menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostvat

Ga naar meest recente reactie

Kwest

Kwest

Wij zijn dringend aan een compostvat toe, in de herfst wonen we hier 2 jaar en de tuin- en keukenafval verdwijnt in de groene vuilnisbak of gaat richting containerpark.

Het probleem is echter dat al die compostvaten zo'n lelijke donders zijn. Hier een paar voorbeelden.


[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Goed ik hoor je al zeggen: "zet er dan een haagje of een struik voor". Wel dat is niet aan te raden, die dingen moeten in de zon staan zodat de compost beter verteert. In onze vorige tuin hadden we een open compostbak, zo'n model met plankjes die je kon wegnemen, helemaal achteraan. We willen het compostvat echter dichter bij de keuken en dan is een open bak niet aan te raden vanwege de fruitvliegjes en geurhinder.
Kan er nu es niemand een mooi compostvat maken, een designercompostvat als het ware, dat zou nog wat zijn...
Misschien kunnen we een wedstrijd uitschrijven?
dinsdag 1 augustus 2006 - 12:15
ines

Ines

Kwest misschien een idee:

laat de kinderen hun creativiteit bot vieren op het vat, geef hen het nodige materiaal (verf...) en
laat ze maar een thema die hen boeit er op zetten.
Of met recyclage materiaal en een goede lijm ergens iets ludiek...
Laat ze alleen het deksel niet dichtkleven
U kan ook zelf proberen
Grtjs,ines
dinsdag 1 augustus 2006 - 14:47
nientje
dinsdag 1 augustus 2006 - 19:22
Adrienne

Adrienne

Ha, nog n' een tip !!!
Ge kunt er misschien een paar schoon madammekes op plakken
Dan moet moeder de vrouw niet zo dikwijls buiten !!!
WEL ???
gtjs adrienne
dinsdag 1 augustus 2006 - 20:37
Kwest

Kwest

Adrienne you're at it again! Gij ziet gewoonweg uw runderen teveel van de (dikke) bil gaan...
Nee echt, een mooie tuin gaat toch over harmonie en schoonheid, die compostvaten zijn toch een kruising tussen een vuilnisbak en een omgekeerde emmer. Wie wil dat nu in zijn tuin... Of doe het je aan een silo denken Adrienne?
dinsdag 1 augustus 2006 - 23:28
nientje

Nientje

adrienne, ge denkt weer aan je eigen gemak hé
nientje
woensdag 2 augustus 2006 - 10:48
Adrienne

Adrienne

Ha Nientje,

Gij kent mij zeker al wat langer dan vandaag hé

gtjs adrienne
woensdag 2 augustus 2006 - 22:46
Adrienne

Adrienne

Wel kwest,
Enkele mooie houten palen er rond zetten.
Schone groene draad.
En een paar chique klimplanten en ribedebie is uw compostvat.

gtjs adrienne
woensdag 2 augustus 2006 - 22:50
nientje

Nientje

ha adrienne, ik begin je door te hebben hoor!!!
nientje
donderdag 3 augustus 2006 - 11:25
hofknoeier

Hofknoeier

Bij Hubo hebben ze plastic compostvaten(of hebben ze gehad)in een bruine kleur die zowat op een echt houten vat lijken,wel met een zwart deksel en ze hebben onderaan geen schuif om compost uit te halen,wat ik dan weer nadelig vind omdat je het hele vat moet opheffen om aan de compost te geraken,maar ja mooi en praktish gaan niet dikwijls samen hé.


donderdag 3 augustus 2006 - 15:10
Kwest

Kwest

Thx voor de tip hofknoeier, zal morgen eens bij Hubo binnenspringen. Luikje onderaan zou wel handig zijn... Maar ja daar is misschien een mouw aan te passen.
donderdag 3 augustus 2006 - 15:29
hofknoeier

Hofknoeier

Deze heb ik er gekocht maar ik weet niet of ze deze nog in voorraad hebben


[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 3 augustus 2006 - 16:37
Kwest

Kwest

Bedankt voor de foto hofknoeier, het is nog steeds geen design, maar toch al veel beter dan die groene of grijze mormels
donderdag 3 augustus 2006 - 16:45
sugar

Sugar


[afbeelding verwijderd niet-https]


Ik heb dit model. Het staat gewoon achter een houten scherm, de zon schijnt er van tussen 11h00 en 17h00 op, dat zal wel voldoende zijn denk ik. De kleur is ook logisch : een donkere kleur gaat beter de warmte opnemen. Ik vind die gladde buitenkant super, want na een regenbui is ie weer helemaal proper

hij staat hier helemaal achteraan in de tuin, maar dat is dan ook maar 25 m

sugar
zaterdag 5 augustus 2006 - 14:23
nientje

Nientje

ik heb ook een groen, maar vind die bruine eigenlijk wel leuker
nientje
zaterdag 5 augustus 2006 - 14:32
Adrienne

Adrienne

Ik heb er geen !!!
Ook gemakkelijk, moet ik geen kleurtje kiezen
gtjs adrienne
woensdag 9 augustus 2006 - 23:49
hofknoeier

Hofknoeier

Ja Adrienne gij zult wel wa meer plaats hebben dan de meeste onder ons denk ik,en op een andere manier composteren,met een composthoop of zo zekers?

Grts,

Eddy
donderdag 10 augustus 2006 - 18:08
Adrienne

Adrienne

Da's zeker dat !!!
Lekker makkelijk.
Maar ik vind het wel heel grappig om jullie zoektocht mee te volgen
gtjs adrienne
donderdag 10 augustus 2006 - 21:43
Kwest

Kwest

Mijn goed vriend Dirk vond volgend model:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Wat vinden jullie hier van?
vrijdag 11 augustus 2006 - 15:43
sugar

Sugar

Erg leuk, maar redelijk klein me dunkt

sugar
vrijdag 11 augustus 2006 - 16:33
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Ze hebben nu onder de naam "pimp up your bin" (afgeleid van pimp up my ride waar ze auto's een hele nieuwe aanblik geven) Grote stickers die je op je GFT bak kan kleven van zonnebloemfoto of van klimop, wolken en nog meer. Ik zag dat in de krant. Misschien maken ze ze binnenkort ook voor compostvaten? Of misschien kan je met die sticker toch al de voorkant doen? Het was wel niet écht goedkoop, 25 euro om een gft bak te pimpen.
Is dat ideetje?
Groetjes Ann
vrijdag 11 augustus 2006 - 17:43
Adrienne

Adrienne

Ha ziede wel !!!
Nog efkes en ze komen toch nog op de proppen met foto's van schone vrouwkes
gtjs adrienne
vrijdag 11 augustus 2006 - 18:30
nientje
vrijdag 11 augustus 2006 - 19:29
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

sorry hoor! maar vind dit wel een beetje vergezocht
wat wij hier een "mesthoop" noemen moest plots in bakken( oké) en nu moet dat nog mooi zijn ook...
laten we maar stickers kleven op onze wc'ook want die harmonieren niet zo goed met de rest van het interieur,zo koud en koel steen...mischien beplakken met fotos van....
sorry hoor,ik heb zo een " lelijk groen geval" en zolang die doet wat die moet doen ben ik content...
anders kan je inderdaad ook gewoon een " hoop" maken en die laten begroeien met pompoenen en zo
of wat ik wel es deed als de bak zowat vol was: beetje grond erbovenop(ong,20 cm)deksel open laten en hangbloemekes in planten
die kruipen dan lekker over de bovenkant naar beneden
oostindische kers is ideaal daarvoor...of toch weer pompoenen.....
lijkt mischien wat grof van mij hierboven geschreven,is niet zo bedoeld.
zaterdag 12 augustus 2006 - 23:13
Kwest

Tekst aangepast

Kwest

Hey centinel, no offence taken! Maar ik hou nu eenmaal van mooie dingen en die compostvaten vind ik niet mooi...
Ik ben misschien een superestheet, but that's the way it is. Niet iedereen heeft zo'n grote tuin zoals die van jou, daar kun je waarschijnlijk de composthoop- of vat beter wegmoffelen.
En Ann, pimp my bin is wel een koddig idee!!
Maar we werken aan een oplossing, ik moet alleen nog wat meten en passen. Oplossing en foto komt eraan als we zover zijn!
zondag 13 augustus 2006 - 11:54
Adrienne

Adrienne

Doen Kwest !!!
Ben erg benieuwd wat ge d'er van gemaakt hebt
gtjs adrienne
zaterdag 19 augustus 2006 - 22:47
Leentje

Leentje

Kwest,

Die groene en die bruine lijken misschien op een combi emmer-regenton. Maar die van je vriend vind ik al niet veel beter. Die lijken dan weer op een reuze ei

Ik dacht dat je een composthoop nooit direct in volle zon mocht aanleggen?
Volgens mij als je een trellis errond zet met een klimmertje, zou er toch nog voldoende warmte moeten zijn. Of misschien een fargesia ervoor! Wordt hoog, blijft groen, woekert niet en heeft fijn blad.

De uiteindelijke versie verdient hier wel een fotootje, niet?
Dan kunnen we nog lekker commentaar geven!!
Groetjes,
Leen
zondag 20 augustus 2006 - 00:18
sugar

Sugar

Kwest,

Die groene en die bruine lijken misschien op een combi emmer-regenton. Maar die van je vriend vind ik al niet veel beter. Die lijken dan weer op een reuze ei

Ik dacht dat je een composthoop nooit direct in volle zon mocht aanleggen?
Volgens mij als je een trellis errond zet met een klimmertje, zou er toch nog voldoende warmte moeten zijn. Of misschien een fargesia ervoor! Wordt hoog, blijft groen, woekert niet en heeft fijn blad.

De uiteindelijke versie verdient hier wel een fotootje, niet?
Dan kunnen we nog lekker commentaar geven!!
Groetjes,
Leen


Toch wel hoor. een compostvat moet je in de zon zetten (versnelt composteringsproces). Een composthoop moet in de schaduw staan (om uitdroging te vermijden dacht ik)

sugar
zondag 20 augustus 2006 - 01:11
Leentje

Leentje

Oeps Sugar,

Weeral wat bijgeleerd!

Groetjes,
Leen
zondag 20 augustus 2006 - 20:22
sugar

Sugar

Als ik het deksel van het compostvat verwijder komt er waterdamp uit, en je voelt gewoon de hitte van het composteringsproces.
Ik heb al twee keer compostwormen van bij mijn ouders in het compostvat gezet (want ik vind die beestjes wel cool), maar ze verdwijnen steeds weer. Zou dat te maken hebben met de temperatuur van mijn compost?
maandag 21 augustus 2006 - 13:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon