menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia

Ga naar meest recente reactie

wiel

Wiel

Ik heb ajuin poeder gehaald kun je deze poeder gewoon op de grond rondom de plant strooien of moet je de poeder het eerts in water oplossen en dan aan gieten. Groet
zaterdag 22 juli 2006 - 20:18
ines

Ines

Wiel eerst oplossen in lauw warm water dan eerst wat laten koelen en rond de stammen van de
plant gieten.
Ps.:het is wel een beetje laat om nu nog te gieten....
grtjs,ines
zaterdag 22 juli 2006 - 22:05
wiel

Wiel

Hallo Ines,
Dankje voor je antwoord, maar welke periode is het geschikte moment om de hortensia op kleur te krijgen. Moet je dat blijven hehalen of is eenmaal voldoende of moet het iedere nieuw groei seizoen. Alvast bedankt Groet.
zondag 23 juli 2006 - 15:09
Catgarden

Catgarden

Je moet het aluin poeder 2 maal per jaar toepassen : in de herfst (want dan worden de bloemknoppen gevormd) en nog eens in de lente juist voor de bloei.
Wel de juiste dosering gebruiken, anders heb je de kans dat je de wortels verbrand van je struik.
maandag 24 juli 2006 - 11:30
Bowie

Bowie

Kan je aluinpoeder in het tuincentrum kopen?
maandag 24 juli 2006 - 11:51
ines

Ines

Aluin kan men kopen bij een drogist of bij een apotheker soms gebruiken de mannen dit na het scheren
als ze zich verwond hebben als bloedstelpend middeltje door gewoon de steen op de wonde te wrijven,
dit is aluin in stick vorm ook in poeder te verkrijgen en ook in fles oplossing...
Grtjs,ines
dinsdag 25 juli 2006 - 23:35
Koen007

Koen007

Ines, misschien een beetje offtopic maar als ik mijn baard instrijk met aluin vlak nadat ik me geschoren heb met mes en schuim dan hang ik aan het plafond van de pijn! Dat brand gelijk zot! Misschien dat de oudere baarden al wat meer gewoon zijn maar mijn 29 jarige velleke komt niet meer in de buurt van aluin!

Mijn vader lachte me vroeger altijd uit als ik weer heel het huis doorliep van de brandende pijn.

Volgens mij is dat een grapje van oudere mannen wat nog steeds wordt toegepast op verse scheerders!

woensdag 26 juli 2006 - 08:48
Mick

Mick

Wiel had het over ajuinpoeder!! Ik mag aannemen dat het een tikfout was?

Het blauw van de Hortensia wordt veroorzaakt door ijzer in de grond, een hand vol roestige spijkers wil ook helpen om de kleur terug op te halen. Een tante van me heeft een oude fietsketting ingegraven.
In Aluin zit alluminium, vandaar!
vrijdag 28 juli 2006 - 19:48
ines

Ines

Ja, zie ook eens
http://www.tuinadvies.be/struik_hortensia.htm

Kleurverandering van de bloemen :
- zoals sommige onder jullie waarschijnlijk al eens gehoord hebben, bestaat de mogelijkheid om bepaalde soorten te "forceren" naar andere kleuren. D.w.z.: de rose bloemen kan men tot blauwe "omtoveren", van zodra je met de pH van de grond gaat spelen. Dit kan door toediening van 200 gram aluin/m² ALUIN = een samenstelling van aluminium- en kaliumsulfaat: scheikundig: KAl(SO4)2.12H2O . Deze is te koop bij de drogist.

Ook andere kleuren kunnen bekomen worden bij andere soorten.
Kortweg : hoe zuurder de grond hoe meer kans op blauwe bloemen.

Wil je toch de echtheid van kleur behouden, kan je de grond "verzachten" door zeewierkalk toe te dienen. De pH-waarde neutraliseert zich dan weer.

zaterdag 29 juli 2006 - 00:27
ines

Ines

Ps: Koen toch!
niet gans Uw gezicht daar mee instrijken jong!
Op een petieterig plaatsje om het bloed te stelpen wel, niet op Uw ganse gezicht!
Wat die mensen op leeftijd de jeugd toch allemaal wijs maken,niet te doen....grtjs,ines.

dinsdag 1 augustus 2006 - 14:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon