menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grond die diende als moestuin onderhoudsvrij maken.

Ga naar meest recente reactie

Dylanm91

Tekst aangepast

Dylanm91

Hey iedereen,

Ik zou wat raad kunnen gebruiken ivm het stuk grond op de foto.
Ik ben enkele maanden geleden verhuisd naar deze woning. Ik heb hiervoor nooit een tuin gehad, dus ik ben echt een complete leek op vlak van tuinieren. Dit stuk grond heeft altijd als moestuin gediend bij de vorige eigenaar, maar omdat ik toch wel een vrij bewogen leven heb vraagt dit teveel werk om het zelf verder te zetten.

Ik zou graag een oplossing vinden om dit stuk grond toch zo onderhoudsvriendelijk mogelijk te houden. Zelf dacht ik hier gewoon een bloemenveld van te maken. Ik ben hier ook al deels aan begonnen (het stuk achteraan), maar als jullie nog alternatieven weten mogen jullie deze altijd vernoemen!
Eveneens heb ik een vraag ivm. het planten van bloemen. Ik heb bij het eerste stuk gewoon alles manueel omgespit (het kapotgestoken onkruid gewoon onder de bodem begraven), en achteraf de bloemenzaden ingezaaid. Dit was vrij belastend voor mij aangezien ik nek- en rugklachten heb. Zijn er nog gemakkelijkere alternatieven om dit te doen?

De oppervlakte is +/- 100m2
bodemtype: leemgrond

Alvast bedankt!

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 17 mei 2021 - 14:31
Patrikc

Patrikc

Zelf dacht ik hier gewoon een bloemenveld van te maken


Het is toch al van nature een bloemenveld geworden, je maakt het jezelf onnodig lastig.
maandag 17 mei 2021 - 14:54
Dylanm91

Dylanm91

Er staan toch een heleboel paardenbloemen tussen. U zou deze dus gewoon verwijderen en het z'n loop laten gaan?
Gr.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 17 mei 2021 - 15:14
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik zou niks verwijderen, zeker de paardenbloemen niet, ze zijn een weldaad voor de biodiversiteit in je tuin.

1 keer per jaar maaien, klaar.
maandag 17 mei 2021 - 15:23
Lamium

Lamium

Gezaaide bloemen netjes houden is best een klus juist, omdat ze het pas echt goed doen als de grond niet te vol staat. Doordat je het onkruid hebt ondergeschoffeld zal dat er ook tussen naar boven komen.

Voor weinig onderhoud en toch bijna altijd mooi zou ik juist eerder wat grote heesters overwegen die goed met weinig snoei afkunnen. En dan accepteren dat er groen tussen staat. Stiekem vind ik het er zoals op de foto ook nog best leuk uitzien. Wat onkruid is is deels een definitiekwestie.
maandag 17 mei 2021 - 15:41
Dylanm91

Dylanm91

Ik heb me laten wijsmaken dat het onkruid wel zou afsterven als ik de wortels in tweeën stak. Foute info dus
@Lamium Kan ik zo'n heester gewoon bijplanten of is het aan te raden om het stuk waar ik deze plant even om te spitten?
Thx voor de reacties!
maandag 17 mei 2021 - 15:51
Lamium

Lamium

Voor het planten moet je wel aan de slag rond de plaats waar je hem neerzet vrees ik, maar dat is eenmalig een klus. Hier op site kan je daar een hoop informatie over vinden, maar het hangt ook een beetje af van de plant die je kiest.

Omdat het eenmalig is kan je misschien hulp inroepen? Ik ben zelf ook rugpatiënt, maar dit soort dingen lukken me wel aardig, maar dat is heel wisselend per persoon. Laag bij de grond netjes werken (uitgebloeide bloemen verwijderen van lage planten, onkruid tussen mijn bodembedekkers uit halen) is wel weer killing voor me.



maandag 17 mei 2021 - 17:00
pplakke

Pplakke

Wat ik doe is in november kort afmaaien met trimmer. En dan heel de winter afdekken met worteldoek. Tegen de lente kan de doek er af, ik kan dan opnieuw inzaaien. Deze methode vind ik goed werken en kost weinig energie.

Wat ook een optie is afmaaien, en dan goed verticuteren. En dan zaaien, het gras zal niet volledig weg zijn. Maar er zullen genoeg kansen zijn voor het bloemenzaad om te groeien. En spitten hoeft ook met deze manier niet. Wat het een pak aangenamer maakt.
maandag 17 mei 2021 - 21:03
Dylanm91

Dylanm91

@Pplakke Het afdekken met worteldoek lijkt me inderdaad wel een effectieve manier om je grond terug "zuiver" te krijgen.
Dit kan ik enkel doen vanaf het herfstseizoen veronderstel ik? Ik heb wat schrik als ik alles z'n gangetje laat gaan dat het echt een verwilderde boel gaat worden.
@Lamium bedankt voor de hulp & veel beterschap!


maandag 17 mei 2021 - 22:10
leerling

Leerling

Als je i.p.v. worteldoek de grond goed afdekt met bruin karton en daar een dikke 5cm mulch over uitstrooit, zit je straks zelfs niet met plastic in je tuin die je maar moeilijk kan verwijderen.

Het karton leg je gewoon op de grond. Je zorgt dat de naden elkaar goed overlappen, zodat er geen licht door kan.
Grotere dozen karton kan je o.a. meestal vlot krijgen bij winkels die groter electro verkopen.

Als mulch kan je vrijwel alles gebruiken wat plantaardig is: grasmaaisel (zonder zaden), stro, grove compost (verkrijgbaar op het containerpark), herfstbladeren ...
Hooi zou je ook kunnen gebruiken, maar dat is door de afgelopen droge zomers vrij schaars en laat je beter voor diervoeder.

Bedoeling is dat er geen licht aan de planten onder het karton kan. Het bodemleven zal de planten eronder + het karton en de mulchlaag verteren.
Het enige wat je ondertussen moet doen is in 't oog houden wat er komt aanwaaien van zaden. In het begin zal wegwieden wat je niet bevalt gemakkelijk gaan, omdat de jonge wortels niet veel vat krijgen in het mulch materiaal.

En dat kan je in om het even welk seizoen doen.

Eventueel kan je een klein stukje vrij maken en daar een boompje/struik planten en het karton + mulc errond leggen.

Verder ben ik het eens met Patrikc: Je hebt daar het begin van een bloemenweide met planten die spontaan opgekomen zijn en het daar dus waarschijnlijk naar hun zin hebben. Je kan er eventueel zelf nog andere tussen zaaien. En wegwieden wat je niet bevalt. (Voor ons o.a. kruipende boterbloem, schijnaardbei en straks ongetwijfeld weer schapenzuring.)
Een keer per jaar maaien en klaar.

We zijn jaren geindoctrineerd met beelden van strak aangelegde tuinen met grasvelden als egaal groene biljartlakens. Dat zouden we dan mooi moeten vinden.
In onze tuin staan momenteel witte dovenetels, stinkende gouwe, vogelmuur, kleine ooievaarsbek, paardebloemen, ereprijzen, madeliefjes (eindelijk!) ... in bloei. Het gonst en krioelt er van leven. Met een paar badderbadjes (gewoon een wat grotere onderschotel voor een bloempot - vooral iets dat je gemakkelijk kan schoonmaken) en/of een ingegraven minivijvertje (40 x 40 cm op 30 cm diep is al prima - wel strak waterpas zetten) met een paar plantjes in en je hebt vanzelf ook vogels en misschien zelfs een egeltje/padden ... in de tuin.
Vind ik veel mooier en boeiender.
maandag 17 mei 2021 - 23:38
pplakke

Pplakke

@Leerling Dat is inderdaad een nadeel soms komt er wel een beetje plastic slierten los aan de zijkanten. Sowieso hark ik lichtjes voor zaaien en dan neem ik ze weg, anders draait dit in de trimmer wanneer ik afmaai nadien. Het idee met karton en compost is zeker ook een goede optie. Mogelijk kan je daar zelfs nu meteen iets op zaaien als je dit nu doet als het nat genoeg blijft dit jaar.

@Dylanm91 Ik dek in de winter langdurig af omdat er in de zomer bloemen moeten staan. Maar eigenlijk werkt het beter wanneer het warm is. In de zomer word die zwarte plastic heel warm in de zon. En dan dood het onkruid sneller. Als je nu afdekt tot begin augustus, zou je bv mosterd kunnen zaaien dan. En dan heb je als het tenminste niet extreem droog is in de zomer in de herfst nog mosterd in bloei.
dinsdag 18 mei 2021 - 05:00
pplakke

Pplakke

Heb foto's genomen. Op deze foto zie je dat de ene doek iets langer was. Vandaar de hoek in het onkruid.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 18 mei 2021 - 05:44
pplakke

Pplakke

Het geheel.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 18 mei 2021 - 05:46
pplakke

Pplakke

Detail het is recent gezaaid en kan beginnen groeien.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 18 mei 2021 - 05:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon