menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vepotten citrusboom

debbie

Debbie

hallo,

dit weekend heb ik nog een citroenboompje gekocht, deze staat in zware aarde.
zou ik dit nu nog kunnen verplanten (dmc citusaarde met voeding bij) of wacht ik beter tot na de winter?

nog een vraagje, sommige van mijn citrusplantjes hebben een paar bruine takjes kan dit op iets wijzen?


dinsdag 18 november 2008 - 21:13
ben45

Ben45

Debbie,

Ik zou wachten tot wat later in het voorjaar als er flink nieuwe scheuten zijn.
Dan zijn er ook nieuwe wortels gevormd en loop je minder risico.
Op www.oranjerievereniging.nl/citrusstart.htm heb ik het precies beschreven.

Bruine takjes is een gevolg van taksterfte. Dit kan als de nieuwe scheuten niet genoeg afgehard waren toen de planten naar binnen gingen b.v. doordat te lang doorgegaan is met bemesten.
Ook te vochtige omstandigheden op de standplaats nu of condens dat op de planten valt kan taksterfte veroorzaken.

Groetjes, Ben.
woensdag 19 november 2008 - 10:05
pollux

Pollux

Hallo Ben
Heb aan mijn citrussen ook taksterfte , moet je die zwarte takjes wegsnoeien zoja tot waar , tot in het nieuwe hout ?
En kan je eens uitleggen hoe jij aanvoelt wanneer je water moet geven , zowel in de zomer als de winter
Ik vraag je dit omdat ik mijn citrussen in dcm aarde heb verpot en als je ze water geeft loopt dit er onmiddelijk door , vermits mijn planten het dit jaar ondanks het verpotten niet goed gedaan hebben denk ik dat ze mss te weinig water hebben gehad ( Mag ik mss een onderschotel gebruiken)
Heb wel bloem en kleine vruchtvorming maar geen bladvorming (t'zijn bijna kale struiken geworden)
Ga volgend jaar op zoek naar die pokonmeststof (is maar voor een 7 tal planten)hoe dikwijls zou jij hiermee bemesten
Alvast bedankt mvg Luc
woensdag 19 november 2008 - 19:27
ben45

Ben45

Luc,

De zwarte takjes wegsnoeien tot op het gezonde hout.
Een goed hulpmiddel kan zijn een vochtigheidsmeter (geen luchtvochtigheidsmeter) Dan zie je meteen hoe nat de potgrond is, ook een stuk dieper in de pot.
Jonge bladeren en scheuten gaan slap hangen en oudere bladeren maken een soort schaaltje naar boven in lengterichting.
Een onderschotel zou ik niet gebruiken. Als de wortels in een laag water blijven staan rotten ze zeker weg. Misschien is het beter om wat water te geven en na even nog wat zodat het beter wordt vastgehouden, tenminste als het niet om een teveel aan water gaat. Je kunt ook de pot optillen en voelen aan het gewicht of hij iets nodig heeft. (Natuurlijk niet bij heel grote potten mogelijk)
Een goede bemesting kan helpen. Gebruik staat op de flacon. Maar als het doorspoelt krijgt de plant natuurlijk nog niets.
Organische bemesting met Culterra 10-4-6 werkt ook erg goed en houdt water beter vast.

Groetjes, Ben.
woensdag 19 november 2008 - 19:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon