menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Taxushaag

Ga naar meest recente reactie

dirkdedurp3

Dirkdedurp3

Is er een verschil tussen de taxuskever(larve) en de taxusluis? Hoe kunnen we ze bestrijden?
maandag 17 mei 2021 - 19:54
Carib

Carib

Met taxusluis bedoel je neem ik aan dopluizen. Dat zijn kleine bruine dopjes van een paar millimeter die op de takken zitten. Ze scheiden honingdauw uit, waardoor de takken in de omgeving vaak zwart zien, doordat er een schimmel groeit op de honingdauw. Je kunt ze bestrijden met verschillende middelen, waaronder biologische, maar je moet ook de omstandigheden verbeteren. Mulchen, watergeven bij droogte etc. In onze, toen nog vrije jonge, taxushaag was dit al voldoende om een aantasting te bestrijden.

Taxuskeverlarven zijn niet zichtbaar, maar zitten in de grond bij de wortels. Het zijn larven van zo'n anderhalve centimeter lang, wit met een bruine kop die zich krommen als een C.

maandag 17 mei 2021 - 21:28
dirkdedurp3

Dirkdedurp3

Bedankt voor de reactie
Waarmee zou ik de taxuskeverlarve kunnen bestrijden?
dinsdag 18 mei 2021 - 16:42
Carib

Carib

Er is van alles te koop, speciale compost met een schimmel erin of aaltjes. Ik heb zelf last van de larven in potten met heuchera's en begonia's en ik heb beide producten geprobeerd, maar zonder enig succes. Kippen schijnen een oplossing te kunnen zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
dinsdag 18 mei 2021 - 19:56
Tuinprins

Tuinprins

Aaltjes helpen maar willen ze effectief zijn dan moet de grond na het aanbrengen van de aaltjes goed vochtig zijn en minimaal 2 à 3 weken goed vochtig worden gehouden. Verder moet de bodemtemperatuur voldoende hoog zijn. Het beste pas je aaltjes toe in augustus/september.

Van de Taxuskever kom je waarschijnlijk nooit meer af. Als je bijvoorbeeld grote rhododendrons hebt staan dan hebben die zeer dichte kluiten en het is onwaarschijnlijk dat de aaltjes alle larven daarin om zeep helpen. Verder: als de buren niets aan de larven van de taxuskever doen dan komen de kevers naar jouw tuin, leggen eitjes, etc. Ook kunnen ze uit het gemeenteplantsoen naar jouw tuin komen.

De Taxuskever hoeft niet te paren om vruchtbare eitjes te produceren, iedere taxuskever kan in principe vruchtbare eitjes leggen.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 19 mei 2021 - 06:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon