menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Heraanleg voortuin

Ga naar meest recente reactie

Essende

Essende

Rond april zouden wij beginnen met de aanleg van de oprit. De voortuin wordt in één beweging ook onder handen genomen. Concreet komt het er op neer dat de planten eruit moeten en een nieuwe plaats krijgen wanneer de werken klaar zijn.

Hoe pak ik dat best aan?

Kan ik nu al voorbereidingen treffen? Ik dacht aan het afsteken van de wortels zodat er zich kleine wortels kunnen vormen?

Hoe "bewaar" ik de planten in de periode dat ze uit de grond zijn en terug in de grond moeten gestoken worden? (ik hoop op max. 4 dagen)

De planten waarover het gaat zijn buxus, lavendel en siergras (pennisetum) en hebben een totale oppervlakte van ongeveer 18m².

Bedankt!
maandag 15 februari 2016 - 20:50
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Bakken en teilen kun je van de kringloop halen. Voor de mooiste planten. Dat verhaal van kleine worteltjes maken is goed maar gaat echt niet binnen zo'n korte tijd werken.
woensdag 17 februari 2016 - 08:59
Essende

Essende

werken zijn ondertussen al uitgesteld naar juni. maakt dat enig verschil?
woensdag 17 februari 2016 - 19:59
jdcoster

Jdcoster

Lavendel zal in juni al niet meer verplantbaar zijn tenzij het om onlangs gekocht planten gaat die nog niet de typische lange wortels konden vormen.
Buxus en Pennisetum zou ik het jaar door durven verplanten maar ik zou ze uitspitten met een grote wortelkluit en nadien ook goed bewaken en veel water geven en voor schaduw zorgen op hete dagen. Ik zou ze ook niet zomaar een tijd voor de werken al uitspitten en een tijd later planten. Dat is miserie zoeken. Die reorganisatie zou van mij in één beweging moeten gebeuren.
woensdag 17 februari 2016 - 21:01
svoffel

Svoffel

Heb je geen plaats in de achtertuin om ze voorlopig te zetten?
Ik heb de "moeilijkste" planten in grote bakken gezet (metserskuipen) en de andere dicht bij elkaar in een hoek.
Ben heel blij want ondertussen is er van alles gebeurd en ze staan nog steeds op hun voorlopige plaatsen.
De planten moesten verleden jaar eruit, laat in de lente, geen ideaal moment.
Nu kan de grond waar ze moeten nog wat blijven liggen met de compost erop, die in de bakken doen het ook goed en dat geeft me nu tijd genoeg om nog eens erover na te denken. Nu kan ik ze op het juiste ogenblik naar de definitieve plaats zetten.

De planten moesten wel naar een andere locatie.

Wens je in elk geval veel geluk ermee.
donderdag 18 februari 2016 - 07:56
deHaan

Tekst aangepast

DeHaan

Buxus ergens opkuilen.
Pennisetum rooien en de ergste grond afschudden en ook opkuilen.
Lavendel, als het wat ouder is weggooien, of ook opkuilen.
Als het enigszins kan, komende week beginnen.
donderdag 18 februari 2016 - 08:55
jdcoster

Jdcoster

Zo zie je maar, er zijn daar verschillende meningen over, maar we moeten dan ook raad geven over iets zonder dat we de situatie gezien hebben. Wat foto's zouden wellicht meer duidelijkheid geven.
donderdag 18 februari 2016 - 10:29
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 3? (beveiligingscontrole) *