menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Robotgrasmaaier

Ga naar meest recente reactie

mar10

Mar10

hallo, heeft er hier iemand ervaring met robotgrasmaaiers?
wij hebben ongeveer 12 are gras te maaien, verdeeld in twee rechthoeken met een verbinding van ongeveer 2 meter breed ertussen. Onze tuin is licht hellend , in het 2de gedeelte staan 3 bomen
het grootste gedeelte van het gazon zijn er enkel struiken als afscheiding, op andere delen ligt er een boordsteen
momenteel lijkt ons de Husqvarna 230 de meest geschikte robot
iemand advies? waarop moeten we letten, minpunten,......
woensdag 7 november 2012 - 20:52
Jan1980

Jan1980

Deze topic interesseert me ook....

Ik heb deze zomer eens bij een openhuizendag zo een robotje in de gaten gehouden. Het 'beestje' reed er maar op los, kriskras, soms 10 keer over dezelfde plaats en anderzijds vergat het steeds opnieuw grote zones lang gras.

Misschien dat het aan het type toestel lag? Of te weinig capaciteit voor de oppervlakte gras? Ik weet het niet....

Ik heb in elk geval al van een pro tuinaannemer gehoord dat als je een 'mooi grasveld' wil en het verticuteert, kalkt, bemest etc........ dat je de theoretische capaciteit van de maaier dan met 50% moet verminderen.

Op 'slecht onderhouden' (what's in a name?, = niet bemest) grasvelden zou het wel lukken.

Zeker niet vergeten dat je aan het begin van het seizoen ook nog altijd eens manueel het gras moet maaien. (Heb ik me toch laten vertellen hé.)
maandag 12 november 2012 - 12:43
PeterC

PeterC

Wij hebben dit voorjaar een robotmaaier aangeschaft.

Ons gazon is ongeveer 900m² groot.
Met de ondergrond die wij hebben (droog en zandig) moet je kiezen: ofwel wil je een gazon die de zomer overleeft en dan moet je voldoende bemesten en bereid zijn water te sproeien in een droogteperiode, maar dan moet je ook vaak maaien, ofwel wil je weinig onderhoud maar dan gaat het gazon er gegarandeerd om de paar jaar aan en heb je uiteindelijk geen gazon maar onkruid.

Ik heb jaren voor de tweede optie gekozen maar dat levert uiteindelijk weinig voldoening op. Vorig jaar hebben we het gazon opnieuw laten aanleggen en een grondwaterput laten boren om over voldoende water te beschikken in droge periodes.
Sindsdien groeit het gras met dik 10cm per week tijdens het seizoen. Eenmaal maaien per week is eigenlijk te weinig.

Ik was al dat gemaai beu: elke zaterdag was ik daar toch dik 2 uur mee bezig en als ik een week moest overslaan dan was 3-4uur geen uitzondering. Ik zocht ook een oplossing voor de enorme hoeveelheid grasafval waarmee ik geen blijf meer wist. Ik heb al 3 compostbakken van 1 m³ en ik zou er elk jaar 1 moeten bijzetten.

Daarom dus een robotmaaier aangeschaft. Een Robomow 2000RL URL GEBLOKKEERD Belgium/productinfo/modellen-a-specificaties/rl2000 .
Waarom dit toestel? Omdat de lokale tuinmachinezaak hier dat merk voert en omdat het toestel voldoende capaciteit heeft om ons nogal onregelmatig gazon baas te kunnen. Neem zeker een toestel dat 2 keer de oppervlakte aankan die je hebt.

Een hele dag gewerkt om de perimeterdraad aan te leggen, dan een laatste keer met de grasmaaier het gazon gemaaid en dan kon het toestel er aan beginnen. Dat was midden mei. Drie keer per week laat ik hem maaien. Hij rijdt ongeveer 3 uur per beurt.

Wat zijn de ervaringen?

Sinds de ingebruikname van het apparaat heb ik geen enkele maaibeurt meer manueel gedaan en niet één grasspriet afval meer afgevoerd.
Enkel de randjes van het gazon en rond de bomen heb ik om de 3-4 weken met zo een batterij grasschaar bijgewerkt. Een kwartiertje per keer. Zo een toestel als dit: URL GEBLOKKEERD /Catalogus/Tuin/Accuscharen/Buxus--en-grasscharen-op-accu/page.aspx/987?did=JA&gid=A5&dgid=01 je kan daar een steel insteken en dan wandel je eens rond het gazon en dat is het. De machine is blijven rijden tot het weekend na Allerheiligen. Dan heb ik hem binnen gezet voor de winter.

De mulchfunctie werkt ongelooflijk efficiënt. Je kan letterlijk op je kousen achter het apparaat lopen: je zal op je kousen geen grassprietjes aantreffen.

Het gazon ziet er heel anders uit dan voordien. Ik trok mooie parallelle baantjes. Dat is nu helemaal anders. De robot maakt ook baantjes maar dan in alle mogelijke richtingen. Als je ergens willekeurig op het gazon staat lijkt het of je in het centrum van een ster staat.

Nu en dan rijdt de maaier zich vast en dan vind je hem 's avonds als je thuiskomt ergens in de tuin achter een boom of een struik. Eigenlijk is dat mijn fout. Ik heb hier en daar redelijk nauwe doorgangen gemaakt om de machine zoveel mogelijk te laten afdekken.

Je moet in de gaten houden of hij overal komt en indien er een stuk gazon is waar het toeval hem niet voldoende brengt dan kan je hem naar dat stuk brengen en hem daar loslaten.

Ik moet zeggen dat ons gazon er nu beter bij ligt dan ooit tevoren. Ik denk dat dit komt omdat het gras zo vaak wordt gemaaid. Het gras groeit niet in de hoogte maar in de breedte. Ik laat hem op 3cm lengte maaien. Het gazon voelt echt aan als een mat. Heel fijn om er met je blote voeten over te lopen. Er staat ook opvallend weinig onkruid in. Natuurlijk, klaver hou je niet tegen, en de occasionale paardenbloemachtige evenmin.

Moeilijk is het wel als je een goal of een trampoline op het gazon hebt staan. Daar rijdt ie zich gegarandeerd op vast. Wij hebben een goal staan en dat heeft me wel wat kopzorgen bezorgd. Ik heb die op houten voetjes geplaatst stevig vastgemaakt aan de goal en dat werkt.

Bladeren of takjes van de bomen deren hem niet, maar je moet absoluut vermijden dat je metalen voorwerpen zoals een tuinhark op het gazon achterlaat, want daar maakt ie zijn messen op kapot.

Het is geen goedkope machine, en zeker in het begin moet je de perimeterdraad wat bijstellen om te zorgen dat ie zoveel mogelijk de boorden meeneemt en niet vastrijdt, maar de ervaring is zeer positief. Onze dochter heeft hem ook een naam gegeven. Julleke noemen we hem.
zaterdag 17 november 2012 - 18:09
PeterC

PeterC

Aan Mar10,

Op basis van wat ik vind op de site van Husqvarna lijkt de 230 geschikt voor het werk. Het verwondert me wel dat hij ondanks de 3 messen toch maar een maaibreedte heeft van 22cm, onze Robomow heeft met 3 messen een maaibreedte van 53cm, en dat hij maar 1.5hr rijdt met een volle batterij.
Aan de andere kant kost het maar 45min om de batterij volledig op te laden terwijl de Robomow met zijn lood accu's daar ongeveer een hele dag voor nodig heeft.

2 stukken gazon verbonden door een doorgang van 2m breed lijkt mij geen probleem. Dat is breed genoeg. Wij hebben ook 2 stukken met een doorgang tussen terras en en boom van maar ongeveer een meter, en toch slaagt hij er meestal in om spontaan beide stukken te maaien.

Aan Jan 1980,

Die robots volgen een door de fabrikant bedachte logica. Je moet zo een toestel zijn gang laten gaan en je er vooral niet aan ergeren dat hij net niet daar rijdt waar jij zou rijden omdat het gras er nog hoog staat. Uiteindelijk komt hij daar wel.
zondag 18 november 2012 - 00:36
mar10

Mar10

Bedankt voor jullie reacties, heb ondertussen een Husqvarna gekocht, ze kwamen nu de peimeterdraad zelf gratis plaatsen , er is ook een extra draad gelegd naar het verste stuk gazon. de robot rijdt zo om de 2 maaibeurten eerst naar het 2de stuk gazon en begint daar dan te maaien. K heb de robot 4 dagen laten rijden en hem nu net binnengehaald voor de winter. Alles ziet er oké uit maar de grote test komt pas in het voorjaar als het gras opnieuw zal beginnen groeien
maandag 19 november 2012 - 16:17
mar10

Mar10

Ondertussen rijdt Juliette al enkele maanden en ze doet haar werk heel goed, super content
zaterdag 10 augustus 2013 - 23:14
PeterC

PeterC

Onze maairobot is nu aan zijn tweede seizoen bezig. Het is een luxe.
zaterdag 10 augustus 2013 - 23:32
Bartjeuh

Bartjeuh

Wij hebben ons een Landroid aangeschaft van de producent Worx. Kostte net iets meer dan 800 EUR (wegens de 20% kortingactie bij Brico vorige zondag). Goed voor 1000 m2 (zelfs al hebben wij maar een dikke 200 m2 te doen). Probleemloos geïnstalleerd en aan de praat gekregen, zowel grensdraad als toestel. Nu nog even uitkijken hoe het gras er na de zomer zal bij liggen...
maandag 13 april 2015 - 11:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon