menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagbeuk

Ga naar meest recente reactie

ruddy

Ruddy

Hallo,

Wij hebben in de lente over een 30 M haagbeuk gezet, deze is over het algemeen goed beginnen te bloeien. Ik denk dat er zo een 10 zijn die niet beginnen te groeien zijn of dat dat er enkel vanonder tegen de grond enkele blaadjes merkbaar zijn.
Wanneer kan ik deze nu het beste varvangen door nieuwe?
Ik merk ook dat er sinds een maand de blaadjes van de haag wit beginnen uit te slaan. Na een blaadje goed bekeken te hebben zag ik er witte en groene beestjes op lopen.
Maken deze de bladeren wit en wat kan ik hier het beste tegen doen? Is het nu nog nodig om dit te bestrijden omdat de bladeren toch allemaal beginnen te vallen? Mijn hortensia 's die ik dit jaar heb gezet, beginnen de bladeren ook wit uit te slaan.
Op mijn klimrozen zie ik roze en witte beestjes lopen?

Kan ik dan beter een universeel product gebruiken tegen dit wat voor al deze planten haag goed zijn?

Groeten.
woensdag 15 oktober 2008 - 13:14
Rita1960

Rita1960

Hoi Ruddy,

De witte en groene beestjes zijn vermoedelijk bladluizen (groen) en witte vlieg (wit).
Dat de bladeren van de haagbeuk en de hortensia wit worden kan volgens mij niet aan deze beestjes liggen. Dat zou wel eens de echte of valse meeldauw kunnen zijn.
Even de zoekfunctie gebruiken er is dit jaar een topic over geweest over de soorten meeldauw en het onderscheid hierin.

Voor je aan vervanging gaat beginnen eerst nog even controleren of ze wel echt dood zijn. Even een klein stukje bast wegkrabben en als het groen is afwachten tot volgend jaar.
Haagbeuk kun je ( als het containerplanten zijn ) het hele jaar zetten. Met blote wortel zou het nu ook kunnen en anders in november (als het niet vriest tenminste).
Ik zou nu niets meer aan de bestrijding doen, alleen het blad wat erafkomt niet op de composthoop gooien.


groetjes,

Rita
woensdag 15 oktober 2008 - 17:59
ruddy

Ruddy

Is er een universeel middel tegen deze luizen dat ik voor alle planten en hagen kan gebruiken?

Groeten.
woensdag 22 oktober 2008 - 14:55
Esem

Esem

ruddy als je het biologisch wil oplossen neem dan ijskoud water en doe er nog wat ijsblokjes bij.
Sproei hier je beuk mee.
Herhaal het enkele malen en je bent je luizen( niet de jouwe maar die van de beuk) kwijt;
Of maak netelgier en sproei hier je bladluizen plaag mee.


EENVOUD IS LEVENDE SCHOONHEID.

woensdag 22 oktober 2008 - 23:21
ruddy

Ruddy

Hoe moet ik netelgier maken?
zondag 26 oktober 2008 - 19:14
Esem

Tekst aangepast

Esem

ruddy deze vraag verwachte ik al.
Ik ga proberen het hier uit te leggen.

Om brandnetelgier te maken doet u 1 kilo niet-bloeiende brandnetels bij 10 liter water in een open vat. Dit moet tweemaal daags worden omgeroerd. Het mengsel zal beginnen te gisten (om de gisting te versnellen, kan ook wat suiker worden toegevoegd). Het goedje zal gaan stinken. Bij het besproeien of begieten van de tuin moet het mengsel 1 op 10 verdund worden.
Ik denk wel dat het nu nog moet lukken om aan een kilo brandnetels te komen.
Deze verduning kan gebruikt worden voorallerhande toepassingen in sier en moestuin.
Namelijk voor je planten te versterken en te voeden.
Dit wat betreft netelgier.

Om je bladluizen te bestrijden heb je een aftreksel nodigen geen gier.
`
Een aftreksel wordt gemaakt door de brandnetels hoogstens 24 uur in koud water te laten trekken. In tegenstelling tot de gier hoeft het aftreksel niet te gisten. De werkzaamheid berust op de brandende stoffen uit de brandnetels.
Besproei hiermee de bladluizen en herhaal het enkele malen.



Een optimist vergist zich evenzeer als een pessimist maar...... Hij is gelukkiger

zondag 26 oktober 2008 - 19:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon