menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Musa basjoo - schimmel

Ga naar meest recente reactie

mwijtten

Mwijtten

Hoi allemaal,

Mijn prachtige Musa Basjoo is na de niet echt koude winter niet
volledig afgestorven bovengronds. Echter, behalve het ontbreken
van een dramatisch einde zijn de bovengrondse stammen wél
aan het schimmelen geslagen. De kleine scheuten zijn aan de
grond dermate aan het schimmelen volledig weg, de hoofdstam is
onderaan best aan het schimmelen. Concreet is mijn vraag, is
het verstandig de schimmelende (en dus ook bruine) delen weg
te snijden? Biedt het nog enige bescherming? Als ik het wegsnijd
ben ik bang dat ik het binnenste (goede) deel van de stam beschadig..
Heeft iemand ervaring op dit gebied?

Groeten Maurice Wijtten
donderdag 15 februari 2007 - 17:32
lisa

Tekst aangepast

Lisa

mij lijkt het verstandig om de delen welke beschimmelt zijn af te snijden,een mogelijkheid is om de delen dan met antischimmel middel te behandelen of met fijne houtkohl in wrijven
mischien heeft nog iemand een andere idee?

groeten lisa
donderdag 15 februari 2007 - 19:49
Fons

Fons

Is er dan echte witte schimmel te bespeuren deze zo veel mogelijk werwijderen en behandelen met een schimmelwerend middel.
In geval van bruine afgestorven bladdelen rond de stam, deze zou ik er nog een tijdje aanlaten tot de plant terug aan de groei is, indien de top ook bruin is zou ik er een stukje van verwijderen tot ge binnenin een groen beginpunt ziet van een nieuw blad.Het voornaamste is nu dat de plant luchtig staat zodat de stam kan opdrogen.Aan de kleintjes kunt ge niet veel doen, indien ze afsterven zullen er wel andere scheuten komen in de loop van volgend jaar.
Normaal laat ge een musa basjoo niet volledig onbeschut staan, men kan ten minste aan de voet een redelijk dikke mulchlaag aanbrengen in dit geval zouden uw jonge scheuten wel bewaard gebleven zijn.
donderdag 15 februari 2007 - 21:11
mwijtten

Mwijtten

Bedankt voor de reacties.. vooralsnog laat ik de bruine delen maar als bescherming
zitten, eronder zit een hele mooie groene stam nog.. Voor de schimmel ga ik eerst
maar eens richting het tuincentrum, 't zou jammer zijn als het de plant beschadigd.
Normaal beschut je hem inderdaad voor de winter maar hij staat hier in een serre waar
er dus geen wind / vorst bij kan komen.

Dank,

Maurice Wijtten
zaterdag 17 februari 2007 - 17:13
Fons

Fons

Ik ging van de veronderstelling uit dat hij buiten in de volle grond stond, in de serre bij ong. 5°C de potgrond bijna droog houden zo kan hij minder vocht naar boven stuwen dat langs de buitenzijde terug naar beneden vloeit en er de oorzaak van is dat de buiten stengelbladeren steeds nat zijn met als gevolg rotting bladstengels, aan te raden is in de serre een ventilatortje te plaatsen dat ge met een tijdsklok regelmatig kunt laten draaien voor luchtbeweging en beperking van schimmelvorming.
zaterdag 17 februari 2007 - 18:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon