menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Acca sellowiana

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

ik heb een Acca sellowiana besteld en kreeg fax dat ie binnen is...
een dezer dagen ga ik ze halen.
ik vind de bloemen prachtig,maar nu lees ik op internet dat ze ook lekkere vruchten ter grootte van een kippenei produceren.
ik vroeg me af of je aan 1 boompje genoeg hebt dan,of best twee zet en zelf met de hand bestuift???
heeft iemand van het forum die en wat zijn de ervaringen ermee??
kan je ze ook stekken( en op die manier vermeerderen??
bij voorbaat dank!
zondag 3 december 2006 - 22:28
Fons

Fons

Ik heb via zaad enkele 'feijoa sellowiana' verworven die toch al een 7 jaar oud waren en nog nooit gebloeit hebben, heb ook een paar aan kennissen geschonken eveneens geen bloemen.
Heb een kennis die wel al bloem en vruchten gehad heeft,nu lees ik op int. dat ge een veredelde soort moet hebben om vruchten te verkrijgen.
Voor mij is het in ieder geval een teleurstelling.

Groetjes Fons.
zondag 3 december 2006 - 23:45
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

een teleurstelling? is dat niet een beetje overdreven,of vind je de bloemen niet mooi??
vanwaar had je het zaad??( gezien dat ze het bij vreekens zaden hebben,en daar staat uitleg bij dat het lekkere vruchten geeft,maar of je die uitleg mag geloven???)
heb je ze ondertussen weggedaan dan??
hoe groot waren ze op 7 jaar eigenlijk( is beetje een traaggroeiende struik las ik)
ik heb heel wat rondgekeken op internet en kom nogal wat tegenstrijdigheden tegen,vandaar dat ik via hier
rechtstreekse ervaringen wilde horen..
bij fons viel het dus tegen.....
zondag 3 december 2006 - 23:50
lisa

Lisa

centinel ,ik heb ze vorig jaar gezaait bij mij zijn ze nog niet zo groot -ik wacht wel af wat het wordt
ik hoop toch dat de kansen goed zijn -en als hij mooie bloemen geeft vind ik het ook goed

maandag 4 december 2006 - 16:43
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

ik heb hem dus gaan halen vandaag;hij is wel iets meer dan 2 meter maar wel vrij iel vind ik,ik dacht dat het meer om een bossige" struik" zou gaan
hier effe foto van net thuis en in de berging gezet:
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>

en zo zien de blaadjes eruit:
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
maandag 4 december 2006 - 20:30
Fons

Fons

Cetinel,zaad van feijoa sellowiana besteld bij chiltern seeds, had ze regelmatig teruggesnoeit om bossige plant te bekomen.
Uw plant is dat een geente soort?

Groetjes Fons.



maandag 4 december 2006 - 20:48
cetinel

Cetinel

dju en dàt heb ik dus vergeten te vragen!!! maar als je naar de stam kijkt zou je wel denken of niet?? ik ben wel nog maar een nieuwkomer,dus ..........vergeef me als ik mis ben,maar is die verdikking onderaan niet de entplek???

ik vroeg me af of hij ook te stekken is eigenlijk...........
maandag 4 december 2006 - 20:50
Fons

Fons

Op foto moeilijk te zien of ie geent is,op internet gelezen dat veredelde soorten gemakkelijk bloeien en ik veronderstel dat veredelen gelijk staat met enten.

Groetjes Fons.
maandag 4 december 2006 - 21:05
cetinel

Cetinel

inderdaad,dat had ik ook gelezen....
snel wat fotos genomen van de "verdikking" maar zelf word ik er niet echt wijzer van....

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>

ik heb ook gemerkt dat er blijkbaar takken zijn weggesnoeid om een lange rechte stam te krijgen,onder zo een weggesnoeide tak groeide er wel weer een nieuw lot............

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
maandag 4 december 2006 - 21:28
Fons

Fons

Dat lijkt wel een geent exemplaar, eventueel navraag doen.

Groetjes Fons
maandag 4 december 2006 - 22:54
cetinel

Cetinel

hee bedankt voor je antwoord(was een antwoord waar ik al op hoopte!)
mischien maak ik toch kans op bloemen en eventueel ooit vruchten( als ik bloemen heb ben ik al content!)
denk je dat je die zou kunnen stekken zoals een oleander of zo???
ik dacht van eventueel een paar stekjes te nemen en een aantal in volle grond en een paar als kuipplant te houden om te zien hoe en wat dat geeft..
ik heb de deze gekocht voor 30 euro en als ik er nog een paar bijhaal ben ik gelijk wat centen kwijt die ik graag uitspaar .
dinsdag 5 december 2006 - 08:10
marnix

Marnix

ik heb ook een struik staan en hij is niet geent
die heeft gebloeit dit jaar en ik heb ze met de hand bestoven met als resultaat een
paar lekkere vruchten

grtz
dinsdag 5 december 2006 - 11:44
Fons

Fons

Cetinel, best toch maar overwinteren als kuipplant, ze zijn maar beperkt winterhard, stekken is te proberen, persoonlijk heb ik het nog niet gedaan.

Groetjes Fons.
dinsdag 5 december 2006 - 21:26
cetinel

Cetinel

ok,bedankt!!!
moest ze ooit bloeien dan laat ik het hier wel es weten( en zien!!)
groetjes.
woensdag 6 december 2006 - 08:52
danny2

Danny2

Hallo, ik heb deze plant al meer dan 10 jaar staan,elk jaarbloeit deze, soms zelfs tweemaal.
Er komen ook elk jaar vruchten aan, doch daar deze in pot staat blijven de vruchten tamelijk klein, zowat een vogelei. De plant is hier wel wintervast, doch dan krijg je een late bloei en zeker geen vruchten. Vorig jaar had ik al een eerste bloei in mei. Snoei de plant na de bloei terug tot op 1 bladpaar en na enige tijd krijg je 2 vertakkingen en een nieuwe bloei. Doordat je terugsnoeidt krijg je ook een mooie bossige plant. Ik heb vorig jaar ook nog eens plantjes gezaaid , maar ze groeien traag en zijn nu 20cm. Ik heb ook al proberen te stekken maar van de honderden stekjes is er nog niets geworteld.

danny2
zondag 18 februari 2007 - 17:14
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

ik denk dat mijn acca bloemknoppen heeft?
het lijken toch geen bladknopjes te zijn,dus hopelijk binnenkort bloei.
kan ik de bloemetjes zelf bestuiven of is dat niet nodig??


[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
donderdag 31 mei 2007 - 15:40
danny2

Danny2

hoi,
dit zijn wel degelijk bloemknoppen, ik heb zel nog een plant staan (zaailing) van vijf jaar en deze bloeit nu voor de eerste maal. Als je bloemen nu zijn uitgebloeid moet je hem dadelijk terugsnoeien tot op een bladpaar en daar zal hij waarschijnlijk nog een tweede bloei geven dit jaar.
Zelf heb ik de bloemen nooit met de hand bevrucht dit doen de hommels wel voor ons.

groetjes danny2
vrijdag 1 juni 2007 - 04:08
cetinel

Cetinel

als ge hem direct na de bloei terugsnoeit,dan snoei je toch ook de toekomstige vruchtjes weg??
vrijdag 1 juni 2007 - 15:02
danny2

Danny2

Ik heb ook niet bedoeld dat je de vruchten of bloemen moet afknippen want die komen normaal aan het eerste bladpaar en dat moet je laten staan en als er vruchten zijn snij je beter boven het tweede bladpaar zodat er meer sapstroom naar de vrucht kan.

danny2
zaterdag 2 juni 2007 - 04:15
PaulPhillemon

PaulPhillemon

Hallo,
heb in het voorjaar 2005 deze plant gezaaid; vijf zijn er gekiemd; één vorig jaar in volle grond geplaatst, en met de zachte winter zonder kleerscheuren overleefd. Vandaag merk ik bij één van de potplanten vier bloemen (denk ik toch).
Een vraagje: is het Acca sellowiana of Feijoa sellowiana? (onder deze laatste naam heb ik de zaden gekocht). Of zijn beide namen goed?
[afbeelding verwijderd niet-https]
Groeten,

Paul
zaterdag 2 juni 2007 - 21:33
danny2

Danny2

Hoi,

acca en feijoa zijn hetzelfde, heb jij effe geluk ik heb een tiental jaren geleden 30 zaailingen opgekweekt en de eerste bloeide pas na 7 jaar.

danny2
zondag 3 juni 2007 - 04:18
cetinel

Cetinel


Ik heb ook niet bedoeld dat je de vruchten of bloemen moet afknippen want die komen normaal aan het eerste bladpaar en dat moet je laten staan en als er vruchten zijn snij je beter boven het tweede bladpaar zodat er meer sapstroom naar de vrucht kan.

danny2


moet je dan na de bloemen nog 1 bladpaar laten staan en dan afknippen??
bedankt trouwens voor de tips!
dinsdag 5 juni 2007 - 14:50
PaulPhillemon

Tekst aangepast

PaulPhillemon

de eerste bloem; lijkt mij nog niet erg gelukt, of is het misschien omdat het de allereerste zijn?
Paul

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 16 juni 2007 - 19:54
cetinel

Cetinel

bij mij is er nog niks open...
zaterdag 16 juni 2007 - 21:11
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

Hallo, ik heb deze plant al meer dan 10 jaar staan,elk jaarbloeit deze, soms zelfs tweemaal.
Er komen ook elk jaar vruchten aan, doch daar deze in pot staat blijven de vruchten tamelijk klein, zowat een vogelei. De plant is hier wel wintervast, doch dan krijg je een late bloei en zeker geen vruchten. Vorig jaar had ik al een eerste bloei in mei. Snoei de plant na de bloei terug tot op 1 bladpaar en na enige tijd krijg je 2 vertakkingen en een nieuwe bloei. Doordat je terugsnoeidt krijg je ook een mooie bossige plant. Ik heb vorig jaar ook nog eens plantjes gezaaid , maar ze groeien traag en zijn nu 20cm. Ik heb ook al proberen te stekken maar van de honderden stekjes is er nog niets geworteld.

danny2



onder het motto niet geschoten ,altijd mis had ik een stuk of 10 stekjes geplant....
de meeste werden niks maar drie ervan wel
die zijn nu goed geworteld en reeds elk nieuwe bladpaar gevormd en ongeveer 3 cm gegroeid dus heb ik ze daarnet verpot in potgrond.
ik weet niet hoe snel of hoe traag ze groeien,maar zal ik pakweg over 2 jaar bloei kunnen verwachten(zou toch sneller moeten gaan dan bij gezaaide??)
zijn er ondertussen bij jou nog geen stekjes die aangeslagen zijn danny????

ps: is ongeveer zes weken geleden dat ik de stekjes genomen had.....
zondag 12 augustus 2007 - 14:02
danny2

Danny2

Hallo centinel,

heb dit jaar niet meer geprobeerd en dus zal er ook niks gelukt zijn. Hoe groot heb jij die stekjes genomen en waren dit kopstekken of tussenstekken?
Proficiat, dat dit jou gelukt isen bij mij nog nooit. Heb je op bodemwarmte gestekt of gewoon in de keuken in plastiek potje?
Waarschijnlijk zal je wel vlugger bloemen hebben, heb nu nog 2 zaailingen van 6 jaar die hun eerste bloemen geven. Mijn oude plant heeft voor de tweede maal gebloeid dit jaar maar door de regen denk ik niet dat er vruchten aankomen dit jaar .

bedankt voor je antwoord,
veel succes
danny
zondag 12 augustus 2007 - 20:17
cetinel

Cetinel

ik heb dus de stekken gemaakt van de toppen die ik afsneed na de bloemekes,alleen...ik heb dit dus gedaan toen de bloemekes open waren,dus na een bladpaar afgesneden....
en die stekken heb ik samen in een 25 cm doorsnede lage pot(15 cm hoog) gestoken alsook een paar stekjes laurier.
dan heb ik ze met pot en al tussen mijn boontjes gezet( hogere luchtvochtigheid dacht ik
of dat er wat mee te maken had weet ik niet,maar denderend weer is het ook weer niet geweest
ik hield het zaakje vochtig en als het regende dee ik niks....
mijn laurier en drie accaatjes zijn dus aangeslagen.
ik heb een paar bloemresten zal ik maar zeggen(stuk of 7 denk ik)die niet zijn afgevallen...
maar groeien ook niet,of dit nog vruchten gaan worden betwijfel ik maar de overige bloemen zijn wel in hun geheel afgevallen na de bloei...
tja soms moet je geluk hebben en met de acca heb ik dat blijkbaar gehad deze keer

o ja de stekjes waren ongeveer een 10 cm denk ik...de onderste blaadjes verwijderd en cm of 2 -3 in de grond geduwd ,nadat ik ze in stekpoeder had gedoopt.
zondag 12 augustus 2007 - 20:52
dest_planten

Dest_planten

Hoi,

Ik heb ook een acca sellowiana (gestekt denk ik) struikje gehad. Deze had de vorige winter in de volle grond overleefd maar is na de bloei opeens doodgegaan. De bladeren werden bruin en de knoppen vielen af. Wie weet wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn ?

Als er iemand nog een jong plantje over heeft, dan zou ik er graag eentje willen.

Groeten,

Stefan
zondag 12 augustus 2007 - 21:31
danny2

Danny2

hallo Stefan,

als je zondag langskomt kan ik je eentje meegeven, is wel een tweejarige zaailing.

danny
zondag 12 augustus 2007 - 21:38
Botanist

Botanist

hallo Stefan,

als je zondag langskomt kan ik je eentje meegeven, is wel een tweejarige zaailing.

danny

Hello Danny en alle aanwezigen hier,
Ik ben wel even geinteresseerd geworden naar deze struik (of boom) en zou er graag 2 of 3 zaailingen van willen bekomen (ja ik weet dat ik veel wil, maar voor veel planten , struiken en bomen zijn dit de vereiste exemplaren om de soort te kunnen vermeerderen, maar dat is een andere discusie). Ik heb wel zaailingen van Araucaria araucana, Ginkgo biloba, Dracaena draco, Catalpa spec.. en andere.
Alle reaktie welkom.
vrijdag 24 augustus 2007 - 01:03
PaulPhillemon

PaulPhillemon

Aan Botanist:
ik heb twee zaailingen van 2005 teveel, dus als je wil, stuur een pm.
Paul
vrijdag 24 augustus 2007 - 08:38
PaulPhillemon

PaulPhillemon

Hallo,
mijn Acca sellowiana die vorig jaar voor het eerst bloeide vormt weer nieuwe bloemknoppen...
Paul
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 4 april 2008 - 15:57
hanninkj

Hanninkj

Om de Acca sellowiana te laten bloeien moet je hem in de winter zo droog mogelijk houden. Ik heb deze plant lang gehad en de eerste jaren geen bloemen. Ik had de plant gestekt en aan een kennis gegeven en die had in het tweede jaar reeds bloemen maar had de plant zeer droog staan.
Bij een excursie stond een grote plant bij een kweker volop in knop en hier ook weer droog in de winterdtijd. Ik heb ze in Zuid Frankrijk als struiken buiten volop zien bloeien. De vruchten moeten erg lekker zijn.
vrijdag 4 april 2008 - 17:37
Linde33

Tekst aangepast

Linde33

Kunnen de zaden van Acca Sellowiana normaal gezaaid worden of hebben ze een speciale behandeling nodig? Kiemen ze makkelijk en hoelang is de kiemduur ongeveer?
Linde
vrijdag 4 april 2008 - 18:03
Rita1960

Rita1960

Cetinel,

waarom kan ik uw foto's niet bekijken? en die van de anderen wel? Ik krijg een leeg vierkant met de melding photo deleted

iemand een idee?

groetjes,
Rita
vrijdag 4 april 2008 - 18:12
PaulPhillemon

Tekst aangepast

PaulPhillemon

Hallo,
hier kocht ik mijn zaden en gezaaid volgens hun instrukties. Hoelang het duurde voor het kiemen weet ik niet meer; ik dacht niet zo lang. http://seeds.thompson-morgan.com/uk/en/product/7187/1
Bij photobucket zijn een heleboel foto's verdwenen toen ze hun website hebben veranderd. Het kan ook zijn dat de eigenaar zelf de foto's heeft verwijderd. Aangezien er op het forum alleen een link geplaatst wordt naar de foto op betreffende website (photobucket in dit geval), verdwijnt de foto ook op het forum.
Groeten,
Paul
vrijdag 4 april 2008 - 21:05
Rita1960

Rita1960

Paul,
bedankt voor uw antwoord. Ik ga er dan vooreerst maar vanuit dat ik deze foto's niet kan bekijken

groetjes,
Rita
vrijdag 4 april 2008 - 21:14
PaulPhillemon

PaulPhillemon

Hallo Rita,
ik kan ze ook niet bekijken; ik krijg ook zo'n vierkant, dus vermoed ik dat niemand dat nog kan.
Paul
vrijdag 4 april 2008 - 21:33
Botanist

Botanist

Paul ik heb je net een mailtje gestuurd en hoop op een positieve reaktie.
Groeten uit Aarschot
Emilio
vrijdag 4 april 2008 - 23:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon