menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid tussen grind

Ga naar meest recente reactie

Guinevere

Guinevere

Hallo allemaal,

Ik heb recentelijk een huis gekocht met een flinke tuin (1100 m2). Die ga ik dit jaar aanleggen (siertuin, moestuin, boomgaardje en een grasveld met struiken/bomen), en ik hoop jullie met veel foto's daarvan te kunnen verblijden. Maar eerst moet ik een probleem oplossen dat mijn buren (en mij) een doorn in het oog is.

Naast mijn huis bevindt zich een grote oprit waar vier auto's op passen. Die is ooit aangelegd met worteldoek en grind, maar de vorige eigenaar heeft zich er jarenlang helemaal niet om bekommerd en daardoor is de oprit bezaaid met onkruid, vooral gras en kleine kruidachtige plantjes.

Ik heb op dit moment geen budget om alles eruit te laten halen en opnieuw aan te laten leggen, maar ik zou het onkruid wel graag willen verwijderen. Ik gebruik liefst geen gif, maar volgens mijn buurman is er geen andere optie. Ik denk zelf aan een brander, maar misschien zijn er nog betere mogelijkheden? Het is een stuk van ongeveer 40-50 m2, denk ik.

Wat zouden jullie doen?
vrijdag 16 april 2021 - 17:03
deHaan

DeHaan

Met de schoffel erdoor rammen en daarna het onkruid opruimen.
Kan alleen als er een dikke laag grind ligt.
Brander is ook een oplossing.
Maar op de knieën gaan en alles eruit trekken is van deze optie,s het beste.
vrijdag 16 april 2021 - 17:18
LT

LT

Jaja, zoals DeHaan zegt
Maar op de knieën gaan en alles eruit trekken is van deze optie,s het beste
vrijdag 16 april 2021 - 19:14
Tuinprins

Tuinprins

Wortelonkruiden zoals paardenbloem, kweekgras, zuring etc. zijn met een brander niet weg te krijgen. Lopen vanuit de wortel weer opnieuw uit.

Gif is het gemakkelijkst, maar als je dat niet wilt gebruiken dan zul je het handmatig moeten verwijderen. Kan een flinke klus zijn maar de doorzetter wint.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 16 april 2021 - 19:37
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Kortmaaien met trimmer en langdurig afdekken met zwarte landbouwplastic is een optie om zonder gif al het onkruid volledig dood te krijgen. Maar waarschijnlijk is er in de loop der jaren veel stof op het split gewaaid. Dus nadien zal er snel nieuw onkruid kiemen. Je kan ook gewoon eens kortmaaien om je goede wil te tonen. En verder voorlopig zo laten, uiteindelijk is de woning nu prioriteit. En zal die buur dat wel begrijpen dat je niet alles ineens kunt in orde zetten. Met gif zou dit makkelijk gaan zo als die buur zegt maar zo iets is al enkele jaren verboden. Dus niet echt goed dat hij zo iets voorstelt.
vrijdag 16 april 2021 - 19:52
PeterC

PeterC

Afdekken en lang genoeg wachten tot al het onkruid dood is, dat is waarschijnlijk de oplossing die het minste moeite kost.
Zoals je zegt zal er wel het nodige stof en zand in het grind terecht gekomen zijn in de loop der jaren. Nieuw onkruid zal er zeker komen maar normaal moet dat manueel beheersbaar zijn.

Wij hebben tussen het asfalt van de straat en de perceelgrens aan de oprit van het huis ook een strook met grind, met dolomiet split, liggen. Zal iets van 8 - 9m breed zijn en een 3m diep, dus 25-30m² groot. Zonder worteldoek. Ik zie niet in waarom je dat zou leggen. Als je een flinke laag grind legt komt er nooit onkruid langs onderen door.
Elk jaar moeten we daar toch enkele uren tijd aan besteden om het onkruidvrij te houden. De onkruiden zijn gras, paardebloem en iets van een springzaad, kleine veldkers denk ik. Doen we manueel met een smal plamuurmes als gereedschap om de wortels van de paardebloemen door te snijden in het grind.
Die onkruiden groeien inderdaad in het stof en de aarde dat er in de loop van de tijd in terechtkomt. Onze oprit is licht hellend en bij felle regen stroomt alles van aarde wat de banden van de auto's hebben achtergelaten op de oprit die grindstrook in. Die rand is ook de hot-spot van het onkruid.
vrijdag 16 april 2021 - 20:47
LT

LT

Afdekken en lang genoeg wachten tot al het onkruid dood is

En waar gaan al die auto's dan naartoe...
vrijdag 16 april 2021 - 21:51
pplakke

Pplakke

Parkeren is misschien een probleem met afdekken. Je kan 3 vakken afdekken en 1 open laten om te parkeren en dan verwisselen eens het onkruid dood is. Of mogelijk op straat of misschien heeft die buur een parkeerplaats op overschot. Uiteindelijk dat afdekken is maar één keer nadien dikke laag split extra er op en vanaf dan wieden zo dat het niet meer zo ver komt als nu na jaren geen onderhoud.
zaterdag 17 april 2021 - 05:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon