menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderhoud gras

Ga naar meest recente reactie

ireentje

Ireentje

Beste forum leden.
Graag zou ik advies willen wat ik nu het eerst moet gaan doen aan mijn gazon Ik heb nu nog niets ondernomen Ik zie wel dat er nu toch wel veel mos in staat
Dus waar ga ik met beginnen wat moet ik nu het eerste doen Ik heb wel al zo gekeken maar er is veel verschil in de volgorde wat eerst moet gebeuren Ik ga te werk met jullie advies omdat ik daar toch het meeste resutaat heb gehad
mvrg e de waele
maandag 24 maart 2025 - 10:09
leerling

Leerling

Dit is mijn visie:
https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/33/tuinbabbel/72283/verticuteren-bekalken-bemesten

Vroeger moest alles "netjes" zijn. Een overblijfsel uit de tijd dat de grond rond burchten vrij werd gehouden van begroeiing, zodat vijanden niet ongemerkt konden naderen. Later werden ook grasvelden aangelegd rond gewone kastelen. En als je genoeg bedienden had, kon je dat egaal groen houden.

Voor vele gewone mensen werd een groen biljartlaken een na te streven statussymbool.

Tegenwoordig zijn almaar mensen zich bewust van de impact dat dat heeft: op hun tijd, hun portemonnee, onze biodiversiteit, het milieu.

Wij doen hier bitter weinig aan ons grasveldje. Molshopen vegen we uiteen, en de schijnaardbei proberen we weg te houden.
Resultaat: een lappendeken van kleuren (vreemd genoeg met alleen mos op een van de schaduwplaatsjes) en veel leven in de tuin.

Vorig jaar is het gras misschien drie of vier keer gemaaid. Ook al omdat het er krioelde van de kleine padjes. Beestjes die geen schijn van kans hebben tegen wat voor maaiers dan ook.
Planten in bloei rijden we niet af, en op die manier krijg je vanzelf hoogteverschillen waar insecten kunnen schuilen in de luwte.

Wat voor grasveld/gazon je ook kiest: strooi geen kalk of mest uit voor je je bodem hebt laten anaylseren. De meeste tuinen in Vlaanderen zijn al overbemest en overbekalkt.
maandag 24 maart 2025 - 11:19
ireentje

Tekst aangepast

Ireentje

Beste fotum leden .
Ik heb een PH meter gekocht om mijn zuutegraat te kunnen meten van mijn gazongrond.
als ik deze meet kom ik uit op iets hoger dan 7 Het zou dus iets naar beneden moeten
Ik heb vorige week vrijdag deel met best veel AZ kalk behandeld en bewaterd , vandaag heb ik weer eens de meter gepakt om te meten deze gaf precies weer de zelfde waarde als voorheen ?
Ik dacht eerst meter stuk ? heb toen gemeten in een natuurazijn en de PH was 5.5 goed dus
Wat ik ook heb gedaan is een deel gazonzand uit het gazon in een schaaltje gedaan en daar een flinke hoeveelheid AZ kalk in gedaan en goed omgeroerd en wat water er bij gedaan Dit staat er nu ongeveer 7 dagen heb deze weer gemeten en totaal geen daling van de waarde gewoon precies het zelfde
iets hoger dan de PH7 Dus ik heb eigenlijk geen reseltaat gezien ? Ben ik verkeerd bezig of te weinig geduld
mvrg ireen
dinsdag 25 maart 2025 - 18:23
Peterplant

Peterplant

Even een korte uitleg over pH.
De schaal van pH loopt van 0 tot en met 14.
7 is neutraal.
Onder de 7 is zuur, boven de 7 is basisch of alkalisch.
Als je wilt dat de grond zuurder moet worden, dan moet de pH omlaag, wil je hem minder zuur dan moet de pH hoger worden.
Met kalk maak je de grond minder zuur, dus het tegenovergestelde van wat je wilde.
Als je grond neutraal is , kun je er een prima gazon op aanleggen.
dinsdag 25 maart 2025 - 19:55
leerling

Leerling

Natuurazijn, die je gebruikt in gerechten, heeft een pH-waarde van +/- 2,4. Als jouw meter 5,5 aangeeft werkt die niet goed.

pH-strips zijn betrouwbaarder dan veel van die meettoestelletjes die je in de handel vindt. pH-strips kan je kopen bij een apotheek, drogist of on-line.

De meeste gazongrassen groeien beter op een lichtzure grond met een pH-waarde tussen 5,5 en 6,5.
dinsdag 25 maart 2025 - 21:14
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 4 + 3? (beveiligingscontrole) *