Beste Jeroen,
Tjah.. normaal is het de bedoeling om die compost onder te frezen ja.. Het is niet echt de bedoeling om dit met een rotoreg te gaan doen, aangezien je met een rotoreg echter maar de bovenste 3 tot 5 cm gaat fijn bewerken.
Wat je wel kan doen is wat toch nog wat compost proberen bestellen tegen zaterdag (moet normaal wel nog lukken hoor, ik weet niet van welke regio je bent, anders ken ik wel een firma die redelijk flexibel is).
Normaal gezien moet je rekenen om toch een 5 tot 10 cm dik compost te gaan openspreiden. Ik stel anders voor dat je maar een 2cm dik (ongeveer hé) gaat openspreiden (dit komt voor 200m² op 4m³ compost). Dat is 1 remorque van een treffelijke grootte gevuld met compost.
Die spreid je open tot je overal iets of wat van compost liggen hebt. Dan stel je je rotoreg zo in (de aandrukrol naar boven draaien tot de pinnen ongeveer een 5-tal cm in de grond zitten) en ga je de grond zo eerst eens globaal gaan eggen.
Daarna stel je je rotoreg zo in dat je enkel maar de bovenste 2-3 cm gaat bewerken en het terrein grof egaal gaat leggen. Daarna nivelleren met de hark.
Gebruik geen korrelmeststof, is duur en werkt bijlange zo goed niet....
. Wat je wel kan doen is Terra-fertil openspreiden (dit zijn bacteriën die bijdragen tot een goed bodemleven/structuur) alsook vivifos, dit bevat veel fosfor en is gunstig voor de beworteling van je gras.
Je kan inderdaad het hele jaar door zaaien, maar dan denk ik dat je in bepaalde periodes geen spriet gaat zien
.
Oktober is het allerallerlaatste kantje boordje. Het probleem is gewoon de temperatuur hé. Je kan het nog riskeren hoor, de dagtemperaturen zijn inderdaad nog zeer gunstig. En aangezien je komend weekend al zou zaaien zal dit wel goed komen. (En vriestemperatuur is zowiezo uit den boze, lager als 5-7° zal het moeilijk worden om gras nog te laten kiemen.)
Ik zaai ook in het najaar !
September is mijn zaaimaand ! Met soms een paar uitschieters. Ik heb mijn laatste gazon op 2 oktober gezaaid
.
Hopelijk heb je hier wat aan !
mvg,
Karel