menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aankoop rugspuit

Ga naar meest recente reactie

TV

TV

Hallo

Ik ben op zoek naar een rugspuit van min. 8L tot max. 15L om onkruid in ons gazon, oprit en tussen onze haag te sproeien.

Dit is mijn eerste aankoop van een dergelijk toestel en weet dus niet welke merken goede kwaliteit zijn behalve dan de rugspuiten van Birchmeier (RPD in dit geval). Die van Birchmeier zijn wel duur in aankoop. Daarnaast heb ik ook toestellen van Solo en Gloria gevonden. Ook die van Hozelock ben ik tegengekomen maar om een of andere reden heb ik weinig vertrouwen in dit merk.

Wat zijn jullie ervaringen met rugspuiten en welk model/merk zouden jullie aanraden?

Het is voor occasioneel gebruik, niet professioneel. En dit toestel zou toch vele jaren moeten kunnen "overleven".

Bedankt!
donderdag 24 april 2014 - 10:22
Bombycilla

Bombycilla

Koop een schoffel dat is beter voor iedereen
donderdag 24 april 2014 - 10:31
Polplastron

Polplastron

En dit toestel zou toch vele jaren moeten kunnen "overleven".

Hou er rekening mee dat heel wat pesticiden stilaan uit de handel gebannen worden omwille van strengere regelgevingen.

En verder geef ik Bombycilla gelijk; schoffelen en hakken zijn even makkelijk en beter voor je eigen gezondheid en de gezondheid van je bodem en je planten (om van de rest nog maar te zwijgen).

Voor onkruid op m'n tuinpad en oprit gebruik ik zelf een roofingbrander waarmee ik het onkruid een paar keer schroei; (bijna) even handig als spuiten en minstens zo goed voor milieu en eigen gezondheid (mits wat veiligheidsvoorzorgen).

Ik weet dat dit niet meteen een antwoord op je vraag is en waarschijnlijk zullen er hierna nog wel tips volgen van mensen die nog wel gif gebruiken.

Groeten,

Pol
donderdag 24 april 2014 - 19:50
Wannus

Wannus

Ik moet vele gazons behandelen tegen onkruiden , en ook af en toe
een grote weide tegen distels en brandnetels .
Als ik alles handmatig zou moeten verwijderen met een schilmesje of
uittrekken , gaan daar veel uren in verlopen , ik ga nergens meer
moeten terugkomen . Bijgevolg ga ik mijn werk verliezen .
Maar indien je enkel je eigen tuin moet onderhouden ,
geef ik jullie gelijk .
donderdag 24 april 2014 - 22:31
Wannus

Wannus

De vraagsteller zit nog altijd zonder antwoord .
Ik heb een Volpi rugsproeier , maar is al een oud beestje .
maar hij doet het nog.
Bijna overal in de tuincentra's vind je het merk Solo ,
dus veronderstel ik dat de kwaliteit wel goed zal zijn .
vrijdag 25 april 2014 - 21:38
pplakke

Pplakke

ik doe ook geen gif meer maar heb er nog 2 .
een voor azijn op het onkruid en een voor men zaailingen.
ik neem altijd de goedkoopste en als hij kapot is weg ermee.
wat ik nog al eens voor heb is dat het verstropt (regenwater).
en dan doe ik het eens los als het niet is opgelost dan een nieuwe.
vrijdag 25 april 2014 - 22:33
Tuinman65

Tuinman65

Toch wel raar dat bijna iedereen tegen spuiten is en al dat vergif als zoete broodjes over de toonbank gaat.
Wil je iets degelijk koop dan een Birchmeyer.
Leo
vrijdag 25 april 2014 - 23:42
deHaan

DeHaan

Maar die heeft als nadeel dat na verloop van een aantal jaar de tank vergaat onder invloed van UV stralen.
Voordelen zijn er ook, alle onderdelen zijn na jaren nog nieuw leverbaar.

Ik zou bij incidenteel gebruik een goedkope nemen van een paar tientjes.
zaterdag 26 april 2014 - 08:05
Bombycilla

Bombycilla

Toch wel raar dat bijna iedereen tegen spuiten is en al dat vergif als zoete broodjes over de toonbank gaat.

Raar?,domme mensen zul je altijd houden.
Maar de gifmengers gaan verliezen
zaterdag 26 april 2014 - 10:24
Polplastron

Polplastron

Toch wel raar dat iedereen weet dat roken ongezond is en dat er nog steeds sigaretten verkocht worden.

Toch wel raar dat iedereen weet dat we te veel suiker eten en dat dat ongezond is en dat er toch nog zoveel zoetigheden gekocht worden.

Toch wel raar dat iedereen weet dat je 's morgens in de richting van Antwerpen altijd in de file staat en dat er toch altijd nog zo veel plaats vrij is op de snelbus.

Toch wel raar ... dat mensen zo'n rare beesten zijn die er trots op zijn dat zij als enige soort logisch kunnen nadenken, maar dat ze dat meestal toch niet doen!
zaterdag 26 april 2014 - 21:16
Wannus

Wannus

Wat ook raar is dat iedereen weet dat aangekochte groenten ook
besproeid zijn en de meeste vleeswaren ingespoten ,
en men eet dat op .
Als ik onkruid behandel in gazons of in opritten met sproeistoffen
eet ik dat niet op.
zaterdag 26 april 2014 - 21:41
jdcoster

Jdcoster

We drinken wel het water van daaronder op en als dat nog niet zo is, komt dat nog wel. Onze nakomelingen zullen hoe dan ook met de vuiligheid zitten.
zaterdag 26 april 2014 - 23:15
Tuinman65

Tuinman65

Raar dat we met zen allen auto rijden, terwijl dat een zeer grote vervuiler is : fijn stof enz...
Raar dat groenten- en fruithandelaars een aangestoken appel of een verroeste selder niet aan de straatstenen verkocht krijgen.
Raar ook dat ik mijn loopbaan slechts één persoon tegenkwam die ons verbood te spuiten tot het te veel zou...... vul maar in.
Er komen meer en meer insecten en plantenziekten op ons af en ik vraag me af hoe dat gaat aflopen.


Leo
zaterdag 26 april 2014 - 23:24
TV

TV

Ik heb me ondertussen een Birchmeier RPD gekocht. Een collega van me heeft er al 12 jaar één en kan nog steeds vervangonderdelen krijgen.

Ik begrijp dat er mensen zijn die tegen sproeien zijn, maar niet iedereen heeft evenveel tijd. Als ik elke dag van 6 - 19u onderweg ben dan heb ik niet veel zin om nog enkele uren op mijn knieën het onkruid uit te steken. Meer en meer sproeistoffen worden verboden maar er zijn ook meer en meer sproeistoffen die "groener" worden.
dinsdag 29 april 2014 - 13:18
jdcoster

Jdcoster

"Groener" zoals? Om opritten, gazon en hagen te sproeien?
We leren graag bij hoor.
dinsdag 29 april 2014 - 13:22
sugar

Sugar

TV, dat van dat lang werken zijn allemaal excuses.

Het probleem is dat je gewoon niet wilt dat er onkruid in je gras groeit, terwijl dat eigenlijk an sich geen probleem vormt. Jouw buren, en wij allemaal, mogen opdragen voor de kosten ervan (waterzuivering kost steeds meer door de sporen van pesticiden in het grondwater, en zelfs met die stijgende kosten blijven er sporen achter in het drinkwater)
Ik snap niet waarom jij zo'n smeerlapperij mag gebruiken, terwijl mensen bij de apotheker voor geneesmiddelen met mogelijk gevaarlijke nevenwerkingen dat alleen op voorschrift kunnen verkrijgen.
Ik hoop dat de EU nog verder en sneller gaat met het verbieden van zo'n spul, van ons parlement moet je op zo'n vlak geen hoop hebben
woensdag 30 april 2014 - 06:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon