menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijverfolie vervangen

Ga naar meest recente reactie

Juboes

Juboes

Hoi,

Bij het kopen van ons huis, werden we automatisch eigenaar van een mooie vijver. Helaas blijkt de vijver lek; er zijn plantenwortels door de vijverfolie heen gegroeid. Aangezien de vijver, zoals we hebben begrepen, al wel zo'n 25 jaar oud is, zijn we van plan er nieuwe folie in te leggen. Vandaag hebben we de vijver leeggehaald (zie foto) en we vragen ons nu af waar we verstandig aan doen: de oude folie volledig verwijderen, of de nieuwe folie over de oude heen leggen. In eerste instantie waren we van plan de oude folie te verwijderen. Maar deze zit er wel echt mooi strak in. Geen idee wat we ons op de hals halen als we dit weghalen. We weten ook niet wat er verder onder de oude folie zit, of het alleen uitgegraven is, of dat er ook nog een soort van beschoeiing is.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Vijvers & Vissen

maandag 24 februari 2025 - 18:40
pfolbert

Pfolbert

Hoi, opzich een mooie gelegenheid om de vijver naar eigen inzicht aan te passen. Ik zou het oude folie eruit halen, dan de ondergrond goed controleren op oneffenheden,wortels, scherpe stenen etc. Dan een dubbele laag worteldoek of geotextiel en daaroverheen epdm voor vijver. Epdm gaat heel lang mee en is veel beter dan folie. Succes!!
woensdag 26 februari 2025 - 10:27
Anneliesdv

Tekst aangepast

Anneliesdv

Wat een leuk project! Wij hebben een paar jaar geleden onze oude vijverfolie vervangen, dus ik herken jullie dilemma. In eerste instantie wilden we de oude folie ook laten liggen en er gewoon nieuwe overheen leggen, maar na wat rondvragen bleek dat niet ideaal.

Als de oude folie al beschadigd is door wortels, is de kans groot dat die wortels nog actief zijn en zich uiteindelijk ook een weg door de nieuwe folie banen. Ook kan er water tussen de lagen blijven zitten, wat op termijn problemen kan geven. Wij hebben de oude folie er daarom volledig uitgehaald en zo konden we meteen zien wat eronder zat (in ons geval een uitgegraven kuip zonder extra versteviging).

Het kostte wel wat moeite, want de folie zat goed vast, maar achteraf was het fijn om zeker te weten dat de basis goed was. Misschien een tip: als je de folie eruit haalt, kun je meteen controleren of de bodem en wanden nog stevig zijn en eventueel een beschermdoek neerleggen voordat je de nieuwe folie plaatst.

Succes!
woensdag 26 februari 2025 - 16:38
Juboes

Tekst aangepast

Juboes

Dank voor het meedenken! We hebben inderdaad EPDM gekocht en geotextiel. Bij de winkel ook nog even navraag gedaan, daar gaven ze aan dat het EPDM prima over de oude folie kon. Ze raadden aan de oude folie kapot te snijden, zodat evt. water wat er tussen komt ook weer weg kan. Dus we gaan nu wortels die door de oude folie heenkomen verwijderen, dan geotextiel en dan EPDM. Hopelijk kunnen we er dan weer een poos mee vooruit.

Het is inderdaad een interessant project, zo'n vijver opknappen. We leren er veel van, dat is straks voor het onderhouden ook makkelijker. Hij bleek veel dieper dan gedacht, er lag een flinke laag wortels met aarde en substraat op de bodem. Sommige plekken wel zo'n 50 cm! In die laag lag ook een afgesloten emmer ingegraven met gaten in het deksel. Enig idee waar dat nuttig voor kan zijn?
donderdag 27 februari 2025 - 11:08
Anneliesdv

Anneliesdv

Aha, dat verklaart misschien ook waarom jullie vijver lek was!
Die ingegraven emmer zou ik zo ook niet weten... Zou het een soort zelfgemaakte filter kunnen zijn geweest? Ik heb wel eens gehoord dat mensen zo’n emmer gebruiken om slib op te vangen of om waterdoorstroming te reguleren, maar ik ben benieuwd of iemand anders hier ervaring mee heeft!

donderdag 27 februari 2025 - 14:08
Juboes

Juboes

Mocht iemand anders in de toekomst met hetzelfde dillema zitten over het vervangen van de vijverfolie: we hebben uiteindelijk toch de pvc folie eruit gehaald. De rand van de vijver bleek helemaal vergaan (was van hout) en moest dus ook vervangen. Deze hebben we nu gemaakt met ecolat. Het bleek toen dat het pvc folie helemaal broos was, het brak onder je handen af, met scherpe randen tot gevolg. Dus leek het ons toch verstandiger om het eruit te halen. Eronder zat een laag textiel, dat hebben we laten zitten. Daar overheen een nieuwe laag textiel, en vervolgens epdm. Nu is de vijver weer zo goed als nieuw!
maandag 3 maart 2025 - 10:31
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 5 + 5? (beveiligingscontrole) *