menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraag over nieuwe vijver

zoeh

Zoeh

Hallo,

Wij gaan binnenkort een vijver aanleggen. Het is een bak van ongeveer 4 bij 2, niet zo heel groot dus. Ik wil er plantjes en vissen in doen (vissen pas in het voorjaar). Mijn vraag is eigenlijk de volgende. Is een vijverfilter nu wel of niet aan te raden bij vissen en planten, of niet?

Ik hoor het graag van de kenners!
maandag 11 oktober 2021 - 11:06
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Over al dan niet vijverfilters plaatsen bestaan er verschillende meningen.
Heb je deze site al gevonden? https://www.devijvertuinenvanadahofman.nl/explore/createpond

Hoe diep wordt die vijver? Voor vissen wordt op een deel van de vijver een diepte van minstens 80cm aanbevolen. Zelfs als het hard vriest blijft het water op die diepte vloeibaar.

Op diezelfde site vind je ook wat advies over welke en hoeveel vissen je in een vijver kan zetten. Meer details vind je in het "Het Ada Hofman Vijverboek", dat je mogeljk ook in je bib kan ontlenen.
eel
Als er nog een beetje natuur in je buurt is, krijg je mogelijk ook amfibieën in je vijver. Iets om rekening mee te houden. Niet iedereen apprecieert het gekwaak van kikkers in de buurt van zijn slaapkamer.

'k Heb zelf ook met de idee gespeeld om hier een vijver te maken, maar na het nodige opzoek werk en gesprekken met vijvereigenaars, is het hier bij een stel ingegraven minivijvertjes gebleven. Die lokken ook massa's dieren en zijn eenvoudiger te onderhouden.
dinsdag 12 oktober 2021 - 22:38
zoeh

Zoeh

Hee bedankt voor je reactie! Ik ga op de website kijken. Kikkers zijn hier welkom hoor.
Heb ook al een minivijver maar wil zo graag een echte…
woensdag 13 oktober 2021 - 22:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon