menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Graszaad

Ga naar meest recente reactie

abutilon

Abutilon

Twee jaar geleden heb ik een gazon aangelegd en met de overschot aan graszaad nu enkele kale plekken op een ander stuk gazon ingezaaid.
Toch stel ik vast dat het zaad niet schijnt te kiemen.Kan het zijn dat de kiemkracht van graszaad verloren gaar na enkele jaren?
maandag 9 april 2007 - 18:25
hugo

Hugo

hangt er vanaf hoe je het bewaart hebt,, maar na 2 à 3 jaar zit er toch niet veel kiemkracht meer in

groetjes
dinsdag 10 april 2007 - 01:03
abutilon

Abutilon

De graszaad zat in grote papieren zakken van 5 kilo.De overschot had ik bewaard in een plastieken emmer met deksel.Is dit misschien fout?
Denkelijk speelt de ouderdom ook mee.Het zaad had ik twee jaar geleden aangekocht.
dinsdag 10 april 2007 - 04:01
Esem

Esem

Na een jaartje kan je het nog gebruiken maar twee jaar is eigenlijk te lang voor graszaad.
De keimkracht gaat fel achteuit hoor
GR Esem,
dinsdag 10 april 2007 - 04:11
corrielat

Corrielat

Hallo,
ik heb 14 dagen geleden ook de kale plekken ingezaaid, maar er gebeurt nog niets
zou het kunnen dat het nog te koud is om te kiemen? ik heb de zaadjes wel nat gemaakt vanwege de droogte, zou ik opnieuw moeten inzaaien of nog geduld hebben?
ik heb nieuw zaad gebruikt dus daar kan het niet aan liggen
dinsdag 10 april 2007 - 15:37
Esem

Esem

corrielat heb je elke dag geproeit of maar eenmaal bij het zaaien.
Zo ja ,dat is niet voldoende,je moet eens je gesproeit hebt elke dag blijven sproeien zo lang het niet regent.
14 dagen is nog ruim vroeg.
Ik het ook stukken bijgezaaid en komen nu pas boven iets langer dan 3 weken moeten wachten voor ik wat te zien kreeg.
Dus niet wanhopen en water geven, elke dag.
Gr Esem,
woensdag 11 april 2007 - 06:01
corrielat

Corrielat

Hallo Esem

ik heb elke dag gesproeid en nu ik goed kijk zie ik dat er sprietjes tevoorschijn komen, omdat ik veel mos had heb ik ook kalk gestrooid, mijn vraag is, mag ik nu ook bemesten?? ik heb gehoord dat daar stikstof in zit en dat dat niet samen met kalk mag, weet jij hier een antwoord op? ik wil het niet graag fout doen
woensdag 11 april 2007 - 14:39
Esem

Esem

Ik strooi ze altijd samen zonder één enkel probleem.
Maar ik zou toch even wachten met meststoffen te strooien nadat je het gazon voor de eerste keer hebt afgemaaid.
Daarna kan je meststoffen geven,anders het je misschien kans dat je jonge gazon alsnog gaat verbranden door de meststoffen.
Of anders eens even navragen aan de verkoper of je de meststoffen mag toedienen aan het jonge opkomende gazon.
Gr Esem,
woensdag 11 april 2007 - 23:09
corrielat

Corrielat

bedankt Esem, ik wacht nog even met bemesten
woensdag 11 april 2007 - 23:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon