Hallo iedereen,
Ben er zeker van dat ik een super forum heb gevonden voor de tuin !
Vorige zomer heb ik een herenhuis gekocht van 1939 en ben sindsdien druk bezig met de renovatie (muren uitbreken, nieuwe vloeren leggen, ...) dus de tuin is eigenlijk blijven liggen. Het is een mooi perceel van 2000 m² waarvan ongeveer 1500 m² tuin
en dat is wat ik altijd gewild had : een mooie grote tuin. Spijtig genoeg was de tuin volgeplant, en achteraan vol rommel gekapt en dan nog eens jaren verwaarloosd zodat ik er nog heel wat werk zal aan hebben om het wat in orde te krijgen. Er lag zelfs een boot in als speelgoed voor de kinderen, maar die is vorige zomer al weggehaald. Intussen heb ik al wel heel wat perken volledig leeggemaakt, omdat de planten totaal verwilderd waren. Ook zijn er al aanhangwagens rommel verwijderd achteraan zodat het toch al een beetje vorm krijgt. Mijn achtergevel is namelijk een recente aanbouw met een grote ramen met een totaal glasoppervlak van 8 meter op 2,5 hoog en dus heb ik een prachtig open zicht op de tuin, maar dan moet het wel 'deftig' liggen ...
Deze week komt er iemand de haag rondom terug in vorm knippen en al een en ander terug in vorm zetten, zodat ik verder kan werken aan de renovatie van de badkamer. Ik heb wel wat schrik dat snoeien zo laat in het voorjaar als gevolg zal hebben dat er niet veel meer struik zou overblijven voor de zomer, dus ik ga vragen dat uit te stellen, of is dat geen goed idee ? Dat is meteen al mijn eerste vraag, maar ik heb er nog
Hoe kan je het best de dolomiet paden terug mooi krijgen ? Een nieuwe laag er boven op of kan je dat met een of ander produkt terug wit krijgen zonder de grond te 'vergiftigen' ?
En dan de hamvraag op dit moment : in mijn vorige woning had ik een niet-zelftrekkende maaier voor het gazon (dat wel meer dan 3 keer kleiner was dan het huidige), en die heb ik de vorige zomer nog gebruikt. Vermits het elke keer een erg zwaar karwei was, moet er dringend een nieuwe maaier aangekocht worden. Een benzinemaaier, dat in elk geval, en ik dacht eerst aan een zitmaaier, maar na grondig lezen op dit forum ben ik daarvan terug aan het komen. Tenzij ik verkeerd ben natuurlijk ! Ik dacht te begrijpen dat een zelftrekker beter is, zeker gezien het feit dat in het achterste deel van de tuin fruitbomen in het gazon staan en ik daar elke keer moet rond zien te maaien. En dan het afval ... een mulcher lijkt me een goede oplossing. Kunnen jullie me een merk/model/type aanraden ? Of toch een zitmaaier ? Ik kies wel altijd voor een goede aankoop, in plaats van het me later te berouwen en dan toch terug geld te moeten uitgeven. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik duizenden euro's wil uitgeven aan een super machine die ik in feite niet nodig heb !
Ik heb een foto bijgevoegd om een idee te geven van het hoe en wat :
[afbeelding verwijderd niet-https]
maar je kan er veel meer vinden op
http://voetbalhorizont.org/privaat/tuin
Bedankt voor het lezen van mijn lange starttopic en voor alle reacties !!
Ronny