menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kikkerdril

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Omdat mijn kikkertjes dood gegaan zijn,

Heb ik als troost een hele klonter kikkerdril gekregen,

mooi om te zien hoe die dikkopjes bewegen in mijn vijver.

Vandaag hoorde ik dat ze vast en zeker door mijn vissen opgegeten zullen worden!

Moet ik me zorgen maken?

donderdag 9 april 2009 - 00:09
danny2

Danny2

Je vissen gaan er vele oppeuzelen, maar als er voldoende planten instaan gaan er toch wel kikkertjes overblijven.

groetjes danny
donderdag 9 april 2009 - 05:35
Thuja49

Thuja49

Laat de natuur zijn gang maar gaan . Als ze voorbestemd zijn om te overleven gebeurd dat toch wel.

Dit heb ik nog ergens gelezen mss toch goed om te weten :

Een "kikkervijver" moet beschut liggen, maar wel in de zon. Een dichte oeverbegroeiing geeft kikkers een gevoel van veiligheid.

Een pomp en filter zijn onnodig en zelfs ongewenst omdat kikkervisjes worden opgezogen door de pomp.

Kikkers overwinteren ook vaak in vijvers. Wanneer de vijver te ondiep is (minder dan 60 cm) of wanneer teveel dode bladeren op de vijverbodem liggen, ontstaat 's winters zuurstofgebrek waardoor kikkers kunnen sterven.

[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]


groetjes
thuja


donderdag 9 april 2009 - 07:00
Thuja49

Thuja49

Goudvissen vinden dat kleine spul heel lekker. ( kikkerdril van de groene kikker)

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 9 april 2009 - 08:14
Thuja49

Thuja49

Ja dat op de foto is visvoer . ( foto was ook niet bedoeld als aanwijzing )
Ik moet intussen wel een bril dragen maar zie nog wel het verschil tussen visvoer en kikkerdril

groetjes
thuja
donderdag 9 april 2009 - 08:37
Sarah

Sarah

Wees maar blij hoor, dat ze niet allemaal overleven, er blijven er nog nenoeg over.
donderdag 9 april 2009 - 13:56
dendrodan

Dendrodan

De dril die je nu hebt is in ieder geval niet van de groene kikker. Deze heeft later zijn dril. Als het dril in een snoer is dan is het van een pad. IS het een hoop dan is het van een bruine kikker.
Persoonlijk vind ik de groene mooier die zit heel de zomer aan de vijver.
dinsdag 14 april 2009 - 19:37
Boerke

Boerke

Iemand op mijn werk heeft me gezegd dat vissen niet houden van paddeneitjes en -visjes. Omdat ze zogezegd te slijmerig zijn. Andere kikkertjes lusten ze dan wel en daar spreek ik van ondervinding. Ik had eens kleine kikkertjes in de vijver gezet en de goudwindes waren er verlekkerd op.
Maar als al mijn padden-visjes(zie foto) padden gaan worden dan zal ik nog wat voorhebben. Ik weet ook dat ze allemaal niet volwassen gaan worden.Ik moet wel zeggen dat ze de zijkant serieus prober maken.[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 24 april 2009 - 13:53
Polplastron

Polplastron

Even ter info: alle amfibieën in België zijn beschermd. Het is verboden levende dieren of eieren te verkopen, te vangen of te verplaatsen! Kikkers, padden en salamanders zullen zelf wel naar je vijver komen als ze die leuk vinden.

Mijn koi-vijver (die ik niet meer heb wegens verhuis) had ieder jaar paddevisjes en later kikkervisje van de groene kikker. De kois zullen er vast wel een paar hebben opgegeten, maar toch kwamen de beestjes elk jaar weer terug.

In mijn nieuwe tuin zie ik vaak heide-kikkers die uit de vijver van de buurman komen. Groene kikkers of padden zie ik hier niet! Het verplaatsen van dieren of hun eieren zou dus een heel ecologisch evenwicht kunnen verstoren!

NIET DOEN DUS!

Groeten,

Pol
vrijdag 24 april 2009 - 14:29
jdcoster

Jdcoster

Pol man, ik ben ook nog zo naïef geweest als jij.
1) 23 jaar geleden startte ik met mijn eerste vijvertje. En om voor wat bewoners te zorgen in die vijver ging ik samen met de kinderen kikkers en salamanders vangen in een veedrinkpoel op een boerenhof. Achteraf had ik er een beetje wroeging van.
Een paar jaar later echter werd die boerderij verkaveld en is nu een woonwijk met villa's met strookjes geschoren gras rond. Het amfibieënparadijsje van weleer is verdwenen. Mijn vijver bestaat nog en is nog steeds bevolkt met de verre nakomelingen van alles wat ik toen uit die poel kon te pakken krijgen.
2) Aan de noordkant van Brugge lag er tot voor kort een uitgestrekt waterziek gebied, op de laagste plaatsen begroeid met massa's wilde orchissen.
Nu is dat gebied volgestort met puin en beton en heeft men er een parking gemaakt voor het reuzenwinkelcentrum dat men er op gebouwd heeft.
3) Driehonderd meter van onze dorpskern ligt er nog een mooi stuk landbouwgrond. Akkers en weiden, doorsneden van een meanderende beek en door slootjes. Er staan rijen populieren en wilgen. Het is het foerageergebied voor de vele vogels en de zeldzame vleermuizen uit het kasteelpark er naast. Kortom, een biotoop.
Een voetbalclub, opgestookt door geldwolven en betonboeren, eist nu dat er daar een voetbalstadion komt met weer een parking voor 900 auto's en om alles te bekostigen moet er ook nog een tweede megawinkelcentrum bij gebouwd worden en de burgemeester wil er ook nog eens een headquarterzone tegenaan plakken.
En weet je wat? Onze ministers gaan daar mee akkoord !!
Leefmilieu, natuur, landschap, kikkers, ... niemand kan het ook maar een barst schelen.
Ik meen dat ik een biotoopje gemaakt heb in mijn tuin en ik probeer het in stand te houden. Ik sluit me er meer en meer in op, want van die buitenwereld, daar word ik een beetje moedeloos van.
En schuldgevoelens omdat ik eens een plant of kikker uit natuur gehaald heb, dat heb ik al lang niet meer.
zaterdag 25 april 2009 - 00:03
Polplastron

Polplastron

Oei! Zo verbitterd! Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Mijn standpunt was echter enkel:
1) dat het wettelijk verboden is (maar tja dat wordt zelden of nooit gecontroleerd)

2) dat je best eerst de kans geeft aan de natuur om zichzelf te vestigen. Als je na een aantal jaren nog geen kikkers hebt en je kent iemand met een vijver die er wel heeft, dan vind ik dat ook best aanvaardbaar!

Ik denk echter wel dat er heel wat mensen op een zinvolle manier met milieu bezig zijn en dat steden en gemeenten ook meer en meer in goede richting evolueren.
zaterdag 25 april 2009 - 11:29
Rita1960

Rita1960

Nee Pol,

Ik kan Joel niet verbitterd noemen. Hij ziet tenminste wat er echt gebeurd in zijn leefomgeving... alles wordt opgeofferd aan de mammon. 't is hier hetzelfde hoor...

Ook ik probeer op zeer kleine schaal de natuur met al zijn nuttige en "schadelijke" dieren en planten een plaatsje te geven. Mijn man spuit in het weiland wat bestemd is voor de wintervoorraad hooi voor de paarden ook niet meer tegen de zogenaamde "onkruiden". Maar ja.. dit is een beetje of topic dus laat ik het hier maar bij..

groetjes,

Rita
woensdag 29 april 2009 - 19:14
Polplastron

Polplastron

't Was niet belerend bedoeld hoor enkel vriendschappelijk en troostend!
donderdag 30 april 2009 - 14:50
Rita1960
donderdag 30 april 2009 - 19:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon