menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Problemen met nieuwe grasmat

Ga naar meest recente reactie

bearded

Tekst aangepast

Bearded

Hallo,
Zo'n 4 weken gelden heb ik een nieuwe grasmat gelegd maar tot op heden is het helaas niets dan ellende. Had na een week al sneeuwschimmel in m'n mat waardoor er nu ontzettend veel kale plekken zijn en bij elke stap die je zet voel je dat je kuilen maakt. De mat voelt ook wat "zompig" en veert nogal al met al niet het resultaat dat ik voor ogen had. Nu ben ik bang dat mijn uitvoerige research vooraf toch niet voldoende is geweest en dat ik een fout heb gemaakt met de ondergrond.

Even een stap terug. Hiervoor had ik een volledig betegelde tuin. Heb de tegels verwijderd en zo'n 1m2 geel zand verwijderd en daar 1m2 bemeste tuinaarde voor teruggestort deze wel goed gemengd met het restant gele zand zodat het niet alleen een bodem van tuinaarde was.

Nu ben ik bang dat ik de verkeerde bodem heb gebruikt en dat hij daarom zo verzakt (en verend blijft) en dat alle bemeste tuinaarde veel te veel mest is gebleken voor mijn grasmat waardoor schimmel heeft kunnen ontstaan.

Mijn vraag: Weet iemand hoe ik dit op kan lossen ? Ik heb me er al bij neergelegd dat dit gras eruit zal moeten en dat ik waarschijnlijk iets met de grond zal moeten doen.

Ik heb nog borders die gevuld moeten worden dus ik zat zelf te denken aan de tuinaarde eruit en in de borders en dan het zand onder de grasmat opvullen met teelaarde (bestellen) of zwart zand (via markplaats afhalen bijvoorbeeld). Als ik het goed heb begrepen heeft bemeste tuinaarde namelijk teveel organisch materiaal en is daardoor ook minder "vast" dan teelaarde bijvoorbeeld.

Echter voordat ik het allemaal opnieuw ga doen en mijzelf weer op kosten jaag hoor ik graag van mensen die er meer ervaring mee hebben dat ikzelf.

Erg bedankt alvast!

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 29 september 2022 - 09:16
Tuinprins

Tuinprins

Je hebt inderdaad verkeerde grond gebruikt. Bemeste tuinaarde houdt veel water vast en in een regenrijke periode zoals op dit moment krijg je snel zompige grond waar je beter niet over kunt lopen. Bovendien klinkt bemeste tuinaarde op termijn meer in dan zwarte grond.

Je had zwarte grond / teelaarde moeten gebruiken.

ZEER BELANGRIJK: NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT ongezien zwarte grond kopen. Altijd van te voren gaan kijken wat de aanbieder heeft liggen. Voordat je het weet krijg je grond waar allerlei rotzooi en wortelonkruiden in zitten. De handel in zwarte grond is net zoiets als de handel in tweede hands auto's en dat betekent dat er veel onbetrouwbare aanbieders actief zijn. Als een aanbieder niet wil dat je langskomt dan weet je al hoe laat het is.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 29 september 2022 - 12:36
bearded

Bearded

Beste Tuinprins,
Bedankt voor je snelle reactie! Ik was er helaas al bang voor dat ik de verkeerde ondergrond had gebruikt. Ik verwacht ook dat het hoge vochtgehalte + de bemesting die door de tuinaarde zat ervoor gezorgd heeft dat er schimmel in het gras kon ontstaan.

Hoe kan ik nu het beste verder ?
Ik heb een tuinder in de buurt gebeld waar ik teelaarde kan afnemen per 0,5m3. Daar kan ik teelaarde dan ook persoonlijk bekijken.
Er is iets meer dan 1m3 tuinaarde in gegaan, is het t beste om dit geheel te verwijderen of kan ik bijvoorbeeld een 0,5m3 weghalen (en gebruiken om mijn border op te hogen) en de resterende 0,5m3 tuinaarde mixen met 0,5m schone teelaarde ?

Hoor graag van je,
donderdag 29 september 2022 - 15:02
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Goed controleren of 'teelaarde' ook echt 'zwarte grond' is. Soms blijkt teelaarde toch 'gewoon' bemeste tuinaarde te zijn.

Je kunt zwarte grond mengen met de tuinaarde maar ik zou zeker niet meer dan 25 procent tuinaarde gebruiken in het mengsel.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 29 september 2022 - 16:32
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Ik heb ook de fout gemaakt kuilen in mijn gazon op te vullen met zakken "bemeste tuinaarde". Er groeit werkelijk niets in, geen onkruid laat staan gras. En de kuilen zijn na 1 seizoen weer terug. Het is echt rommel.
vrijdag 30 september 2022 - 21:30
bearded

Bearded

Ik heb afgelopen weekend de grasmat verwijderd en daaronder lag een zompige klei-achtige homp aan tuinaarde. Er zat ook ontzettend veel vocht in, het leek wel een spons. Heb alles +- 30cm uitgegraven todat ik weer op de zanderige ondergrond kwam en vervolgens 1m3 teelaarde gestort en dat met een paar kruiwagens bemeste tuinaarde gemixt. Aankomend weekend ga ik het opnieuw proberen met grasmatten van een andere leverancier.

Henk-Willen goed om te weten dat ik niet de enige ben met dit probleem. Goede les voor de volgende keer om ver weg te blijven van zakken bemeste tuinaarde.

Bedankt voor de hulp!
dinsdag 4 oktober 2022 - 09:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon