menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ereprijs

Ga naar meest recente reactie

Vacances69

Vacances69

Wat kan ik doen tegen ereprijs in het gazon? Chemische middelen worden blijkbaar niet meer verkocht
zaterdag 22 november 2014 - 19:10
leerling

Leerling

Waarom wil je er wat tegen doen? 't Is een mooi bloempje dat een flink deel van het jaar bloeit. En in deze tijden waarin bijen alle hulp kunnen gebruiken die je kan geven, is het misschien goed om weten dat die daar graag op vertoeven. De nectar is er nl. heel bereikbaar en bestaat voor 40% uit suikers.
zaterdag 22 november 2014 - 20:39
summerspookje

Summerspookje

huuh ligt het aan mijn pc?
maar ik zie het bloempje niet?

summer

oeps sorry heb het opgezocht, mooie bloem,ik wou dat ik ze had inplaats van klavers en paardebloem
zondag 23 november 2014 - 12:06
Vacances69

Vacances69

Ik wik een groen gazon en geen blauwe bloemenweide
zondag 23 november 2014 - 13:05
summerspookje

Summerspookje

Gelijk hebt ge, maar de keuze tussen gele paardebloemen of de blauwe bloemen dan is bij mij de keuze snel gemaakt
Summer
zondag 23 november 2014 - 13:48
leerling

Leerling

Ik wik een groen gazon en geen blauwe bloemenweide

Jammer.

http://wilde-planten.nl/gewone%20ereprijs.htm geeft als biotoop:

Bodem: Zonnige tot licht beschaduwde plaatsen op matig droge tot matig vochtige, matig voedselrijke, zwak zure tot basische grond (slibrijk zand, leem, löss, mergel, stenige plaatsen en zavel, zelden op veen en niet op zware zeeklei).
Groeiplaatsen: Grasland (o.a. grasvelden en vochtig, licht bemest grasland), bermen, dijken, bossen (lichte plekken in loofbossen), bosranden, struwelen, heggen, zeeduinen, wallen, stenige plaatsen en hoge uiterwaarden.

Lijkt me niet gemakkelijk om met een gazon daarvan af te wijken.

Worteldiepte gaat tot 20cm, dus met 1x verticuteren ga je dat ook niet oplossen.

Misschien kan je het uitputten door om de paar maanden te verticuteren en de rest met wieden in de hand proberen te houden.
zondag 23 november 2014 - 13:54
summerspookje

Summerspookje

hoi,,,,,,,

die reklame is niet door mij er op gezet hoor,amaai hoe komt dat nu toch hierop

raar zeg bij opnieuw bekijken is het weer verdwenen ,het was bepleistering van de tuin , zwembad en boorden ,

summer
zondag 23 november 2014 - 14:06
leerling

Leerling

die reklame is niet door mij er op gezet hoor,amaai hoe komt dat nu toch hierop
De reclame die jij ziet komt niet noodzakelijk overeen met degene die iemand anders ziet. Ze maakt ook geen deel uit van het bericht.
Als ze je hindert, dan kan je die ook uitschakelen eens je voldoende berichten gepost hebt.
(Mijn Profiel -> Foruminstellingen -> Reclameblokken uitschakelen)
zondag 23 november 2014 - 14:11
summerspookje

Summerspookje

merciekes
zondag 23 november 2014 - 14:40
Wannus

Wannus

Bloemen horen thuis in een border , en in potten en bakken .
In een gazon mag het wel , maar beperkt . Indien je alles laat
groeien in een gazon is het na enkele jaren volledig overwoekerd ,
en neemt het onkruid de overmacht .
Waarom leg je dan een gazon aan ?

zondag 23 november 2014 - 20:24
leerling

Leerling

Geen idee. Ik heb de indruk dat het een van de arbeidsintensiefste bodembedekkers is die je in je tuin kunt zetten. Hij is bovendien weinig aanlokkelijk voor interessante beestjes en als ik hoor wat men er allemaal wil opspuiten om hem vrij te houden van onkruid, engerlingen en dies meer, dan moet het ook een van de duurste en milieu-onvriendelijkste delen van vele tuin zijn.
zondag 23 november 2014 - 23:11
RdB
maandag 24 november 2014 - 09:09
Wannus

Wannus

Dat ziet er wel natuurlijk uit , ben daar trouwens ook niet tegen .
Maar topic starter vraagt voor een groen gazon . Op die manier zou
ik toch breedbladige onkruiden zoals paardenbloem niet in zaad
laten komen . Als je alles laat groeien moet je toch na een tijd kiezen
voor een groen tapijt of voor de bloempjes .
maandag 24 november 2014 - 12:33
jdcoster

Jdcoster

Citaat:

Ik heb gras in de tuin om een paar open vlakken in de tuin te hebben die toch ergens mee moeten bedekt zijn en om met propere voeten door de tuin te kunnen wandelen of er al eens een tafeltje en stoelen te kunnen zetten.
Bij mij staan daar vooral vooral klaver tussen, soms wat boterbloemen en een paar circeltjes ereprijs in.
Die plaatsen zijn evengoed groen als ik er regelmatig met de grasmaaier over ga en ik kan er op lopen en mijn kleinkinderen kunnen er op ravotten. Dat volstaat. In mijn tuin staan er voldoende andere mooie planten en bomen die de aandacht trekken Zo'n utopisch egaal tapijtje waar ik slaaf zou van worden of mijn grondwater zou voor vergiftigen, daar wil ik niet aan beginnen.
maandag 24 november 2014 - 12:51
Esem

Esem

vacanses 69
ik berijp volledig jou frustratie. Ik wil ook een mooi groen gazon en geen gazon met ongewenste kruiden zoals de ereprijs.
Er bestaat een bio. product dat alleen maar de breedbladige ongewenste kruiden bestrijd en het gras ongemoeid laat.

Ik ga hier geen reclame maken maar je kan en mag me altijd privé een maitlje sturen waarop ik je dan een antwoord zal geven.
Zelf gebruik ik het ook soms,en met sux6.

Te gebruiken boven de 15° en het liefst 's avonds op een droge dag zodat het goed kan inwerken, en je er niet hoeft op te lopen.

Gr Eddy
maandag 15 december 2014 - 18:07
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 2? (beveiligingscontrole) *