menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon advies

Ga naar meest recente reactie

MarcDrie

MarcDrie

Beste,

Ik heb in april een gazon gezaaid, sportgazon meer bepaald. Hij izet groen maar niet zo groen als ik zou willen en onkruid is er in massa. Dus ik doe zeker verschillende dingen fout.

Is er iemand die bij mij thuis kan komen kijken en advies geven ( betaald natuurlijk ).

Mvg
Marc
dinsdag 24 juli 2007 - 20:48
MarcDrie

MarcDrie

Het is in Retie ( kempen )
dinsdag 24 juli 2007 - 20:53
Esem

Esem

Welkom Marc Drie op het gezellige tuinforum waar je allicht wel aan je trekken zal komen.
Nu even proberen te antwoorden op je vraag voor er iemand lang moet komen.
Heb je het gazon pas gezaaid,of is het al een ouder gazon?
Heb je de grond eerst bewerkt met eventueel compost onder te mengen?
Heb je natte zware grond of is het kempische zandgrond?
ligt de gazon op een schaduw of zonnige plek?
Enkele vragen zodat we een overzicht krijgen van je gazon.
Misschien eventueel een foto posten op het forum zodat we ook een visueel zicht hebben op je gazon.
Zo dat was het voor nu.
Even reageren op de gestelde vragen,zodat we weer wat verder kunnen.
Gr Esem
woensdag 25 juli 2007 - 13:06
MarcDrie

MarcDrie

1 ) Het is een nieuw gezaaid gras ( april 2007)
2 ) De zware grond is inderdaad eerst gemengd met gedroogde koemest voor dat we gezaaid hebben
3 ) Het is vooral zware zwarte grond ( er blijven geen plassen water opstaan, want de oorspronkelijke grond ( veel dieper ) is bosgrond en daar loopt het water zo door ,daarom hebben we met rijke grond opgevuld , zeker 25 a 30 cm )
4 ) al het gras ligt in de zon , weinig of geen schaduw

Foto's kan ik momenteel niet echt trekken omdat ik het net afgereden heb. Ik zal het kort proberen te omschrijven wat ik wil en wat ik nu zie bij mezelf.

Ik bij sommige mensen een mooi volle groene grasmat, die gezond oogt en echt prachtig is. Jullie kenners weten vast wat ik bedoel.
Wat ik bij mezelf zie is :
- licht groen gras ( niet vol groen )
- kale plekjes in de grasmat ( waarschijnlijk nog bijzaaien )
- als ik 5a6 dagen niet gemaaid heb zie ik kleine paarse bloemetjes verschijnen op een langere fijne stengel
- vele langbladige trosjes zijn ook in massa aanwezig

Niet dat mijn grasmat een afzicht is, maar ik streef altijd naar de perfectie en dit is ver van.. ik wil gewoon een mooi fris groen grasmatje. Soms kan dit ook liggen dan de ph van de grond zegt men. Daarom heb ik reeds kalk-korrels gestrooid + blauwe korrel ( dit heb ik 2 maanden na het zaaien gedaan )

Graag jullie deskundige mening en raad.

Gr
Marc
woensdag 25 juli 2007 - 15:37
hildavw

Hildavw

Misschien toch nog even geduld hebben.
Door het weer van de laatste weken is het misschien niet zo goed gelukt.
Maar nu dat het min of meer toch wat zonnig wordt, met nu en dan een "malse" bui, komt je gazon er misschien toch nog door.
Wat het onkruid betreft, na diverse maaibeurten zal het wel verminderen en tenslotte - hopelijk - verdwijnen.

Blijven hopen

groetjes

Hilda
woensdag 25 juli 2007 - 19:31
Fons

Fons

Uw gazon heeft een snelwerkende stikstofrijke meststof nodig waardoor uw gazon snel zal groeien mooi groen zal verkleuren en het onkruid overgroeien en dus onderdrukken waardoor ge uw maaibeurten moet opvoeren waardoor het onkruid uitgeput raakt en gelijdelijk verdwijnt.Hardnekkige onkruiden kunt ge met de hand verwijderen.
Neem eens kontakt met een meststofverdeler deze om te bepalen welke meststof best geschikt is voor uw gazon.
woensdag 25 juli 2007 - 20:10
Esem

Esem

Persoonlijk ben ik niet voor gedroogde koemest.
Zeker niet voor het gazon.zeer veel onkruid zaad in deze meststof.
Gebruik speciaal meststof voor gazon en niet zien op een paar Euro's.
Heb je achteraf meer nadeel als voordeel van.

De geelkgroene kleur van het gazon wijst op stikstof gebrek.

Het ondruid in je gazon zal wellicht wel afnemen maarmate je meer en meer je gras maait.

kale plekken kan je alsog altijd bijzaaien met eventueel speciaal daarvoor voorziene gazonzaad voor het bij zaaien.
Kiemt ook veel vlugger.
Gr Esem,
donderdag 26 juli 2007 - 16:42
MarcDrie

MarcDrie

Noem eens een goed merk of product dat het stikstofgehalte kan normaliseren?

Andere producten die ik ook kan gebruiken mag je ook opnoemen...

Met dank !!
vrijdag 27 juli 2007 - 20:15
Fons

Fons

Kijk bij google onder de rubriek gazonmeststoffen en ge vind hierover een massa informatie.
Bij u in de buurt zal er wel een aveve zijn,deze mensen worden dagelijks gekonfronteert met gazonproblemen en kunnen hierdoor ook de beste raad geven betreffende meststoffen voor uw gazon.
Er bestaan zelfs meststoffen die tegelijkertijd uw gazon bemesten en mos en onkruid verdelgen, voor de merknaam ga je best naar de meststoffenverdeler is wel prijzig, is die bij u niet in de buurt, langs de baan Turnhout- Kasterlee is er een groot& kleinhandelaar.
vrijdag 27 juli 2007 - 21:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon