menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke plant is dit

Ga naar meest recente reactie

Crustynail

Tekst aangepast

Crustynail

Beste vrienden,

al jaren heb ik de plant die jullie hieronder kunnen zien.
Ik weet na al die jaren nog steeds niet om welke plant het hier gaat.
Kunnen jullie misschien helpen, zodat ik er eindelijk een naam op kan plakken.

Alvast bedankt!
Groetjes

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 27 januari 2008 - 15:22
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hartelijk welkom Crustynail,

Als je de foto's onder elkaar zet ( foto plaatsen , dan je cursor terug op een nieuwe allinea zetten en tweede foto plaatsen ) dan wordt de topic niet vergroot.
Je kan het zelfs nu nog veranderen door ( eerst inloggen ) op de knop wijzig te drukken ( verbeteren ) en dan terug plaatsen.

Mooie plant , heb je daar en de stam is ook wondermooi, ik kan je niet helpen met de identificatie maar ik ben ook benieuwd er meer van te vernemen.
Komt er meer blad aan in de zomer of bloemen.?
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 27 januari 2008 - 15:31
Linde33

Linde33

Als ik de plant bekijk zou het misschien een Plumeria kunnen zijn.
Dit weet ik echter niet zeker.
Welkom op het forum Crustnail.
Groeten Linde.
zondag 27 januari 2008 - 16:27
maurice2

Maurice2

hallo

dit is een euphorbia soort ,waarschijnlijk euphorbia lophogona

maurice2
zondag 27 januari 2008 - 16:40
weaver

Weaver

Dit is absoluut 100% een plumeria, in Duitsland noemen ze deze plant Franchipani. Ik heb die plant nl zelf ook.
Komt veel voor op Hawaii, de bloenmen worden daar trouwens verwerkt in de verwelkomingskransen.
Tip: Kijk eens naar "Muiterij op de Bounty.#
zondag 27 januari 2008 - 20:40
PaulPhillemon

Tekst aangepast

PaulPhillemon

absoluut zeker géén plumeria; zie bijgevoegde foto's van mijn zelf gezaaide plumeria's. In de winter verliezen ze hun bladeren als ze koel overwinterd worden.
Waarschijnlijk wel een Euphorbia lophogona. Google maar eens op deze naam.
De bladeren lijken wel op mekaar, maar de stam is verschillend.
Hier foto's van plumeria.
groeten,
Paul
[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 27 januari 2008 - 21:04
Tine

Tine

Het is een euphorbia en absoluut geen plumeria. Ik heb ze allebei en ze verschillen heel sterk

Tine
zondag 27 januari 2008 - 21:12
alloo

Alloo

Het is een Euphorbia leuconeura, en zeker geen plumeria
gr. Alfons
maandag 28 januari 2008 - 15:41
weaver

Weaver

Sorry jongens,
zoals ik eerder al zei is dit wat men in de volksmond een "Franchipani" noemt. Dus 100% 1 van de vele Plumerias.
Citaat uit Groei en Bloei oktober 1989 (uitgave van de Koninklijke Maatschappij tuinbouw en plantkunde")
-
Franchipani behoort tot de Apocynaceae of maagdenpalmfamilie.
Kenmerkend zijn de elkaar overlappende kroonbladen.
Dezelfde sierlijke bloemvormen komen voor bij het familielid Nerium oleander.
De meeste gekweekte Plumeria rubra heeft bladeren tot 30cm lang en 9cm breed.
Plumeria alba slechts 1 tot 2,5cm breed.Ook bestaater nog Plumeria obtusa. In´t totaal worden er 7 verschillende soorten onderscheiden.
In Indonesie noemt men de plant Kembodja en wordt aangeplant aan boeddhistische tempels.

Citaat uit Bloemen en Planten, nr 11 1988
Behoort tot het geslacht Plumeria., Plumeria behoort tot de familie van de Apocynaceae. In Brasil noemt men deze plant Jasmin de Cayenne.

Overigens staan er prachtige foto´s zowel in de Groei en Bloei als in de Bloemen en Planten van genoemde jaargangen. Ik zelf ben ook in het bezit van deze prachtige plant, hier in het zuiden van Portugal kom je hem vaak tegen en op mijn reizen door Azie heb ik hem ook steeds Plumeria horen noemen.~
Zo ik hoop dat de ongelovige Thomassen nu eindelijk overtuigd zijn.
Groetjes
dinsdag 29 januari 2008 - 14:15
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

ben géén expert maar volgens mij is het toch ook een euphorbia hoor...
op de fotos van de plumeria zie je trouwens dat die een glad stammetje heeft en bij de foto bovenaan is het eerder een vierkantige stengel..

euphorbia leuconera
[afbeelding verwijderd niet-https]



foto spreekt voor zich dacht ik zo....
dinsdag 29 januari 2008 - 16:43
Maartendev1

Tekst aangepast

Maartendev1

Ik weet 100% zeker dat het een euphorbia lophogona/leuconeura is tenzij de naam ondertussen weer is gewijzigd. Kijk maar eens na de bloeiwijze met kleine onopvallende bloempjes die wel wat lijken op euphorbia mili (christusdoorn). Na de bloei vormt hij meestal zaden die alle kanten opschieten en zeer gemakkelijk kiemen ook in potten van uw andere kamerplanten. Oja, zou die foto iets kleiner mogen alles wordt zo uitgerekt.

Groetjes Maarten
dinsdag 29 januari 2008 - 17:45
Tine

Tine

Weaver, ik moet je toch teleurstellen. Ik heb ook de Groei en Bloei van dat jaargang nagekeken maar het is absoluut de euphorbia. De bloei ervan is nietszeggend, dat betekent dat het zeer kleine bloempjes zijn terwijl van de frangipani(plumeria) de bloemen duidelijk herkenbaar zijn (ca.4 á 5 cm)en heerlijk ruiken.Daar komt bij dat de stam en takken van de frangipani niet vierkant zijn en bij deze euphorbia wel.

Tine

Tine
dinsdag 29 januari 2008 - 18:00
Crustynail

Crustynail

Na het lezen van jullie berichten denk ik zelf ook dat het hier om euphorbia leuconeura gaat hoor.

Er komen op mijn plant geen grote bloemen, enkel de kleintjes die jullie op de foto kunnen zien.
En de zaden (ronde bolletjes) "schieten" inderdaad weg zodat ze over de hele kamer verspreid liggen (heb tientallen zaadjes, moesten er geïnteresseerden zijn).

De stam is hoekig met op elke zijde ruwe haartjes en wanneer de plant gekwetst is verliest ze een melkachtig sap.

Wat ik dan toch nog even wou vragen:
de plant krijgt nu ongeveer 1x per week water (in de zomer soms iets vaker), is in universele potgrond geplant en krijgt nooit meststoffen.

Kan ik beter andere grond gebruiken? Geef ik best nu en dan meststoffen en zo ja welk product is dat dan? ...

Bedankt iedereen voor de feedback!
Groetjes

dinsdag 29 januari 2008 - 20:17
alloo

Alloo

Dat witachting melk dat uit de plant komt is een teken dat het een euphorbia is,en pas op het is giftig,verder moet u de plant verzorgen als een suculent.
gr.Alfons
dinsdag 29 januari 2008 - 20:54
Botanist

Tekst aangepast

Botanist

CITAAT:
Dit is absoluut 100% een plumeria, in Duitsland noemen ze deze plant Franchipani. Ik heb die plant nl zelf ook.
Komt veel voor op Hawaii, de bloenmen worden daar trouwens verwerkt in de verwelkomingskransen.
Tip: Kijk eens naar "Muiterij op de Bounty.# ">#666666;'> Dit is absoluut 100% een plumeria, in Duitsland noemen ze deze plant Franchipani. Ik heb die plant nl zelf ook.
Komt veel voor op Hawaii, de bloenmen worden daar trouwens verwerkt in de verwelkomingskransen.
Tip: Kijk eens naar "Muiterij op de Bounty.#



Sorry voor jou Alfons, maar inderdaad het is wel degelijk een van de Euphorbias uit Madagascar. Als je goed kijkt op de fotos van de vrager zal je de klijne bloeiwijzen zien die niets te maken hebben met de veel grotere bloemen van de plumerias.
zondag 3 februari 2008 - 16:25
basroos

Basroos

Wellicht overbodig, maar ik wil toch nog even bevestigen dat het inderdaad en wel degelijk om een de Euphorbia leuconeura gaat... Verscheidene artikelen op Internet tonen de voor deze plant unieke kenmerken, zoals de bloeiwijze, de vijfkantige stam, de bijna zwarte zaadjes die de structuur van golfballen hebben en uiteraard het witte sap, kenmerkend maar niet exclusief voor het Euphorbia geslacht. De sap is giftig, ook kenmerkend voor het geslacht, en kijk daar ook echt mee uit. Hij komt alleen voor op Madagascar, en dus niet Hawaï! Het laatste nieuws is zelfs dat de wolfsmelk tumoren kan veroorzaken. Enkele links:

http://en.wikipedia.org/wiki/Euphorbia_leuconeura
http://davesgarden.com/guides/pf/go/64943/

En Google biedt nog veel meer...

Het grappige is, en dat ga ik ze zo laten weten, dat de Hortus Botanicus in Amsterdam er een heeft staan met een verkeerde naam, gevolgd door een vraagteken. Ze weten dus niet zeker hoe hij heet, net als de persoon die deze topic opende. Ik heb ook heel lang moeten zoeken, en ben er via informatie over de Euphorbia drupifera toch nog uit gekomen!

Zaadjes of plantjes heb ik in de aanbieding...
donderdag 3 juli 2008 - 20:39
Botanist

Botanist

Sorry jongens,
zoals ik eerder al zei is dit wat men in de volksmond een "Franchipani" noemt. Dus 100% 1 van de vele Plumerias.
Citaat uit Groei en Bloei oktober 1989 (uitgave van de Koninklijke Maatschappij tuinbouw en plantkunde")
-
Franchipani behoort tot de Apocynaceae of maagdenpalmfamilie.
Kenmerkend zijn de elkaar overlappende kroonbladen.
Dezelfde sierlijke bloemvormen komen voor bij het familielid Nerium oleander.
De meeste gekweekte Plumeria rubra heeft bladeren tot 30cm lang en 9cm breed.
Plumeria alba slechts 1 tot 2,5cm breed.Ook bestaater nog Plumeria obtusa. In´t totaal worden er 7 verschillende soorten onderscheiden.
In Indonesie noemt men de plant Kembodja en wordt aangeplant aan boeddhistische tempels.

Citaat uit Bloemen en Planten, nr 11 1988
Behoort tot het geslacht Plumeria., Plumeria behoort tot de familie van de Apocynaceae. In Brasil noemt men deze plant Jasmin de Cayenne.
Overigens staan er prachtige foto´s zowel in de Groei en Bloei als in de Bloemen en Planten van genoemde jaargangen. Ik zelf ben ook in het bezit van deze prachtige plant, hier in het zuiden van Portugal kom je hem vaak tegen en op mijn reizen door Azie heb ik hem ook steeds Plumeria horen noemen.~
Zo ik hoop dat de ongelovige Thomassen nu eindelijk overtuigd zijn.
Groetjes


Weaver,
Geef nu eindelijk toe dat je grof verkeerd was !!
donderdag 3 juli 2008 - 23:49
basroos

Tekst aangepast

Basroos

Het is nooit leuk om toe te geven dat je "fout" zit, dat moet ook geen doel zijn op zich. Het is wellicht verstandig om niet al te snel hoog van de toren te blazen. De kenmerken die horen bij de Euphorbia zijn op zich overtuigend genoeg. Wat mij betreft is de bloeiwijze echt doorslaggevend; geen enkele Euphorbia heeft bloemen die zo groot zijn en zo kleurig als de Plumeria, behalve misschien de Euphorbia millii , maar deze bloemetjes zijn nooit groter dan een centimeter in diameter. De architectuur van de bloemen verschilt ook heel erg.

Gewoon goed kijken.

Hieronder een foto van één bloemetje van de Euphorbia leuconeura . Hij is nogal groot uitgevallen, ik weet niet of dit bezwaarlijk is?

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 4 juli 2008 - 09:35
alloo

Alloo

Ik heb vandaag een foto genomen van de bloemen van mijn Euphorbia leuconeura ,zoals al eerder gezegd zijn de bloemen klein,en dit is zeker geen plumerea,ben u nu overtuigd weaver???[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 4 juli 2008 - 15:55
printemps

Printemps

hallo

amaai
als ze daar een verwelkomingskrans van maken
verwelkoming bij de dokter dan wel zekers
het is een euphorbia , wolfsmelk in het nederlands
alle delen van de plant zijn giftig,ook het sap van de plant

mvg
an
vrijdag 4 juli 2008 - 16:20
basroos

Basroos

alloo, bedankt voor je post. De foto die je hebt geplaatst is de Euphorbia millii , die ik noemde in mijn laatste bericht. Deze laat inderdaad heel goed zien dat het een Euphorbia betreft...
vrijdag 4 juli 2008 - 16:21
Rita1960

Rita1960

Na het lezen van jullie berichten denk ik zelf ook dat het hier om euphorbia leuconeura gaat hoor.Er komen op mijn plant geen grote bloemen, enkel de kleintjes die jullie op de foto kunnen zien.
En de zaden (ronde bolletjes) "schieten" inderdaad weg zodat ze over de hele kamer verspreid liggen (heb tientallen zaadjes, moesten er geïnteresseerden zijn).
De stam is hoekig met op elke zijde ruwe haartjes en wanneer de plant gekwetst is verliest ze een melkachtig sap.Wat ik dan toch nog even wou vragen:
de plant krijgt nu ongeveer 1x per week water (in de zomer soms iets vaker), is in universele potgrond geplant en krijgt nooit meststoffen.
Kan ik beter andere grond gebruiken? Geef ik best nu en dan meststoffen en zo ja welk product is dat dan? ...
Bedankt iedereen voor de feedback!
Groetjes


Hallo Crustynail,

Dezelfde plant heb ik al een 30-tal jaren. Nooit geweten en ook nooit gezocht naar de naam( Maar dat terzijde.) Hij/zij zaait zich idd heel erg uit. (komt overal op bij de andere planten)
Ik geef deze plant 1x per week water zelfs in de zomer, de plant staat op de vensterbank in het zuid-westen.
Geef geen meststoffen en 1x per 2 jaar verplant ik haar. Ik gebruik dan goede potgrond. Ze is nu plm een meter hoog.

groetjes,

Rita
vrijdag 4 juli 2008 - 19:49
Rita1960

Rita1960

Ik heb vandaag een foto genomen van de bloemen van mijn Euphorbia leuconeura ,zoals al eerder gezegd zijn de bloemen klein,en dit is zeker geen plumerea,ben u nu overtuigd weaver???[afbeelding verwijderd niet-https]


Hallo Alloo,

De foto die u toont lijkt niet op de plant die ik thuis heb. Deze bloeit zeer onopvallend wit.

groetjes,

Rita
vrijdag 4 juli 2008 - 19:59
alloo

Alloo

alloo, bedankt voor je post. De foto die je hebt geplaatst is de Euphorbia millii , die ik noemde in mijn laatste bericht. Deze laat inderdaad heel goed zien dat het een Euphorbia betreft...


basroos, ik moet iets rechtzetten u heb gelijk, de foto is van een Euphorbia milii ,en niet van een leuconeura.
Groetjes Alfons
vrijdag 4 juli 2008 - 20:22
basroos

Tekst aangepast

Basroos

Alfons, dank, maar het is al prachtig dat er gelezen wordt, nagedacht, gefotografeerd en gepubliceerd. Dank.

De hoogte van Rita's Euphorbia bewijst dat de verzorging voldoet. Hij is niet erg moeilijk te houden. Zijn uiterlijk gaat wel verschillen naarmate je hem andere omstandigheden biedt.

Wanneer je het hem moeilijk maakt (droog en warm), laat hij zijn blad vallen om verdamping tegen te gaan en zijn vocht te sparen, een erg succulente eigenschap, en dus "natuurlijk"; hij komt immers van Madagascar. Dan houd je een stam over met een parapluutje erop (zie de foto's van Crustynail!). Als je het hem gemakkelijk maakt (warm en gematigd vochtig, wel de potgrond altijd eerst laten uitdrogen), behoudt hij zijn blad en wordt het een volle bos, zeker wanneer hij vertakt (zie de foto van cetinel!).

Bijmesten kan goed wanneer hij goed groeit. Wanneer men alleen maar hard leidingwater geeft "verkit" de aarde (bruin-witte afzettingen), en is het raadzaam te verpotten. Hij heeft dan direct weer een voorraad voeding voor de rest van het groeiseizoen, en dan moet er absoluut niet bemest worden.
Verpot in ieder geval eens per twee jaar. Gewone, goede potgrond is prima. Het is nog beter om er een derde grof zand (metselzand bijvoorbeeld) door te mengen. En als je het echt lekker wilt maken doe je er nog een handje turfstrooisel door en een handje gemalen klei.

Overigens is het ook goed om hem in de winter een wat koelere plaats te geven en dan eens in de drie weken een weinig water te geven. Koel is dan 10 to 15 graden C. Omdat hij dan minder verdampt door de koelte en bijna niet groeit bij die temperaturen en de kortere dagen heeft hij dan zo beduidend minder water nodig. Wanneer de zon weer kracht begint te krijgen kan hij dan weer warmer staan en wat meer water krijgen. En als het april-mei is gaat hij helemaal los en mag hij eens in de week een flinke scheut water. Hij is niet erg wortelrotgevoelig, maar er mag nooit water in de schotel blijven staan.

Hij is erg gevoelig voor wolluis, of althans, de beestjes zijn er dol op. Dit kan, wanneer er niet tijdig acht op wordt geslagen én wordt bestreden, de plant compleet om zeep helpen. De luizen gaan vooral onder de uitgedroogde bloemen zitten en vreten op die plek de hele stam door. Haal ze daarom weg en kijk ook regelmatig bij het punt waarop de stam uit de aarde komt, daar zitten de geniepige deugnieten ook graag.

Als de temperaturen buiten boven de twintig graden komen en het 's nachts niet kouder is dan tien graden mag hij gerust naar buiten. Kijk dan wel uit met een vochtige kluit wanneer het koud is! Hij is, wanneer hij van binnen naar buiten komt, niet erg gesteld op de hele dag zon, maar hij kan wel gehard worden en langzaamaan steeds meer licht tolereren. Als hij zon krijgt worden de stelen en de bladeren min of meer rood, tot op het paarse af. En doe hem dan voor 1 oktober weer naar binnen, tenzij het in september al herfst lijkt.

Misschien moet ik er anders gewoon maar een boek over schrijven.
vrijdag 4 juli 2008 - 21:43
Rita1960

Rita1960

Hoi Basroos,
bedankt voor je zeer uitvoerige beschrijving van het houden van deze plant. Heb in al die jaren nog geen last gehad van wolluis (even afkloppen). De plant komt bij mij niet buiten en ik vermijd het verplaatsen van hem. Zoals Cetinel hem heeft met al die bladeren komt bij mij niet voor. Daarvoor zal ik hem wel te droog houden. ( geef n.l. al mijn kamerplanten 1x per week water ) en ze doen het hier goed op.

Ben allang blij dat ik de naam eens weet: Euphorbia leuconeura! ( klinkt goed of niet soms )

Heb op dit moment een drietal jonkies staan van plm 20 cm hoog nog wel niet vertakt maar dat komt nog wel.

Net zoals bij Crustynail, mocht er weer zaad van af komen ( wat je vaak niet eens opmerkt) ze staan er eerder dan het je lief is.... mail me dan.

groetjes,

Rita
vrijdag 4 juli 2008 - 22:33
dietmut

Dietmut

Ik ben wel laat, maar het is een
"Euphorbia leuconeura Madagascar"
Ik heb de plant ook en zelf getrokken uit een zaatje
Dietmut
vrijdag 24 oktober 2008 - 20:01
Rita1960

Rita1960

Hallo Dietmut,

Nog van harte welkom op dit forum

Enneh... beter laat dan nooit!

groetjes,

Rita
vrijdag 24 oktober 2008 - 20:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon