menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grasveld is drassig

Ga naar meest recente reactie

Daan Geel

Tekst aangepast

Daan Geel

Beste tuinliefhebbers,

Wie kan mij helpen met mijn gras.Dit gras ligt er sinds twee jaar in en sinds die tijd is het een drama
Het is niet stevig het is drassig het groeit wel en niet wat kan ik nog doen.
Ik heb al geverticuteerd extra kalk toegevoegd extra zaaien extra voeding wat kan je nog meer doen.
Zou ik er misschien zand overheen moeten gooien waardoor er meerdere drainage is of gaten moeten maken met grind erin ik weet het eigenlijk niet precies. Misschien dat een van jullie mij kan helpen. Ik wil een grasveldje hebben waar kinderen gewoon op kunnen spelen en niet dat de plaggen alle kanten opvliegen. Alvast bedankt
zaterdag 15 januari 2022 - 13:46
Daan Geel
zaterdag 15 januari 2022 - 13:48
PeterC

PeterC

Welke bodem heb je? Ik zie dat het grasveldje naast een houten schutting ligt en ook achteraan zie ik een muur. Krijgt dat grasveldje zonlicht?
zaterdag 15 januari 2022 - 13:54
Daan Geel

Daan Geel

Ik heb bemesten tuinaarde gebruikt om het op te hoge.

Er komt in de zomer wel zon licht maar dat is wel minimaal. Ik snap dat er meer zon licht moet zijn. Maar het blijft ook heel drassig. De plaggen loop je er uit als je er over heen loopt.
zondag 16 januari 2022 - 09:25
PeterC

PeterC

Ik vrees dat als het grasveldje maar minimaal zonlicht krijgt dat het gras er nooit goed zal groeien.

Je hebt het opgehoogd. Wat zit er onder? Wat is de oorspronkelijke bodem?
zondag 16 januari 2022 - 12:19
leerling

Leerling

Drassig betekent dat het water niet in de grond kan trekken. Dat is je eerste en voornaamste probleem. Als je dat water niet weg krijgt, komt het nooit goed met dat gras.

Ik weet dat verticuteren, bekalken en bemesten haast mantra's zijn geworden bij gazonliefhebbers. Ondertussen is daardoor ruim 70% van de gazons in België overbekalkt en overbemest.
Dat is minder onschuldig dan het klinkt. Het duurt jaren voor overbekalkte grond weer een normale zuurtegraad heeft. Gras groeit best op lichtzure grond. Als er te veel kalk in de grond zit, kunnen gras en andere planten voedingsstoffen moeilijker opnemen. "Geen probleem," vinden charlatans: "we verkopen je met plezier extra meststoffen." Ondertussen gaat je bodemleven, dat, mits wat toevoeging van compost, je gazon helemaal gratis in conditie houdt, naar de knoppen.
En om water te draineren helpen verticuteren, bekalken, bemesten geen zier.

Dus zelfde vraag als PeterC: hoe zit het met die ondergrond?

Als het grondwater daar van nature al hoog staat (vraag eens na bij de buren), dan is die plaats niet geschikt voor een grasveldje. Dan zou je er een moerastuintje van kunnen maken of er een verhoogde bak maken om andere planten in te zetten of zo.

Als de grond alleen bij jullie moeilijk doordringbaar is, kan dit alleen maar goed komen door die ondoordringbare laag te doorbreken. Dat betekent dat je dat stuk diep moet omspitten. Het handigst is dat je dan een steekspade gebruikt en kijkt hoe diep je die zonder al te veel mannenkracht in de grond kan steken.

Nog een bedenking: ik zie een grasveldje van ruwweg 2x1m2. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar als speelplaats lijkt het me eerder klein. Het gras wordt dan waarschijnlijk heel intensief gebruikt. Heb je daar schaduwgras gezaaid/gelegd?
maandag 17 januari 2022 - 09:09
Daan Geel

Daan Geel

Bedankt voor de reacties.

De ondergrond is naar mijn idee gewoon grond. En oude omgespit gras.

Het is inderdaad niet echt groot maar gras vind ik wel mooi om te hebben. Vandaar dat ik het nog een kans wil geven.

Ik heb geen schaduwgras. Het was kant en klaar "speel gras"

Ik heb de ph waarde ook gemeten. Deze is 8. Dat is wel wat aan de hoge kant.
maandag 17 januari 2022 - 22:26
leerling

Leerling

De ondergrond is naar mijn idee gewoon grond.

Als de buren geen probleem hebben, vermoed ik dat de ondergrond te hard is aangedrukt. (Mogelijk gebeurd toen de stenen gelegd zijn.) Vandaar het advies om er eens een spade in te steken en te zien hoe snel je op een laag stoot waar je maar moeilijk door geraakt.

k heb de ph waarde ook gemeten. Deze is 8.

Gazon groeit best bij een zuurtegraad van 5.5 tot 6.5 pH. pH 7 is neutraal.
(Zie mijn eerdere commentaar over overbekalken)

Het was kant en klaar "speel gras"

Schaduwgras is even sterk als speelgras, maar kan beter tegen meer schaduw.

gras vind ik wel mooi om te hebben.

Sorry, het was niet mijn bedoeling om je ervan te overtuigen het weg te doen. Tenzij die grond drassig blijft, want dan heeft blijven proberen weinig zin.
maandag 17 januari 2022 - 22:58
Daan Geel

Daan Geel



Je hebt me wel wat inzicht gegeven wat nu te doen. Ik ga er mee aan de slag.

Het zal wel even duren voordat er echt resultaat is.

Is het aan te raden om het om te spitten en het oude gras er in te laten?
En hoe kan ik de ph waarde naar beneden halen? Zand er voor heen eventueel?
dinsdag 18 januari 2022 - 17:09
leerling

Leerling

Praat eerst eens met je buren. Als zij ook problemen hebben, heeft spitten geen zin.

Als je wel gaat spitten, probeer dan eerst op de plaatsen waar nu toch al vrijwel niets groeit. Als je dan een harde laag tegenkomt, kan je proberen die laag te doorbreken. Als dat lukt, kan je alles diep omspitten. De grasplaggen kan je eventueel helemaal onderaan begraven, maar zelf zou ik ze gewoon weghalen.

Ik weet niet hoe je de pH naar beneden kan halen. Volgens de Bodemkundige Dienst van Belgïe (BDB) is dat een proces van jaren: https://www.bdb.be/files/vul201310.pdf
De beperkte oppervlakte van je grasveld maakt het niet eenvoudiger. Het is helemaal ingesloten door steen en waarschijnlijk even hard aangestampte grond.
Niet meteen een natuurlijke omgeving waar je nog hulp van bodemleven uit de omgeving kan verwachten.
Misschien kan je een staaltje naar de BDB sturen zodat zij je advies kunnen geven. De procedure staat uitgelegd in dat document.

Wat je zeker niet moet doen is azijn gebruiken. Tenzij je wil dat er echt helemaal niets meer kan groeien en leven.
woensdag 19 januari 2022 - 22:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon