menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olea

Ga naar meest recente reactie

tuinlief

Tuinlief

Hallo,

Reeds meer dan een uur ben ik op het internet op zoek naar wat er fout kan zijn met mijn olijfboom. Ook op dit forum heb ik niet het antwoord gevonden. Misschien is er toch iemand die me kan helpen ?
Mijn olijfboom krijgt zwarte stippen op zijn bladeren waardoor het blad na een tijdje geel verkleurt en afvalt. Ik bestudeerde de bladeren grondig en er is geen beestje te zien. Dus wellicht gaat het om de een of andere schimmelziekte. Wat kan ik er aan doen en kan mijn boom eraan kapot gaan ?

Dank bij voorbaat
dinsdag 1 mei 2007 - 23:15
jippen

Jippen

Is wel in het engels.
Maar hier praten ze over een ziekte met ronde zwarte stippen op het blad.

Olive leaf spot, peacock spot, and bird’s eye spot are names for the wide-spread disease of olives caused by the fungus Spilocea oleaginea. The symptoms of the disease are dark green or black circular spots, that develop mainly on the leaf blades. A complete loss of yield of some sensitive cultivars can occur in certain climatic regions. In the present study, progeny from a population segregating for resistance to peacock disease were obtained from a breeding program in Israel. The DNA from a sample of this population was examined for a resistance marker using bulked segregant analysis (BSA) in conjunction with the random amplified polymorphic DNA (RAPD) technique. Two DNA bulks were constructed, each derived from 15 progeny showing either tolerance or susceptibility for the disease. About 100 random sequence Operon primers were used to screen for polymorphisms between the two bulks, and those primers that produced polymorphic PCR products between the two bulks were repeatedly tested for consistency. Where a consistent polymorphism was produced, all parents and progeny were tested individually for the presence of the polymorphism. Of the 100 primers screened, two showed polymorphic bands between the two bulks. One of those produced a marker that was found in about 80% of both parents and progeny showing tolerance for peacock spot disease.

ook nog:

Olive Leaf Spot, Spilocea oleaginea

Olive leaf spot, a fungus disease, is one of the most common and damaging diseases of olive. This fungus disease infects leaves with the first fall rains. The fungal spots enlarge and become colored resembling the "eye spot" of a peacock’s tail; thus often referred to as "peacock spot". In spring, infected leaves defoliate, reducing bloom and subsequent crop. In years of high winter rainfall, untreated trees can lose fifty percent of the canopy due to olive leaf spot infection (4).

Controls:

Cultural Control:
Dense trees and humid conditions encourage optimal olive leaf spot infection. Pruning, to eliminate dense clumps of foliage, mitigates infection and enhances coverage of protective fungicides.

Chemicals:


Coppers (Bordeaux mix, and proprietary "fixed" coppers) - Applied at a rate of 4 lb of metallic copper per acre. Copper containing fungicides are applied following harvest as protectant sprays, preferably before the onset of fall rains. Additional applications are often put on in January if winter rains are above normal. Chemical control of established infections is ineffective (2).
woensdag 2 mei 2007 - 18:13
Fons

Fons

Tuinlief, een olijf is heel gevoelig aan te natte voeten met als gevolg wortelrot en bladval, probeer uw plant licht vochtig te houden, eventueel verplanten in verse potgrond;
donderdag 10 mei 2007 - 04:22
gunter

Gunter

dag tuinlief (fons)


ik heb het zelfde probleem voor met mijn olijfboom,ik weet niet of je al een oplossing gevonden hebt maar ik heb de tekst in het engels ook gelezen en ben op het internet dan ook gaan zoeken achter rezultaten voor leafspot of bladvlekkenziekte en heb een foto gevonden met het zelfde probleem als het onze,er is een middel tegen om dit tegen te gaan namelijk bordeauxpap maar ik ben bij aveve een nog sterkere tegenhanger gaan halen tegen bladvlekkenziekte en heb deze vermengd met water (flesjes van 4 ml,1/4 van dit flesje in 1l water mengen)dan op mijn olijfboom gespoten met een handsproeier (nevelen) ,1l is genoeg voor 10m2 te besproeien.
ik heb wel eerst alle aangetaste blaadjes erafgehaald en dan besproeid en nu afwachten of het het nodige resultaat opleverd.
ik laat nog wel iets horen of het gewerkt heeft ja of nee,ik hoop ook dat hiermee jou probleem kan opgelost worden.

groeten gunter
donderdag 7 juni 2007 - 04:58
tuinlief

Tuinlief

Hey Gunter, ik verwijder ook regelmatig de aangetaste blaadjes. Alleen heb ik ze dus nooit allemaal want eerst zijn ze nog mooi groen, met welliswaar al zwarte ronde vlekken op, maar dat zie je niet zo goed. Ik ben met enkele aangetaste blaadjes in een tuinadviescentrum raad gaan vragen en daar beweren ze dat het roest is. Ik gebruikte al met een tussenperiode van zo'n 10-tal dagen een product welk ik ook gebruik tegen roest bij rozen, maar ik zie toch telkens weer gele blaadjes opduiken, hoewel minder in aantal.
Welk product gebruikte jij ?

mvg, tuinlief
zaterdag 9 juni 2007 - 01:42
gunter

Gunter

dag fons

het product dat ik gaan halen ben bij aveve heet ORTIVA van GARDIFLOR helpt tegen bestrijding van verschillende schimmels zo ook bladvlekkenziekte.(een iets duurdere tegenhanger van de bordeaeusepap van gardiflor)
Op de verpakking staat dat dit ook geschikt is voor bomen maar op het internet staat hier niets van vermeld,daarom heb ik een mailtje gestuurd naar gardiflor zelf met de vraag of dit product ook geschikt is voor olijfbomen met bladvl.ziekte,ik heb dan ook even later een mail terug gekregen met het antwoord dat het inderdaad ook geschikt is voor olijfbomen.
ik heb ook nog wel enkele gele blaadjes,ik denk(hoop)dat dit de laatste waren maar het zijn er wel beduidend minder.
als er noch teveel gele blaadjes komen na twee weken kan ik de boom noch eens behandelen met dit product.
Het blijft dus toch nog afwachten met hopelijk een gezonde boom als resultaat.

groeten gunter
zaterdag 9 juni 2007 - 03:50
tuinlief

Tuinlief

Gunter, bedankt voor het antwoord. Alleen, had graag gehad dat je me niet meer aansprak met "Fons" Om geen misverstanden te krijgen, heb niks tegen jou hoor Fons, maar ik: tuinlief ben een vrouw, dus....
Ik ga in elk geval ook eens die ortiva gebruiken, heb gisteren weer aan de pluk geweest en naar mijn zin te veel gele blaadjes weg moeten nemen.
Nog vele zondagse groetjes en een dikke proficiat aan alle papa's op dit forum.

Tuinlief
zondag 10 juni 2007 - 20:55
gunter

Gunter

dag tuinlief

sorry dat ik je fons heb genoemd ik heb er naast gekeken op het forum (beginnersfoutje).
ik moet met spijt meedelen dat ik ook nog steeds gele blaadjes aan mijn boom krijg maar wel(ook)een hoop minder dan voordien,ik heb dan ook ortiva weer op de boom beneveld om hopelijk toekomst gericht geen blaadjes meer te moeten plukken of opkeren.

groeten gunter
vrijdag 15 juni 2007 - 21:16
tuinlief

Tuinlief

We zijn een jaar verder en mijn boom is nog steeds ziek. Ik heb vandaag Sporgon gebruikt. Dit zou moeten helpen. Mijn boom maakt nog wel nieuw blad aan, maar deze worden ook weer telkens ziek.
Gunter, hoe zit het met die boom van jou?

Tuinlief
vrijdag 2 mei 2008 - 00:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon