menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid in gazon

Ga naar meest recente reactie

ddesmet

Tekst aangepast

Ddesmet

Hallo, ik ben een absolute leek, dus waarschijnlijk stel ik hier een heel domme vraag.

Ongeveer een jaar geleden zaaide ik gras, dat nu mooi groen staat. Ik heb eigenlijk nog nooit het onkruid bestreden, omdat het allemaal wel meeviel. Alleen heb ik last van iets hardnekkigs dat nu eigenlijk wel begint te woekeren. Nu vraag ik mij af hoe ik dat wegkrijg. Ik weet de naam niet van wat precies woekert, daarom heb ik een stuk van dat soort onkruid uitgetrokken. Het is trouwens niet mogelijk om het met de wortel uit te trekken, die breekt altijd af.
maandag 7 mei 2007 - 18:27
ddesmet

Tekst aangepast

Ddesmet

Nog even de foto erbij zetten ... [afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 7 mei 2007 - 18:28
Esem

Esem

ddesmet,
Er bestaat een product waarmee je het gazon onkruidvrij kan maken en houden.
Het dood alleen het onhruid en spaart het gazon.
Wel oppassen voor alle andere breedbladige planten.
Met andere woorden.
Alles wat geen gazon is word gedood
Gewoon de gebruiksaanwijzingen volgen op de verpakking.
Gr Esem.
maandag 7 mei 2007 - 22:17
deHaan

DeHaan

Ik denk dat het heermoes is, en dan werkt de methode van Esem niet, voor andere breedbladige onkruiden wel.
De enigste oplossing die ik zie is, het heermoes zo diep mogellijk weghalen.
dinsdag 8 mei 2007 - 01:18
Esem

Esem

Nee zeker geen heermoes kijk hier,een foto van heermoes.
Heermoes krijg je idd niet weg met wat ik je aangaf.
Gr Esem

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 8 mei 2007 - 03:49
ddesmet

Ddesmet

Oei, heermoes heb ik ook staan... Maar wat is het dan wel? Zou het met een gewone onkruidverdelger (die weliswaar mijn gras niet aantast) weg te krijgen zijn?
dinsdag 8 mei 2007 - 04:40
Esem

Esem

ddesmet,
ik denk wel dat het je zal lukken om dat onkruidje ook weg te krijgen.
Gr Esem,
dinsdag 8 mei 2007 - 08:38
hugo

Hugo

denk dat het een soort 'wikke' is

groetjes
dinsdag 8 mei 2007 - 17:53
tonnioern

Tonnioern

ddesmet,
Er bestaat een product waarmee je het gazon onkruidvrij kan maken en houden.
Het dood alleen het onhruid en spaart het gazon.
Wel oppassen voor alle andere breedbladige planten.
Met andere woorden.
Alles wat geen gazon is word gedood
Gewoon de gebruiksaanwijzingen volgen op de verpakking.
Gr Esem.


Kunt u mij de naam van zo'n bestrijdingsmiddel geven? Achtergrond: ik heb een kleine gazon geërfd met veel onkruid. Veel van die "onkruid" wil ik graag behouden (violen, boterbloem, Draadereprijs) en andere weghebben (paardebloemen/leeuwtanden). Ik was gisteren in een paar grote tuin/plantezaken bij mij in de buurt (Amstelveen) en ik vroeg een van de deskundigen waar ik een selectieve (hormone) onkruidverdelger kon vinden. Ik wil met een doseringsnaald een 2,4d hormonebestijdingsmiddel weg hebben. Hij zei dat zoiets niet bestaat, alle bestrijdingsmiddelen die hij had werkte zowel tegen gras als onkruid. Dat dat onzin is weet ik uit mijn tijd in Noorwegen; daar heb ik - meer dan 30 jaar geleden deze methode gebruikt - maar ja, hij stond daar als verkoper en ik moest als verse vis aannemen wat die mij aan wilde smeren.

Dus, als u mij een productnaam kan geven en, zelfs beter, ook waar ik zo'n doseringsnaald kan kopen (heb ik eerder gehad, dus die bestaat) zou ik zeer erkentelijk zijn

Best,

--Tonni
zondag 13 mei 2007 - 16:18
agnesv

Agnesv

er is een produkt genoemd Bofix selectief herbecide dat al het onkruid verwijderd in gazons
heb het zelf al een paar keer gebruikt

http://blog.seniorennet.be/tuindenhorst/

groetjes Agnes
dinsdag 15 mei 2007 - 02:31
tonnioern

Tonnioern

Ja. dank Agnes, maar die wil ik dus *niet* hebben, aub mijn bericht nog een keer lezen?

Best,

--Tonni
dinsdag 15 mei 2007 - 03:26
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Ik denk dat het heermoes is, en dan werkt de methode van Esem niet, voor andere breedbladige onkruiden wel.
De enigste oplossing die ik zie is, het heermoes zo diep mogellijk weghalen.

Een foto zegt niet alles maar dat zou gerust heermoes kunnen zijn, na een paar keer 'getopt' geweest te zijn bij het gramaaien.

Voor Tonnioern zou ik bij dat klein gazon toch een mesje en/of een oude houtbeitel aanraden. We grijpen maar al te graag naar allerlei technologische snufjes zonder er bij stil te staan wat zij verder nog aan 'het geheel' aanrichten. Intussen zijn we zelfs bijna verleerd van nog iets met zo'n fantastische instrumenten als onze handen te doen.
Trouwens, vroeger was er veel meer in de handel dat nu al lang verboden is.
Toen ik nog kind was en mijn vader worteltjes zaaide strooide hij steevast drie keer zoveel roos Aldrinpoeder in de voortjes als zaadjes. "Tegen de worm" zei hij. Aldrin is al lang verboden en mijn moeder vroeg gestorven aan kanker. Komt het daardoor? Ik weet het niet maar ik moet daar vaak aan denken.
dinsdag 15 mei 2007 - 04:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon