menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Banaan winterbescherming

Ga naar meest recente reactie

loucka

Loucka

Hoy
Ik heb in mijn tuin een paar bananen staan, die nog afgedekt zijn voor het vriezen
Wanneer mag ik deze terug vrij maken.De temperatuur is nu toch al een paar weken
rond de 10 graden.Of moet ik hiermee nog wachten tot na de ijsheiligen.
donderdag 8 maart 2007 - 01:45
Ernas

Ernas

Hallo,

Ik zou de bescherming nu verwijderen, ze geven de eerstvolgende dagen toch geen nachtvorst meer. Toch zou ik wat noppenfolie gereed houden, ingeval men vriesweer voorspelt.
Groetjes,
Erna
donderdag 8 maart 2007 - 07:42
Fons

Fons

Veel hangt af van de woonplaats, er worden nog nachttemperaturen aangekondigt van 1°C wat voor de kempen grondvorst betekent,ik wacht nog tot half Maart indien de nachttemperaturen dan schappelijk zijn ga ik ontmantelen.
donderdag 8 maart 2007 - 19:16
jippen

Jippen

De nachten worden volgens mij nog te koud, waardoor er toch nog redelijk wat kans is op vorst.
Binnen een dag of 10 voorspellen ze dat de nachten warmer worden.
Lang kan ik niet wachten want mijn musa is al 30 cm opgeschoten en duwt al redelijk hard tegen de bovenkant van de bescherming....
dinsdag 13 maart 2007 - 10:11
basjooke

Basjooke

Hoy
Ik heb in mijn tuin een paar bananen staan, die nog afgedekt zijn voor het vriezen
Wanneer mag ik deze terug vrij maken.De temperatuur is nu toch al een paar weken
rond de 10 graden.Of moet ik hiermee nog wachten tot na de ijsheiligen.
woensdag 21 maart 2007 - 21:35
basjooke

Basjooke

musa basjoo is een plant die bovengronds NIET tegen vorst kan! heb er een paar voor mijn huis staan en gaan bloemen dit jaar! folie mag er ondertussen al wel af!
woensdag 21 maart 2007 - 21:38
loucka

Loucka

U zegt dan ik de banaan nu mag ontmantelen.Maar het vriest toch nog.?Ik heb al wel eens gekeken en
hij staat nu al 0,80 cm boven de grond.(nog ingepakt). Wat als het terug gaat harder vriezen
donderdag 22 maart 2007 - 01:13
basjooke

Basjooke

dat kan! maar als je erg dikke stammen hebt(27 cm) dan kan de late vries niets meer aan deze reus doen hoor! maar als je kleine stammetjes hebt best nog wel afdekken! groetjes
donderdag 22 maart 2007 - 17:25
Fons

Fons

Mijn musa basjoo heb ik vandaag ook verlost van zijn winterbescherming, er word voorlopig geen nachtvorst voorspeld en voor volgende week lenteweer, voor alle zekerheid heb ik een deken en vliesdoek klaarliggen in geval er nog strenge nachtvorst moest komen.
donderdag 22 maart 2007 - 18:49
basjooke

Basjooke

mijn musa basjoo is een kruising van ensete glaucum een basjoo! dit is een echt monster!!!!!! scheuten die uit de grond komen zijn makkelijk 15 cm breed!! heb deze soort zelf gemaakt op mijn school met deling van de 2 cellen van de 2 soorten! dit is een echt monster, was begin vorige zomer 12cm groot (deelmateriaal) is in oktober geeindigt met 3m en89cm! groetjes! benjamin
donderdag 22 maart 2007 - 19:04
Ernas

Ernas

Hallo,

Dat is inderdaad een enorme banaan. Hoeveel zal hij dit jaar groeien denk je ?Als hij nu al bijna 4 m is, op hoeveel meter gaat hij dan stoppen van groeien ?
Kan deze kruising ook in bloei komen ?
Als je ooit een zijscheutje teveel hebt, mag je me steeds contacteren.

Veel succes met je musa,
Groetjes,
Erna
donderdag 22 maart 2007 - 19:33
basjooke

Basjooke

deze banaan kan in bloei komen! maar ik vrees dat hij geen vruchten kan maken! deze soort is niet natuurlijk en kan dan ook geen nakomelingen maken van zaad. ik denk dat hij dit jaar een hoogte kan hebben van 7a8mter! ik voed deze reus dan ook met amoniaknitrosylfaat! en als ik een scheutje te veel heb mag je er altijd eentje hebben hoor! groetjes benjamin!
donderdag 22 maart 2007 - 20:45
Ernas

Ernas

Hallo Benjamin,
Mag ik je vragen, kan je misschien eens een foto doorsturen van deze banaan ? Ik ben daar echt nieuwgierig naar. En waar woon je ergens ?? Als het niet te ver is van bij ons, en het mag van jou zouden we graag eens komen kijken ernaar, misschien deze zomer ?

Groetjes,
Erna
vrijdag 23 maart 2007 - 08:02
timmie

Timmie

hallo weet je meschien ook of van een musa basjoo scheuten er kan afhallen
vrijdag 23 maart 2007 - 19:28
basjooke

Basjooke

natuurlijk!!! maar kun je best jonge scheuten afsteken!! groetjes
vrijdag 23 maart 2007 - 21:08
timmie

Timmie

maar hoe doe je dat dan
zaterdag 24 maart 2007 - 08:30
basjooke

Basjooke

dus je steekt gewoon met een steekschop de kleine stammetjes af! je moet geen bang hebben dat een deel van de wortels ontbreekt,want dat groeit vrij snel weer aan! en je zet het in een apparte pot! en je bent vertrokken! je hebt al 2 bananen dan! groetjes benjamin
zondag 25 maart 2007 - 00:08
basjooke

Basjooke

jah ik zal een foto doorsturen! maar nu zijn dat nog dikke kale stammen,dus kan ik wel beter wachten op wat blad he! het word volgende week zeer goed weer om je banaan uit te pakken (aan alle bananenhouders) groetjes benjamin
zondag 25 maart 2007 - 00:12
basjooke

Basjooke

ik heb nu in mijn serre een ensete glaucum staan (snowbanana) die ik in mei in de voortuin van mijn overburen gaa planten! en er zijn veel mensen in onze straat dat dat ook willen doen! dus onze straat is al niet zo groot, dus krijgt het een tropisch tintje! groetjes benjamin
maandag 26 maart 2007 - 21:57
jippen

Jippen

Heb gisteren al het stro verwijderd..
Laat er voor alle zekerheid de rieten matten nog wat rond staan.
Alle stammetjes hebben het overleeft.
Behalve de grootste, deze is onderaan aangevreten en heeft een gat tot in het midden.
Dus denk niet dat deze nog zal groeien
woensdag 28 maart 2007 - 14:01
jippen

Jippen

Alle bescherming verwijderd.
Bladeren schieten al mooi op.
Zelfs deze met een gat in
Maar staan wel zeer onstabiel, dus denk dat van het gewicht en de wind deze zal knakken....
woensdag 11 april 2007 - 00:04
jippen

Jippen

En nu maar hopen dat de ijs heiligen niet meer langs komen
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 16 april 2007 - 20:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon