menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compagnon voor Anemone x hybrida 'Honorine Jobert'

Ga naar meest recente reactie

leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik krijg het perkje waar Anemone x hybrida 'Honorine Jobert' groeit niet naar mijn zin.

Standplaats is zon en droge zandgrond, ondertussen wel al ettelijke jaren verrijkt met compost en wat bentoniet.

De Anemone zelf doet het goed, maar komt pas laat op het jaar in blad, dus heb ik aangevuld met Lithodora diffusa 'Heavenly Blue' als grondbedekker, en met Camassia cusickii, Aquilegia alpina en Veronica longifolia als tussentijdse blikvangers/bijenbloemen.

De Veronica doet het helaas niet goed. De planten zien er in het centrum platgeslagen uit, alsof er een poes op geslapen heeft en de hoeveelheid bloemen aan de rand is teleurstellend. Ik heb er het tweede jaar satéstokjes tussen gestoken. De stokjes steken nog altijd boven de grond, dus er moet wat anders aan de hand zijn.

Op zoek naar een andere compagnon kwam ik deze foto tegen: https://www.scottarboretum.org/wp-content/uploads/2020/09/10-12-10RHR-099.jpg
Weet iemand wat die rode stippen zouden kunnen zijn?

Zou Salvia 'Royal Bumble' ook een goede compagnon kunnen zijn?

Andere suggesties?

Bloemen die interessant zijn voor bestuivers, of bessen die graag gegeten worden door vogels hebben een streepje voor.

P.S. Ik heb de plantencombinaties op https://www.tuinadvies.be/plantengids/30/anemone-x-hybrida-honorine-jobert bekeken, maar daar niet gevonden wat ik zoek.
maandag 17 januari 2022 - 00:08
minouke

Minouke

Sedum spectabile heb ik met Anemone x hybrida 'Honorine Jobert' eens geplant en vond dat wel mooi samen.
Eupatorium is er ook erg mooi mee.
maandag 17 januari 2022 - 08:00
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Kunnen die bessen misschien van hemelse baboe zijn. Nandina domestica.
woensdag 19 januari 2022 - 13:57
leerling

Leerling

@Minouke
Bedankt voor de suggesties, maar ik zoek iets dat feller afsteekt dan de Sedum spectabile of Eupatorium.
Ik weet niet hoe het zit met andere Eupatoria, maar de Eupatorium cannabinum die hier staat groeit ook te hoog en te breed. Die zou de andere planten zo overgroeien. Het perkje is maar zo'n 6x3m2, dus planten die veel plaats nodig hebben lijken me hier minder geschikt.

@Joukje
Er staan 9 cultivars van Nandina domestica in The Scott Arboretum, dus het zou best kunnen. Knap van je!
Ik heb hen ondertussen een berichtje gestuurd. Als ze antwoorden, laat ik het hier weten.

Heeft iemand ervaring met die Salvia 'Royal Bumble'?

woensdag 19 januari 2022 - 22:11
Marei

Marei

Misschien Lythrum virgatum Dropmore Purple of Monarda Mahogany?
donderdag 20 januari 2022 - 14:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon