menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijverfolie door knaagdier kapotgemaakt

Ga naar meest recente reactie

pluzewol

Pluzewol


Beste,
Midden april hebben wij, met ons hard verdiende spaarcenten,
een vijver geïnstalleerd met jullie Firestone Pond Liner.

Sinds verleden week ondervonden wij dat het waterpeil ongewoon snel zakte. Ter controle hebben wij deze morgen de hardhouten afboording weggenomen en constateerden we dat op een aantal plaatsen de rand door een knaagdier opengerijt werd.

Het heeft mij 2 maanden gekost om deze vijver met de hand uit te graven (2m50 br x 12m).
Mjin vrouw en ik hebben samen de folie erin gelegd, en het is met pijn in het hart en tranen in de ogen dat we moeten toezien hoe ons hard labeur kapot gemaakt werd.

Kunnen jullie ons adviseren om dit te herstellen ?
Alvast bedankt voor de tips
dinsdag 15 augustus 2006 - 18:14
ines

Ines

Pluzewol spijtig dat U dit meemaakt!

Er bestaat in de handel een produkt en nieuwe folie om deze te herstellen(voor doe het zelvers).
Waterpeil verder laten zakken tot op gewenste hoogte en werkwijze (stoppen zoals men met fiets
banden doet ...lijm en stuk folie)
Een prof installateur kan deze ook komen lassen.

Hopelijk kan U dit oplossen?Grtjs,ines


woensdag 16 augustus 2006 - 01:30
Tine

Tine

Om het zelf op te lossen is een hele klus. Wij hadden ook lekkage en vonden de plek waar de gaatjes inzaten. We hebben precies volgens de beschrijving gewerkt maar bleven lekkage houden. De reden was dat het lek precies in een vouwtje zat en doordat het folie niet meer zo soepel was lukte de las niet goed. Toen geprobeerd met verwarmen om de folie soepel te maken en dat ging beter, maar na een half jaar raakte de las toch weer los. Ik raad jullie daarom aan om het door een professionel te laten doe of nieuw folie te plaatsen wat ook veel werk is.

Succes.

Tine.
woensdag 16 augustus 2006 - 10:47
nientje

Nientje

pluzewol, dat is echt wel pech hebben, hoop dat je het toch kan herstellen
nientje
woensdag 16 augustus 2006 - 12:21
Leentje

Leentje

Pluzewol,


Heel erg voor jullie, voor de centjes en het harde werk
Hopelijk krijg je het hersteld, doch hoe ga je het in de toekomst vermijden?

Groetjes,
Leen
woensdag 16 augustus 2006 - 13:24
pluzewol

Pluzewol

Pluzewol,


Heel erg voor jullie, voor de centjes en het harde werk
Hopelijk krijg je het hersteld, doch hoe ga je het in de toekomst vermijden?

Groetjes,
Leen


Ik denk dat de enige oplossing zal zijn om alle mogelijke toegangen onder de houten afboording dicht te maken met beton of stenen. Eerst zullen wij wel moeten zien hoe de schade kan gerepareerd worden. Het ziet er voorlopig niet goed uit...

Deze middag heb ik alvast 9 rattevallen aangekocht....

Bedankt voor jullie medeleven...
woensdag 16 augustus 2006 - 13:51
Leentje

Leentje

Proberen,

Bij ons knagen de ratten ook door de beon!
Ratten vallen is ook niet zo simpel. Bij ons legt de rattenvanger vergif. Hier moet je echter ook met oppassen dat je hond of kat of... er niet aan kan!

Veel succes!
Leen
woensdag 16 augustus 2006 - 18:06
pluzewol

Pluzewol

Proberen,

Bij ons knagen de ratten ook door de beon!
Ratten vallen is ook niet zo simpel. Bij ons legt de rattenvanger vergif. Hier moet je echter ook met oppassen dat je hond of kat of... er niet aan kan!

Veel succes!
Leen


Dank u Leen. Honden en katten hebben we niet. Toch heb ik er stenen rondgelegd om geen enkel risici te lopen.

Dat ze door beton knagen, dat had ik nog niet gehoord... 't is ook vervelden, maar gemakkelijker te herstellen...

Bedankt voor de reactie en de steun
P.
woensdag 16 augustus 2006 - 20:26
WillyN

WillyN

Zal jullie eens een verhaaltje vertellen.
5 jaar geleden heb ik mijn vijver, die reeds een tiental jaar bestond, vergroot en nieuwe folie gelegd.
Mooi gevuld met water.
De dag na dat hij volledig gevuld was is het begonnen.
Opstaan en naar de vijver kijken. Grote verassing, peil met 30 cm gezakt.
Na inspectie een gat gevonden, uitgeknaagd, van een 10 cm diameter.
Op de boord op die plaats gegraven een tamelijke lange gang gevonden die dood liep.
Vijver herstelt en bijgevuld.
Volgende dag opnieuw 30 cm gezakt enfin hetzelfde verhaal. Een gat, niet op de herstelde plaats maar een beetje verder.
Nu wonen wij kort bij een waterloop en dit wil zeggen: kans op waterkonijnen (muskusratten)
Een buurman die ook een vijver heeft, maar een natuurlijke, bezorgde mij een val voor deze diertjes
Hij zei me steek er een appel in daar zijn ze verlekkerd op.
De dag nadien, in die val 5 (vijf) exemplaren, waarvan de grootste van kop tot staart 40 cm mat.
De volgende nacht nog 4 exemplaren.
Ik, zo fier als een gieter, aan de buurman gevraagd om eens te komen kijken naar het resultaat
De man kwam een vroeg mij of ik van zin was om dit te blijven doen elke nacht, want, zei hij als je die appelboom daar laat staan dan zal dit elke zomer zo zijn.
Op een twintigtal meter stond inderdaad een kleine appelboom.

Wij hebben de boom omgezaagd, de vijver hersteld en nooit meer problemen gehad.

Dus nooit geen appelbomen in de brede mogeving van uw folie-vijver.
vrijdag 18 augustus 2006 - 09:59
nientje

Nientje

hé, niet te geloven
nientje
vrijdag 18 augustus 2006 - 19:03
Leentje

Leentje

WillyN,

Dat vind ik een straf verhaal.

Zeker weten dat wij hier ook muskusratten hebben.
De dekke en een paar appelbomen.

Wij hebben ook "Nessie". Weten niet wat het is. Moet redelijk groot zijn (hoor je aan de plons van het water bij induiking) Is vooral 's nachts actief. Knaagt zelfs aan de lisdodde.
Waarschijnlijk heeft die zijn kamp onder de appelbomen gemaakt

Groetjes,
Leen
vrijdag 18 augustus 2006 - 22:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon