menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help, wat moet ik doen?

Ga naar meest recente reactie

Eggy40

Tekst aangepast

Eggy40

Ik heb sinds het weekend een nieuwe tuin. Aan 2 kanten borders waarvan de ene kant vol zit met zand, de andere met het oude tuingrond wat er al in lag. Ik wil aan 1 kant Hortensias gaan houden, de andere kant wordt een moestuin met o.a. druiven en wat kleine groenten. Nu de vraag, is het deel met zand opvullen/mixen met potgrond voldoende om hier iets in te laten groeien? Of moet ik alle zand uitgraven? Of zou ik beide kanten met elkaar kunnen mixen om daarna aan te vullen met potgrond?

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 26 januari 2023 - 22:48
PeterC

PeterC

Als ik je foto bekijk denk ik niet direct aan een "tuin", lijkt me eerder een kelder. Kan je misschien een foto delen die een totaalbeeld toont?
vrijdag 27 januari 2023 - 21:50
dries944

Tekst aangepast

Dries944

zoveel mogelijk zand eruit halen en heel veel compost gebruiken , geen potgrond!
Hortensia's niet in volle zon zetten, dit komt niet goed anders, veel vocht nodig.
Ik zou wel voor een andere soort gaan dan hortensia's, vele soorten van de hortensia hebben steriele bloemen waar bijen en hommels niks aan hebben!
zaterdag 28 januari 2023 - 00:11
Tuinprins

Tuinprins

Als ik dat zand bekijk dan lijkt het op 'klapzand' zoals wij dat hier in Brabant noemen. 'Klapzand' is humusarme grond die zeer snel uitdroogt en weinig geschikt is voor de aanplant van de meeste planten, zeker niet voor hortensia's (misschien woestijnplanten?).

Een deel van de grond eruit halen en aanvullen met een goede kwaliteit potgrond of compost. Geen 'bemeste tuinaarde' want dat is meuk. Het geheel (zand + potgrond/compost) goed mengen.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 28 januari 2023 - 09:52
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Proficiat! Dat zand moet eruit, 2de hands kan je gemakkelijk normale grond vinden en dan compost erbij. Zal je wel veel water moeten geven, staat hoger dan terras. Succes en veel plezier ermee!
donderdag 2 februari 2023 - 23:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon