menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe zwaar fonteinpomp

Ga naar meest recente reactie

karine

Tekst aangepast

Karine

Ik wil in mijn tuin een fontein maken.

Het is een paal van 50 cm hoog met in het midden een gat in waar het water uit komt gelopen.

Nu twijfel ik tussen een pontec of een Ubbink(flink duurder) pomp.

Ook vraag ik mij af hoeveel doorstroom deze pomp moet hebben om een deftige waterloop te kunnen geven ?
920 l/h of 1500 l/h of 2500 l/h(wat mij al redelijk veel lijkt)

Schets fontein :

http://img213.imageshack.us/my.php?image=fontein9cq.jpg
donderdag 22 juni 2006 - 11:33
klompken

Klompken


Beste Karin,

Een kleine onduidelijkheid is wel of het water langs de 4 zijden als een gordijn naar beneden moet vloeien met een gesloten watergordijn. Indien dit de bedoeling is zal een pomp van 3000 l/h juist voldoende zijn.

Ook zou ik er rekening mee houden dat een pomp van 3000l (50 liter per minuut) op 5 minuiten het reservoir rondpompt. Hierbij de verdamping gerekend lijkt dit reservoir mij toch het uiterste minimum.

De pomp die ikzelf voor een dergelijke toepassing zou nemen is er eentje uit de "neptun" reeks van oase met een verbruik van 55 W is dit zeker niet veel, de standaard aansluiting van 1" is perfect te koppelen aan de buis die voorzien wordt in de fontein. Oase bied ook 5 jaar garantie op haar pompen.
Ikzelf heb reeds 7 jaar een oase pomp in mijn vijver, en deze heeft me nog nooit in de steek gelaten.
De aanbevcelingsprijs voor de neptun 3000 is 149 euro.

mvg
klompken

donderdag 22 juni 2006 - 19:05
karine

Karine

Misschien is dat wel het mooiste zo een gordijn ??

Ik vraag mij wel af waar ik een reservoir kan vinden dat groter is.De oppervlakte mag ook niet te groot zijn want dan moet ik al een grote rooster gaan zoeken ook.
vrijdag 23 juni 2006 - 09:25
Esem

Esem

Karine ik werk ook al 14 jaar met ook een pomp van het zelfde merk zonder een enkel porbleem;en deze blijft gans de winter in de vijver.
Ik wel een zwaardere omdat ze dient voor de filter van de vijver
Maar ik denk wel met een pomp van 2500 à 3000 lt. voldoende moet zijn
Esem,
vrijdag 23 juni 2006 - 10:06
karine

Tekst aangepast

Karine

Zit nog met een probleem.

Gaat met een zware pomp het water niet veel te hoog omhoog spuiten ?

Er gaat veel water naar beneden lopen, gaat dit niet heel ver wegspatten op de keien eronder en gaat het geluid nog mooi zijn zijn ?

zondag 25 juni 2006 - 16:12
klompken

Klompken



karine,

Het wegspatten van het water is afhankelijk van de hoogte dat het naar beneden valt.
de stenen waar het water op terecht komt is hier echter geen voordeel voor.
bij de meeste constructies waar een watergordijn op stenen terecht komt, zal het gordijn langs een wand naar beneden lopen. Wanneer het de bedoeling is een los gordijn te creëren zal dit meestal terecht komen in water, wat het geluid ten goede komt.

Het eventuele probleem dat het water te hoog zal opspuiten is eenvoudig weg te werken door boven de uitlaat van de buis een soort van dakje te voorzien dat het water in de hoogte tegenhoud, maar het laat openvloeien. Je kan ook een kogelkraan in kunststof gebruiken voor het afremmen van het waterdebiet van de fonteinpomp. een kwalitatief goede fonteinpomp mag hier geen negatieve gevolgen van ondervinden.

klompken



zondag 25 juni 2006 - 19:23
karine

Karine

Daar mijn vaste winkel Ubbink pompen verkoopt ben ik van plan zo één te kopen. Zou ook een heel degelijk merk zijn en geven een garantie van 5 jaar. Zijn ook met keramische lagers.

http://www.ubbinkgarden.com/scripts/mgrqispi94.dll?APPNAME=Logis6&PRGNAME=WM00&ARGUMENTS=-Aubb_Frameset,-N0,-ABU200662520171584719

Ik twijfel alleen nog tussen de 2500(95euro) en 4000(98 euro) serie. Die geven dus 2500 en 4000 liter/uur.

Wat raden jullie aan ?? Ik veronderstel dat de druk van de pomp niet te regelen is.
zondag 25 juni 2006 - 20:24
Esem

Esem

Er bestaan er waarvan je je het debiet van het water kan regelen
naar gelang de hoeveelheid die je wenst.
Esem,
maandag 26 juni 2006 - 09:55
karine

Karine

Klopt blijkbaar.

Nu alleen nog de 2500 liter of de 4000 liter versie.Prijsverschil van 5 euro.
dinsdag 27 juni 2006 - 11:35
hofknoeier

Hofknoeier

Je kan het dediet ook elektrisch regelen met een soort van dimmer weet niet meer van waar die komt zal dat eens nakijken,indien je schrik hebt dat je te weinig water in je reservoir hebt door verdamping of wegspatten van water kan je er altijd een constante watertoevoer naar toe leggen en werken met een vlottersysteem zoals in een toillet doe dit al jaren met de fontein die hier staat.
Groetjes en veel succes
dinsdag 27 juni 2006 - 21:22
karine

Karine

ok; pomp gekocht.

Stond nu in de reclame voor 98 euro, voor een Ubbink Elimax 6000 liter.
De toevoer kan je regelen.
zaterdag 1 juli 2006 - 15:37
sylvain

Sylvain

beste karine gemoet in elk geval uw pomp zwaar genoeg nemen want anders gaat ge voor dubbele kosten staan in de pompen die kunt ge regelen met het debiet kraantje maar als dat maar 5euro verschil is zou ik de zwaarste 4000liter nemen minderen kunt ge altyd maar vermeerderen dan moet ge andere pomp gaan halenen dat zyn dan de dubbele kosten [b] sylvain
zaterdag 1 juli 2006 - 17:36
karine

Karine

Toch niet zo een goede beslissing.

IK moet de uitvoer voor 3/4 dicht zetten anders spuit de straal te hoog.

Ga ze nu met mijn schoonbroer omruilen, want hij heeft er één van 4000 liter.
zondag 2 juli 2006 - 10:21
sylvain

Sylvain

zyn normaal de meest gebruikte pompen voor een normaal fontein of borrelsteen gekunt ze altyd noch verminderen moet ook naar het stroom verbruik lettenkyken hoeveel wat verbruik scheelt ook van pomp tot pompzodus karine veel suxes en als het werkt laat ge de foto maar eens zien op tuin advies groetjes sylvain
maandag 3 juli 2006 - 13:58
karine

Karine

Die van 4000 is een heel stuk beter.
maandag 3 juli 2006 - 22:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon