menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Gazon herstellen, maar welke soort bedekking is dit?

Ga naar meest recente reactie

Pepijn77

Pepijn77

Hi,

Enkele jaren geleden hebben wij een huis gekocht, waarbij een gedeelte van de tuin was voorzien van een mooie bodembedekking, anders dan gras. Inmiddels is deze plant (?) bijna niet meer aanwezig, nog een klein stukje wat ook snel overgenomen wordt door gras en onkruid. Graag willen we de oorspronkelijke bedekking weer terug, maar wie heeft enig idee welke soort bedekking dit is? Heb al aardig lang op Google gezocht, foto's in app's geladen, maar zonder resultaat.

Ik heb als bijlage een foto bijgevoegd; hierop is voor het grootste gedeelte de betreffende bedekking te zien (daarna volgt gras / andere zaken)

De bedekking is normaal gesproken zo'n 1 a 2 cm hoog, wintervast, maar dringt geen onkruid of gras weg.

Wie heeft enig idee? Alvast hartelijk dank!

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 25 april 2021 - 18:34
dries944

Dries944

Een foto van dichterbij zou wel handig zijn ,moeilijk om zo iets te determineren van zo ver.
zondag 25 april 2021 - 19:31
LT

LT

Lijkt op slaapkamergeluk. Heb ik zelf ook.

https://www.tuinadvies.nl/plantengids/133/soleirolia-soleirolii
zondag 25 april 2021 - 19:48
Pepijn77

Pepijn77

Hi Dries944,

Ik had tevens deze foto gemaakt (kon er echter maar 1 plaatsen); een stukje eruit getrokken, zodat het inderdaad wellicht wat duidelijker zou worden...

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 25 april 2021 - 20:01
LT
zondag 25 april 2021 - 20:34
Pepijn77

Pepijn77

LT, dank, maar deze is toch even een stukje groter... Ik heb even een nieuwe foto gemaakt, muntstuk erbij voor referentie. De hoogte is 1 tot 2 cm max...

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 25 april 2021 - 20:46
Tuinprins

Tuinprins

Dat ziet er uit als het blad van het stekelnootje (Acaena microphylla). De meest aangeboden vorm is 'Kupferteppich'. Bodembedekker voor een zonnige standplaats die goed tegen droogte kan maar minder tegen concurrentie van andere planten.

Gegroet, de tuinprins
zondag 25 april 2021 - 20:59
Pepijn77

Pepijn77

Hi Tuinprins,

Dank voor je reactie. Helaas is het ook geen Acaena microphylla; anders dan deze 'bladeren' wordt er niets gevormd. Dit is de gehele bodembedekking, zelfde kleur in alle seizoenen.
zondag 25 april 2021 - 21:12
deHaan

DeHaan

Haal alles weg wat er niet hoort en de planten die je wil houden scheur je en zet ze verdeelt over de oppervlakte.
Nu komt de grootste klus, zeer regelmatig de grassen en onkruiden verwijderen.
zondag 25 april 2021 - 21:46
Tuinprins

Tuinprins

Als het niet Acaena microphylla is dan ga ik voor Acaena buchananii.

Zie ook:

https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/6863/acaena-buchananii-stekelnootje

In de volle zon en op wat schrale grond is het blad in de zomer blauw-groen. Bloeit in de Lage Landen nauwelijks.


Gegroet, de tuinprins

maandag 26 april 2021 - 06:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon