie

En sugar, goed geslapen?
Gewekt met vogelzang?
woensdag 26 juli 2006 - 10:12
sugar

Sugar

En sugar, goed geslapen?
Gewekt met vogelzang?


gewekt door nozems die aan 't feesten waren en bleven lawaai maken.
En door Johnny's en Marina's die met gierende banden door 't stad reden

Ik ben om 02h00 dus maar in mijn bed gaan liggen
woensdag 26 juli 2006 - 11:48
martine

Martine

oei, da's minder gezellig ontwaken...'t leek nochtans een leuke onderneming.
Martine
woensdag 26 juli 2006 - 15:05
ines

Ines

Ja spijtig voor U Sugar ik dacht werkelijk dat daar iets moois ging broeden daar in die hangmat
woensdag 26 juli 2006 - 15:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon