menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazonmest in combinatie met huisdieren

Ga naar meest recente reactie

Tim

Tekst aangepast

Tim

Ik ben van plan mijn gazon te bemesten met 3 in 1 van Viano.

Is het noodzakelijk om onze hond binnen te houden na bemesting?
Ik lees namelijk op de verpakking dat indien het in contact komt met de 'menselijke' huid, dat je overvloedig met water moet afspoelen.
Ik veronderstel dus dat hetzelfde geld voor beestjes. Niet echt diervriendelijk dus.



maandag 26 maart 2007 - 16:19
JovanDreumel

JovanDreumel

Zit daar dan ook onkruidbestrijdingsmiddel in? Als er allleen voedinsstoffen inzitten, dan is normale hygiene voldoende.
maandag 26 maart 2007 - 17:36
Tim

Tim

Het is een 3 in 1 combinatie met volgende samenstelling:

Organische meststof NPK 6-3-5

+ 1% ijzerdinatrium EDTA + 0,6% watervrij ijzersulfaat Erkenningsnr. : 8383/B

+ 106/gbacteriën (Bacillus sp.) Erkenningsnr. Luxemburg : L1361/60


Ik heb veel over voor een mooie gazon, maar geen ziek of dood
maandag 26 maart 2007 - 17:49
JovanDreumel

JovanDreumel

Dan vermoed ik dat het naast voedingsstoffen ook mosdoder erin zit.
Dat ijzersulfaat is een zout. Zou je over het gazon lopen, terwijl het net gestrooid is, dan zul je kans hebben op lastig te verwijderen roestvlekken op terras of in huis. Maar ik denk dat daar op de verpakking wel voor gewaarschuwd wordt. De aanwijzingen op de verpakking opvolgen.
maandag 26 maart 2007 - 18:30
Tim

Tim

En wat met de hond?
Is het schadelijk voor 't beestje zijn gezondheid?
maandag 26 maart 2007 - 18:51
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik denk dat dat meevalt. Anders zou het ook op de verpakking staan. Je kunt het ook inspoelen met water. Maar honden pootjes kunnen ook roestvlekken geven. Wat voor gevarenteken staat er op de verpakking? Andreaskruis?
maandag 26 maart 2007 - 19:27
Tim

Tim

Gevarentekens staan er niet op.
Wel het volgende:
Vee mag niet op het land komen gedurende 21 dagen na het gebruik hiervan op het land. Of heeft dit te maken met het feit dat er dierlijke eiwitten inzitten?
En het nummer van het antigifcentrum.

maandag 26 maart 2007 - 19:42
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat is wel een erg lange termijn. Ik denk dat ik die meststof zou terugbrengen en niet gebruiken. Er zijn er die minder risico's in zich hebben. Dan zal het voor de hond toch niet goed zijn.
maandag 26 maart 2007 - 20:02
Tim

Tim

Was het ook al aan het denken.

Zal eens rondkijken voor iets meer dier -en milieuvriendelijk.

Bedankt voor uw hulp Jo!
maandag 26 maart 2007 - 20:06
Esem

Esem

Ik ben wel wat laat met mijn reactie,
maar als je milieu bewust wil tuinieren dan zou ik deze meststoffen terug brengen, en vragen of je het kan ruilen voor ecologische meststoffen.
Want zo te lezen is er niet veel goeds aan deze meststoffen.
En idd.het kan roestplekken veroorzaken op klinker e.d. en je kan ze later niet meer verwijderen.
Ge Esem,
maandag 26 maart 2007 - 20:21
marleen

Marleen

Hou er steeds rekening mee dat een hond en zeker kleine kinderen met hun neus op een hoogte van ongeveer 50 cm van de grond lopen. (Beeld je eens in dat je op handen en voeten over de grond kruipt dat is ongeveer dezelfde hoogte.) Dan besef je wel dat al die mest- en andere stoffen en zeker onkruidbestrijders absoluut niet aan te raden zijn met kinderen en honden in de buurt. Oppassen is de boodschap.
maandag 26 maart 2007 - 22:02
Tim

Tim

Heeft er misschien iemand een tip voor een ietwat diervriendelijk product met een 3 in 1 werking.
Als dat bestaat tenminste.
maandag 26 maart 2007 - 23:28
jdcoster

Jdcoster

3-in-1-werking ??? Het doet mij denken aan shampoo met conditionor. Voor men die reclame lanceerde wist niemand wat het was en had men het ook nooit gemist ...
Van al die mosdoders en onkruidverdelgers worden enkel de producenten en de marketingjongens beter.
Eigenlijk is het de normaalste zaak van de wereld en is het al duizenden jaren zo dat er tussen grassen ook wel wat mossen staan. Na een goede bemestingsbeurt, liefst met een natuurlijke meststof, wordt dat mos wel vanzelf minder. Meer moet dat niet zijn vind ik.
Wanneer het mos blijft winnen, dan is die plek niet geschikt voor gras en plant men daar beter wat anders. Dat is alvast beter dan ons drinkwater te vervuilen met chemische brol die we er nooit meer uit krijgen.
dinsdag 27 maart 2007 - 00:33
Esem

Esem

Wat is de rede dat je een meststof zou nemen waar er Drie in één voor zou gebruiken?
Gebruik natuurlijke ecologiche meststoffen en strooi daarbij kalk om je mos te bestrijden.
Milieu vriendenlijk en voordeliger,en je hoeft echt niet de dure groenkalk of zeewierkalk te gebruiken.
Gewonen landbouwkalk gebruik ik zels ook ,met net het zelfde resultaat als de andere duurdere kalk soorten.
En je gazon verticuteren help ook om mos tegen te gaan.
Gr Esem,
dinsdag 27 maart 2007 - 08:30
Tim

Tim

Dank u voor de uitleg Esem.
Het is de eerste keer dat we een gazon onderhanden moeten nemen. Wij woonden vroeger op een appartement. Vandaar onze onwetendheid en daarom mijn vraag alvorens iets verkeerd te doen.

dinsdag 27 maart 2007 - 13:10
Esem

Esem

Graag gedaan Tim,
daar zijn we hier voor om elkaar te kunnen helpen.
Gr Esem,
dinsdag 27 maart 2007 - 20:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon