menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeigereedschap

Zonnebloem

Zonnebloem

Hallo,

Wij zijn onlangs verhuisd van een appartement naar een huis met tuin. Ik zou graag gereedschap aanschaffen voor het snoeien van de hagen, maar ik heb hier geen ervaring mee en weet niet goed wat kopen. Een elektrische heggeschaar of handgereedschap?

Mijn buurman gebruikt handgereedschap omdat de messen van zijn elektrische heggeschaar te dicht bij elkaar staan (< 1cm) en dat werkt niet goed. Anderzijds lijkt een elektrische heggeschaar mij wel het gemakkelijkste.
Maar hoever moeten de messen dan uit elkaar staan?

Ik heb op het internet enkele modelen gevonden:
1. messenafstand 1,5 cm - 2,6 kg - werkt op batterijen (2 van 14,4V/1,5 Ah bijgeleverd)
-> lijkt me heel handig, maar de messen staan waarschijnlijk te dicht bij elkaar
2. messenafstand 2,4 cm - 3,9 kg - 550W (werkt met verlengkabel)
3. messenafstand 3,4 cm - 4,1 kg - 700W (werkt met verlengkabel)

Kan er iemand raad geven? Is 1 van bovenstaande gereedschappen geschikt voor mij of koop ik toch beter handgereedschap.

Aangezien ik de namen van de hagen niet ken, heb ik er foto's van genomen.

[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes,

Zonnebloem
woensdag 18 juli 2007 - 11:10
hildavw

Hildavw

De linkse is laurier, de rechtse lijkt me liguster.

Raad over messen zal je vermoedelijk wel krijgen, daar weet ik niet veel over.

Hilda
woensdag 18 juli 2007 - 11:48
deHaan

DeHaan

Wat de heggeschaar betreft, kan je het beste de sterkste van een goed merk nemen, of je moet één met een benzinemotor nemen.
Een goede snoeischaar €45
Een goede spa €30
Een goede schoffel €30
Een zakmes is ook handig
Een goede handmaaier €100
woensdag 18 juli 2007 - 18:00
JovanDreumel

JovanDreumel

De Prunus laurocerasus knip je het mooiste met een goede snoeischaar en dan neem je het liefst hele takken weg. Je knipt dan geen bladeren ahlf door die bruine randen gaan vertonen. Het lijkt veel werk, maar omdat je de langste takken ver terugknipt hoef je niet aan de gang te blijven. Bovendien kun je dan de vorm er mooi in houden.

donderdag 19 juli 2007 - 21:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon