menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Keuze grasmaaier

Ga naar meest recente reactie

impreza

Impreza

hoi

kan iemand me helpen ?

voor het eerst ben ik verplicht een grasmachine aan te schaffen,
mijn te maaien grasoppervlak is niet groter dan 300m² en ik zou dus opteren voor een elektrische machine
via test-aankoop ben ik te weten gekomen dat de Stiga 41 EL de beste koop is en ik sta op het punt deze te kopen maar
ik heb nog een vraagje ivm mulchen..

aangezien mijn gering aantal m² is het dan nodig om te mulchen?

indien je met een gewone machine het gras heel kort afrijdt zonder opvangbank, lukt dit ook zo om te mulchen?

alvast bedankt
donderdag 18 februari 2010 - 14:19
Polplastron

Polplastron

Een mulch-maaier kan je niet vervangen door een gewone maaier zonder opvangbak. Het concept is helemaal anders: de mulchmaaier versnippert het maaisel, de gewone maaier niet.

Mulchen schijnt heel zinvol te zijn, maar dan moet je wel met enige regelmaat het gras afmaaien (is mij verteld) omdat anders de maaier het hoge gras niet meer aankan en er te veel maaisel blijft liggen.

Wat heel interessant lijkt voor je 300m² is misschien een robotmaaier: die mulcht en maait regelmatig. Je hebt dus zelf meer tijd om van de tuin te genieten en je gazon wordt meteen gemulched!

Zelf heb ik een gewone, elektrische maaier van Wolf. Ik ben daar zeer tevreden over!

Groetjes,

Pol
donderdag 18 februari 2010 - 14:47
impreza

Impreza

bedankt voor je antwoord Pol

per definitie moet men niet mulchen?
daar het mijn 1ste tuin is ben ik nog een leek

robomaaier lijkt interessant maar kost algauw 1000eur
donderdag 18 februari 2010 - 14:55
printemps

Printemps

Met een mulchmaaier moet je het gras een keertje vaker af doen

Als het gras te lang is gaat het mulchen veel slechter
Maar dan hang je de bak eraan en voer je het gras af

Een robotmaaier is inderdaad duurder in aanschaf maar vraag eens na hoeveel je moet betalen om je groene bak buiten te zetten (of containerpark)

mvg
donderdag 18 februari 2010 - 17:15
Polplastron

Polplastron

Ik las vandaag nog in een artikel in een tuinmagazine dat mulchmaaiers echt wel slecht presteren op langer gras dus blijkbaar klopt mijn redenering.

Mulchen is geen noodzaak, maar besef wel dat je met elke maaibeurt energie wegneemt uit het gazon en dit afvoert. In de natuur worden gevallen bladeren en afgestorven plantendelen verteerd en omgezet tot voeding. Mulchen imiteert deze werkwijze.

Een alternatief voor mulchen is het jaarlijks aanvoeren van compost en dit op het gazon aanbrengen.

Groeten,

Pol
vrijdag 19 februari 2010 - 19:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon