menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leilindes te dicht tegen huis

Ga naar meest recente reactie

Flupke

Flupke

Dit voorjaar hebben wij leilindes geplant, waarvan 2 vlak naast onze achtergevel. Deze 2 bomen groeien dus maar uit naar 1 kant.
Nu stel ik mij de vraag of het groeiende wortelgestel geen schade kan berokkenen aan de fundering van mijn huis. Heeft iemand hier ervaring mee? 1 van de 2 bomen staat vlak tegen onze kelder geplant.
donderdag 14 juni 2007 - 19:16
Kwest

Kwest

Hallo Flupke,

De regel is dat een boom op minimum 5 meter van de woning wordt geplant. Dit om voldoende afstand te houden tussen de kroon van de boom en het huis en ook om de wortels van de funderingen, regenwaterput, kelders en leidingen weg te houden.
Dit geld voor een normaal uitgegroeide boom.
Leilindes zullen door het feit dat ze telkens opnieuw worden gesnoeid, niet zo'n groot wortelsstelsel ontwikkelen als een niet geknotte boom. Dus ik zou me geen zorgen maken. Leibomen, appelaars en perelaars, werden vroeger zelfs tegen een gevel van de woning geplant....
donderdag 14 juni 2007 - 20:04
Flupke

Flupke

Hey Kwest,

Bedankt voor het vlugge antwoord. Wij hebben inderdaad ook 2 perenbomen als leifruit tegen onze woning geplant zonder verder over eventuele gevolgen na te denken. Ik heb me wel nog de bedenking gemaakt dat die wortels misschien toch de weg van de minste weerstand zullen volgen? Het is toch gemakkelijker voor die wortels om verder te groeien in de aarde dan zich een weg te banen door een fundering?
donderdag 14 juni 2007 - 20:13
Kwest

Kwest

Hey Kwest,

Ik heb me wel nog de bedenking gemaakt dat die wortels misschien toch de weg van de minste weerstand zullen volgen? Het is toch gemakkelijker voor die wortels om verder te groeien in de aarde dan zich een weg te banen door een fundering?


Lijkt wel zo, maar is niet altijd het geval. Er zijn genoeg gevallen bekend van wortels die een leiding wurgen of terassen waar de tegels omhoog worden gedrukt door de wortels van een grote boom...
Maar nog eens: als de kruin in de breedte en de hoogte wordt beperkt, zal ook het wortelgestel kleiner zijn.
donderdag 14 juni 2007 - 20:36
minouke

Tekst aangepast

Minouke

halo flupke,

moogt gerust zijn , vlak naast de oprit staan hier leilindes en niets aan de hand, ook geen problemen met een prunus (die met donker paars blad en fijn roze bloempjes in de lente) ook vlak tegen de oprit, taat hier al jaren

als je bomen plant moet je eerder kijken naar de wortels , hetzelfde voor bomen in de border, alleen die met wortels die recht naar beneden groeien want er zijn bomen met uitgespreide wortels zoals berken.
Ik geloof trouwens dat alle prunussen zo zijn (wortels naar beneden)

vb lanen en straten waar bomen staan

donderdag 14 juni 2007 - 23:30
Flupke

Flupke

Allez, ik ben al wat gerustgesteld!
vrijdag 15 juni 2007 - 00:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon