menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bijensterfte

Ga naar meest recente reactie

marc1

Marc1

Wij kennen allemaal het grote nut van onze bijen als bestuivers en daarmee ook als zaad- en vruchtzetters van onze groene wereld om ons heen.
Maar er is iets mis mee, waar we allemaal wat aan kunnen doen.

In onderstaand documentje kan u lezen waarover het gaat.

http://www.ardens.be/bijensterfte.pdf

Misschien kan u rechtstreeks (aanplantingen) of onrechtstreeks (de boodschap verder dragen) uw steentje bijdragen voor een betere omgeving voor ons en ons nageslacht.

Alvast bedankt.
Marc
zondag 24 december 2006 - 10:52
Rodger

Rodger

Marc ,ik als imker wil graag mijn steentje bijdragen hier op het forum om mensen bij te staan in het kiezen van bijenvriendelijke planten.
De meeste hybridesoorten bloemen hoeven geen bestuivers meer en geven dan ook weinig of geen stuifmeel af wat nadelig is voor het voortbestaan van de bijenkolonies.
rodger
zondag 24 december 2006 - 13:01
Tine

Tine

Rodger, als je dan een aantal planten kunt noemen ,dan zullen vast veel forumleden proberen om zoveel mogelijk "bijentrekkers"aan te planten.

Tine.
zondag 24 december 2006 - 13:33
Victor44

Victor44

Hier enkele drachtplanten voor bijen.acacia-bernagie-fruitbloesem-heide-klaver-koolzaad-linde- phacelia-tamme kastanje-wilg-toverhazelaar(hamamelis)-callicarpa-winterheide(erica soorten)-peperboompje(daphne mesereum)-schijnhazelaar(corylopsis)-judasboom(cercis siliquastrum)-sirkwee(cydonia japonica-krentenboom(amelanchier lamarckii-erwten struik-caragana arborescens)-appelbes(aronia arbutifolia)-hulst(ilexaquifolia)-zuurbes(berberis stenophyia)-schijnhulst(osmantus)-vuurdoorn(pyracantha)-liguster(ligustrumvulgare)-dwergmispel(cotoneaster)-vlinderstruik(buddleja)-altheastruik(hibiscus syriacusà-hertshooi(hypericum)-duindoorn(hippophae rhamnoides)-indigostruik(amorpha fruticosa)-escallonia-ganzerik(potentilla) kamperfoelie(lonicera)-kransspirea(stephanandra incisa)-sneeuwbes(symphoricarpos albus)-klimop(hedera helix)-skimmia(skimmia japonica)-sarcococca.
Er wordt wel aangeraden niet teveel te snoeien daar anders teveel bloemen worden verwijderd
grtj victor.
zondag 24 december 2006 - 17:08
Rodger

Tekst aangepast

Rodger

Oké Tine ,jij vraagt ,ik schrijf .
Als imker ,bloemenliefhebber en rubriekbeheerder van de drachtplanten op een nl.bijenforum kom ik met heel wat bijenplanten in aanraking , om deze planten te kennen moet je ze ook in de tuin staan hebben en de fouragerende bijen daarop nauwlettend in het oog houden om te weten of ze er stuifmeelpolen afhalen of alleen maar nectar of allebei. Zo alleen kun je de waarde van de plant inschatten voor de insecten en bijen die echt nodig zijn om de natuur in stand te houden.
Ik noem hier enkele op die ikzelf in de tuin staan heb en die ik bijenvriendelijke planten noem.
Veronica's, persicaria (rode), eryngium,nepeta,sedum, verbascum, jacobsladder,,rudbeckia ,scabiosa,knautia,lavaterra, sidalcea,helenium,asclepias,geranium pratense,papavers,cimicifuga,astilbe,enkelbloemige rozen ,teucrium,verbena,echinacea ,purpurea,sneeuwklokjes,krokussen, helleborus enz....
Bij de bomen zijn vooral de lindesoorten en de vuilboom van groot belang.
Dit is maar een kleine greep uit de vele goede bijenplanten die we kunnen planten en daarmee ook de natuur een dienst kunnen bewijzen .
Als er vragen zijn over bepaalde planten dan wil ik die graag beantwoorden.
groetjes
rodger
zondag 24 december 2006 - 17:52
Tine

Tine

Aan een aantal voldoe ik dus. Ik heb trouwens veel insecten in de tuin. Ik ben er niet bang voor alleen mijn dochter wel . Die heeft een wespen allergie en mag niet gestoken worden. Haar tuin heb ik dus anders ingericht, vooral met bladplanten. Zelf kan ik nog wat neerzetten van de door jouw genoemde struiken.

Tine.
zondag 24 december 2006 - 20:40
Rodger

Rodger

Hallo ,eerst en vooral allemaal een zalig kerstfeest toegewenst vandaag.!!
Tine ,het probleem bij de meeste mensen is dat ze bijen ,zowel solitaire(wilde niet in kolonie levende bijen) als honingbijen niet van wespen kunnen onderscheiden en zo bevreesd zijn voor al wat ook maar op een bij lijkt .
Wespen zijn alleseters ,eten ook andere insecten en zullen ook in de zomerperiode aan je frisdrank of biertje
komen zitten en ook regelmatig bij jou binnenkomen als aan het koken bent. Als je wespen op bloemen ziet dan zal dat een zeldzame keer zijn .Honingbijen en solitaire bijen darentegen komen nooit aan je frisdrank of biertje zitten en zal je maar een héél zeldzame keer in je woning aantreffen .Ze bezoeken hoofdzakelijk alleen maar bloemen.Honingbijen zijn alleen maar gevaarlijk als je ze aanraakt en aan de bijenkasten zelf begint te prutsen ,dan gaan zij zich verdedigen . Bijen die op bloemen fourageren gaan je nooit aanvallen ,dat is totaal uitgesloten .
groetjes
rodger

maandag 25 december 2006 - 09:11
marc1

Marc1

Al dank iedereen voor het meeleven,
Laat het duidelijk zijn dat de kritieke periode bij de bijen ligt na augustus.
Een ganse hoop borderplanten komen daarvoor in aanmerking, als ze maar laat genoeg bloeien en het niet om hybriden gaat waarvan de stuifmeeldraden geen rol meer spelen of zelfs helemaal niet meer aanwezig zijn. Er werden hierboven al heel wat nuttige planten genoemd. Ik voeg alvast nog een prachtige struik/boom toe : de Koelreuteria (ook wel blazenboom of lampionboom genoemd), bloeit prachtig geel en heeft daarna een vruchtvorming in de vorm van lampionnetjes.

Het is belangrijk voor de plantenzaken dat ze buiten de normale eigenschappen van de plant ook een vermelding toevoegen "bijenplant of niet"
Doe zo verder.
maandag 25 december 2006 - 16:51
Tine

Tine

Heb ik al weer wat bijgeleerd. Het klopt dat ik het verschil niet altijd zie. Ik zal mijn dochter dit stukje laten leze, of beter niet want dan komt ze helemaal niet meer in de tuin. Ik heb in ieder geval weer een lesje gehad. Bedankt.

Tine.
dinsdag 26 december 2006 - 00:01
Rodger

Rodger

Tine ,beschouw dat niet als een lesje,maar als een goede inlichting .
Ik weet uit ervaring dat de kennis op dat gebied bij veel mensen te wensen over laat.(wat eigenlijk niet zou mogen bij tuinliefhebbers)
Als ik in de zomerperiode opgeroepen wordt dat er bijennesten zitten ,dan gaat dat voor 95% over wespen -en hommelnesten.
dinsdag 26 december 2006 - 13:14
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij hybriden komen toch gewoon meeldraden voor. Alleen zullen ze door bestuiving niet weer het zaad geven, dat weer zal uitgroeien tot dezelfde vruchten als dit jaar. M.a.w. ze komen niet raszuiver terug. Wordt hier niet de verwarring gemaakt met dubbelbloemigen, daarbij komen vaak geen meeldraden voor. Als je dus dubbelbloemig hybriden bedoelt, dan ga ik accoord.
woensdag 27 december 2006 - 19:02
Tine

Tine

Rodger, we zijn niet voor niets lid van een tuinforum. Ik heb op gebied van planten al zo veel opgestoken en nu dus wat jij vertelt. Op deze manier is leren toch heel wat leuker dan alleen in boeken neuzen.

Tine.
woensdag 27 december 2006 - 23:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon