menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekkers

Ga naar meest recente reactie

chris

Chris

Wij zoeken een snelgroeiende bodembedekker om een grote oppervlakte langs de straatkant ( verhoogde berm ) te beplanten.Het is de bedoeling een onbeplante oppervlakte welke door de gemeente niet onkruidvrij gehouden wordt toch een mooie aanblik te geven. ( liefst in alle seizoenen )
Kunt u ons enkele suggesties geven aub?
zondag 5 november 2006 - 19:46
sugar

Sugar

Ik weet niet exact wat voor stuk grond je wil beplanten, maar ik zou je toch aanraden om de natuur ook een kans te geven. Dit soort bermen zijn van vitaal belang voor fauna en flora.

Misschien kan je enkele inheemse bloemenzaden inzaaien (klaproos bvb)
zondag 5 november 2006 - 20:38
JovanDreumel

JovanDreumel

En in zo'n berm krijg je al gauw bloemen in grote diversiteit als je de berm maait na 1 juli en het maaisel afvoert ( composteert ). Zou je kiezen voor beplanting met Hedera helix (klimop), dan is de berm wel altijd groen, maar practisch zonder bloemen.
dinsdag 7 november 2006 - 08:39
deHaan

DeHaan

Chris,
als je de grond van de gemeente gaat beplanten loop je een groot risico dat de gemeente het zo weer weghaalt.
Wij halen regelmatig planten uit de grond die in gemeentegrond staan, die door particulieren neergezet zijn, en gooien dit weg.
dinsdag 7 november 2006 - 17:01
Kwest

Kwest

Dag Chris,

Je zou natuurlijk iets kunnen afspreken met de gemeente, je doet de beplanting, jij hebt er geen omkijken meer naar, zij ook niet en het straatbeeld wordt verfraaid! Volgens mij een win win situatie.
Ik zou vinca minor planten, groeit snel, is groenblijvend in de winter en krijgt een massa lila bloemetjes. Je moet maar eens rondvragen in de buurt of je geen scheutjes mag nemen hier en daar, een wortelstokje in de grond en de plant is zo vertrokken.
dinsdag 7 november 2006 - 19:18
Adrienne

Adrienne

Chris,

Zoals Kwest schrijft, ga eens naar de gemeente.
Er zijn plaatsen waar je zelfs de plantjes krijgt,
op voorwaarde natuurlijk dat je de boel netjes houdt.
dinsdag 7 november 2006 - 20:17
coriander

Coriander

14 jaar geleden hadden wij hetzelfde probleem: we hebben een hoekperceel zonder trottoirs, en eigendom van de gemeente, te onderhouden door mezelf(dwz 30m x 5m + 30m x 3m dus een grote 200m²) . Daar we geen idee hadden of er ooit, of hoe snel, trottoirs zouden aangelegd worden (weeral op onze kosten; cfr gemeentereglement) opteerden we toch voor een nette maar niet te dure oplossing: het werd dus Hedera of klimop. Herhaaldelijk hadden we hier in de buurt te maken met plagen van mijt omdat iedereen toen klimop plantte en de mijten resistent waren tegen sproeistoffen). Ondanks tuiniershulp en miserie (urenlang wieden op keiharde kleigrond) werden de kale plaatsen dan toch opgevuld met Vinca minor die tussen de klimop door zijn best deed om goed te groeien en bloemetjes te geven. Uiteindelijk na 10 jaar, al de klimop eigenhandig uitgetrokken (oef...) en tot grootte tevredenheid van iedereen een deel beplant met Potentilla, een deel met oa siergrassen en een deel met Vinca. De gemeente heeft wel op onze vraag een klein strookje troittoir (20m lang en 1,5m breed) aangelegd (gedeelde kosten).
En alles ziet er nu veel netter en kleurrijker uit, ik hoef nu ook niet meer te wieden!

Ik zou toch eens bij het nieuwe gemeentebestuur gaan informeren ( de verkiezingen zijn nu toch pas voorbij) maar persoonlijk zou ik toch niet meer opteren voor klimop!
zondag 12 november 2006 - 17:59
Kwest

Kwest

Het is idd een tijdlang 'mode' geweest om klimop aan te planten als bodembedekker. Niet zo'n goed idee, klimop houdt immers niet van nat te staan en kan in die omstandigheden de olievlekkenziekte krijgen, veroorzaakt door een bacterie.
Er komen geel-bruine vlekken op de bladeren die uiteindelijk wegrotten. Er is niet veel tegen te doen en in het slechtste geval is alles verwijderen de enige oplossing.
zaterdag 18 november 2006 - 10:32
topke

Topke

Kan iemand mij de naam geven van een bodembedekker die enorm veel vocht opneemt, wij zitten met een zeer drassige grond en hopen die met deze bodembedekker toch wat op te vangen!
maandag 24 maart 2008 - 20:34
Nirak81

Nirak81

Maagdenpalm is een mooie plant die zijn blad vasthoud in de winter en mooie bloempjes geeft in het vanaf januari tot april of mei dacht ik.
Ik heb ze zelf naast mijn Narcissen geplaatst zodat ze daar overheen gaan groeien en in het vroege voorjaar de narcissen daar doorheen kunnen groeien.
In de vrije natuur zie je maagdenpalm ook wel eens staan, dan vormt het zo'n heel mooi dik deken
maandag 24 maart 2008 - 20:57
Kwest

Kwest

Hallo topke,

Kruipend zenegroen (Ajuga reptans) is misschien wat je zoekt, een groenblijvenden bodembedekker die in de vrije natuur op drassige plaatsen groeit. Krijgt mooie paarse bloemen. Hier meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruipend_zenegroen.

Groeten,

Kwest
maandag 24 maart 2008 - 23:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon