menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kostprijs vijver

Ga naar meest recente reactie

kinushi

Kinushi

Ik ben aan het overwegen om een kleine vijver te plaatsen in mijn tuin. Zo'n 2meter bij 1,5meter en niet te diep (ga absoluut geen vissen houden). Maar ik twijfel nog omdat ik schrik heb dat de water -en elektriciteitsrekening de lucht gaat inschieten. Vooral dan de elektriciteitsrekening door de filter.

Kan iemand mij uit ervaring zeggen wat en voor hoeveel de lopende kosten zijn van een vijver?
dinsdag 19 juni 2007 - 17:17
jdcoster

Jdcoster

Laat u vooral al die technische spullen waar alleen de fabrikanten beter van worden maar niet aansmeren.
Deze vijver ligt daar al 15 jaar. Er wordt een maal per jaar 80% van de zuurstofplanten verwijderd en om de twee jaar worden de waterlelies er even uitgehaald om er de helft af te zagen. Hij heeft 3/4 van het jaar perfect helder water zonder al die brol die maar lawaai maakt en in de weg staat.
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 20 juni 2007 - 06:46
Siggy

Siggy

Wauw,mooi!!!!
Zijn dat allemaal waterplanten, en zonder filter ?
woensdag 20 juni 2007 - 17:13
Limoncello

Limoncello

Ik ben ook van plan om een vijver te zetten in m'n tuin. Enige tips om niet over te gaan naar al dienen brol dat lawaai maakt?
vrijdag 22 juni 2007 - 01:23
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

[afbeelding verwijderd niet-https]
Daar zijn al boeken over geschreven. Dus kan ik dat niet in een paar zinnen beschrijven.
Opervlakte niet te klein nemen. Waterplanten groeien snel en in een jaar staat het stampvol. Weg dus dan met de spiegelende oppervlakte. In verband met dat spiegelbeeld, De langste zijde in de kijkrichting leggen.
Aan de zonzijde een flinke boom planten voor wat schaduw op de middag.
In het midden best 1 m diep uitgraven. Rondom een horizontale (!) strook van minimum 80 à  100 cm breed, 40 cm diep uitgraven. De oeverplanten komen daarop in mandjes te staan. Je hebt dan ook nog breedte genoeg om staand in het water, de oeverplanten te onderhouden. Dat gaat makkelijker soms dan vanaf de oever.
Je hebt een watertoevoer nodig. Oeverplanten verdampen veel. Probeer de regenwaterafvoer van een deel van het huis, de garage of een tuinhuis in de vijver te leiden.
Elke keer het regent staat de vijver weer goed vol. Het overtollige water dringt in de grond en komt ten goede aan de droge-oeverplanten.
Ik werk de oevers liefst af met stenen (natuurstenen, kasseien, ...) Ik vul eerst de vijver en als dat gebeurd is, leg ik pas de stenen. In het water wel te verstaan, zodat, wanneer het waterpeil zakt, men nog steeds stenen ziet. Ik ken te veel lelijke vijvers met rondom een rand blote folie !
Op die stenen rand zet ik zodevormende bodembedekkers zoals sedum spurium bijvoorbeeld.
Niet te veel vissen houden, en zeker geen karperachtigen. Op de buiten noemde men een vijver vroeger een 'visput'. Dat mag het niet worden wil je helder water hebben.
Voldoende zuurstofplanten heb je ook nodig en waterlelies of gele plompen die zeker 1/3 wateroppervlakte moeten bedekken.
Weet je wat, kom eens kijken bij mij met het open tuinweekend. Woorden wekken maar voorbeelden trekken.
Het is misschien een beetje ver naar Loppem. Later kan ook, als je eens in de streek bent.
Groetjes
URL=http://imageshack.us][afbeelding verwijderd niet-https]
Dit vijvertje is nu 22 jaar oud en slechts 1 x grondig schoongemaakt in al die tijd. OOk daar loopt een gedeelte van ons regenwater in (foto genomen november 2006)
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 22 juni 2007 - 02:08
Limoncello

Tekst aangepast

Limoncello

Thanks voor je snel antwoord.

Ik ben al op de loer voor een opentuin in Ternat dit weekend maar aangezien het niet al te denderend weer zal worden...

Nu voor de vijver is het zo dat ik niet direct vissen erin ga zetten. Misschien eerst kijken hoe de planten het doen. Heb een binnenhuisaquarium dus ken er toch al wat van. Daarna het water testen en daarna overgaan naar een paar vissen. Niet te veel want als ik lees hoe die vissen vermenigvuldigen... dan stel ik de vraag of ze dan toch geen konijngenen hebben
Ook denk ik van met regenwater te werken afkomstig van het dak. 20m daklengte moet genoeg zijn hopelijk

Wij zijn wel van plan om een paar opentuin toestanden te gaan bekijken. Echt de moeite waard!

Als ik zo denk over de afmetingen zou ik gaan naar een 5mx10m of zoiets. Groot genoeg?

vrijdag 22 juni 2007 - 03:10
jdcoster

Jdcoster

Je zult er een leven lang plezier aan beleven. Je kunt zelfs nu al beginnen verzamelen van alles wat je op de kop kunt tikken van natuursteenbrokken en water of oeverplanten op open tuindagen, op het containerpark, via dit forum, enz. Ik stockeerde ze in vaten en kuipen tot het grote moment daar was.
Groetjes en veel succes
vrijdag 22 juni 2007 - 03:21
Octavia1998ykz

Octavia1998ykz

Wat een prachtige vijver Jdcoster. Ik hoop dat mijn vijver ook ooit zo mooi word Hij is nu 5 weken gegraven. Nu maar wat ongeduldig wezen tot het voorjaar groeten
zondag 4 november 2012 - 10:22
Octavia1998ykz

Octavia1998ykz

Zet jij allemaal aparte planten? Of worden hier ook groepen geplant?
zondag 4 november 2012 - 10:24
jdcoster

Jdcoster

Waterplanten groeien over het algemeen snel. Je hoeft dus niet zoveel aan te kopen.
En ja, ik maak soms wel eens een mix van verschillende soorten. Ze doen dat trouwens ook spontaan zelf. Zelfs in die mate dat ik ze ieder jaar fors moet inperken en uit elkaar halen. Watereppe, irissen en grote boterbloem zijn daar bijvoorbeeld sterk in... .
Om het omwaaien van planten te vermijden, bind ik soms wel eens wat mandjes aan elkaar om een stabielere basis te hebben.
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
zondag 4 november 2012 - 13:17
Octavia1998ykz

Octavia1998ykz

Bedankt voor de info. Welke planten heb je daar gecombineerd? Heel mooi. Op de foto hieronder zie je de vijver die ik 5 weken geleden heb gegraven. Nu alleen de randen nog afwerken. Maar heb nog tijd genoeg om erover na te denken.

Vijvers & Vissen

zondag 4 november 2012 - 13:41
Octavia1998ykz
zondag 4 november 2012 - 14:07
jdcoster

Jdcoster

Het spijt mij dat ik moet kritiek geven op de uitvoering van uw vijverrand. Ik vrees dat u de rand zoals hij nu is NOOIT weggemoffeld krijgt. Massaal aanplanten van natte- en droge oeverplanten zal daar niets aan verhelpen.
In hete zomers, wanneer het waterpeil 5 tot twintig cm zal zakken zal die boord ZEER nadrukkelijk aanwezig zijn en uw tuinplezier verpesten.
U kunt daaraan verhelpen door 'oeverstenen' vanaf de bodem (of toch zo diep mogelijk)te beginnen stapelen. Als het water zakt, ziet u dan nog steeds deze stenen, wat al een beetje een natuurlijker uitzicht geeft. Wanneer de oeverplanten op en tussen die stenen gaan groeien en uitzaaien zal de oever er zeer natuurlijk uit zien.
Lang geleden schreef ik al eens iets daarover en verduidelijkte dat met een tekeningetje.
Misschien best nog eens te lezen.

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=13&tid=14454&hl=kleine_vijver


Om nu te antwoorden op uw vraag naar de gebruikte planten:
-Droge oever (wordt alleen nat als de vijver eens over loopt):
Persicaria Bistorta, Rheum palmatum,Hosta-soorten, Iris sibirica, Lythrum, Lysimachia punctata en nummularia, Ligularia przewaldski, Hottonia, Darmera peltata, Astilbesoorten,
- Natte oeverplanten (+-5 cm onder water:
Sagittaria,Pontederia, Butomus umbellatus, Caltha palustris, Iris laevigata en -Kaempferi.
Dieper water( 80-100 cm) in mandjes:
Waterlelies, Gele plomp, Orontium
Drijvend:
Kikkerbeet, Gedoornd Hoornblad, Krabbescheer, drijvend fonteinkruid

En dit is weer een andere vijver van mij. Hij bestaat nu 1,5 jaar en is perfect helder zonder de minste technische op chemische ingrepen. Als u goed kijkt ziet u de stengels van de waterlelies uit het diepere water op komen en hier en daar zwemmen er Elritjes. Meer plaatsen we er niet in om meer redenen. De reigers komen er niet op af (te klein?), ze zijn ook weinig concurrentie voor kikker- en salamanderlarven en ze vervuilen de vijver niet met uitwerpselen. Ze worden ook niet bijgevoederd.
Ook deze vijver, net als die twee van mij en praktische alle andere die ik al aanlegde, worden gevoed met het regenwater van een dak of een tuinhuis. Waarschijnlijk is dit een grote troef om de waterkwaliteit steeds goed te houden.

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>

Soms zijn daar een beetje trukjes voor nodig. Hier werd bijvoorbeeld het regenwater 20m ver afgeleid via een zinken goot die verstopt werd in een pergola.
Het dak van het schuurtje uiterst links wordt dan weer ondergronds aangevoerd.
Bij iedere flinke regenbui staat die vijver weer goed op peil en moet praktisch nooit bijgevuld worden met leidings- of putwater. Deze foto werd dit jaar genomen op een regenachtige prille lentedag. De waterplanten werden net voor de winter kort boven het wateroppervlak afgemaaid en beginnen nu weer te groeien.
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
zondag 4 november 2012 - 21:57
Octavia1998ykz

Octavia1998ykz

In mijn vijver heb ik een trap van 30 cm en 60 cm diepte en de bodem op 1 meter. kan ik de stenen op de trap van 30 cm stapelen? en als het water zakt in de zomer, kan je dan niet gewoon bijvullen? alvast bedankt voor de nuttige info
maandag 5 november 2012 - 00:39
Octavia1998ykz

Octavia1998ykz

In mijn vijver heb ik een trap van 30 cm en 60 cm diepte en de bodem op 1 meter. kan ik de stenen op de trap van 30 cm stapelen? en als het water zakt in de zomer, kan je dan niet gewoon bijvullen? alvast bedankt voor de nuttige info
maandag 5 november 2012 - 00:41
jdcoster

Jdcoster

Stapelen vanaf 30 cm is zeker goed. Meer moet niet. De rand dan wel goed gelijk harken met de stenen en bedekken met bvb. Lysimachia numularia, Ajuga reptans, Acena of zoals vaak bij mij, Sedum Spurium. Deze planten zijn kruipend en zodevormend en gaan dan mooi op die stenen liggen tot aan de rand van het water.

Bijvullen kan natuurlijk, alleen ... wordt dat vaak een beetje uitgesteld, oever planten hebben dan al een beetje 'dorst' gekregen en het bijvullen met kalkrijk, gechloreerd, gefilterd en ... duur leidingwater vind ik ecologisch gezien niet zo goed.
Iedereen moet natuurlijk zijn eigen mogelijkheden ter plaatse bekijken.
Ik geef hier nu ook wat algemene tips natuurlijk omdat ik merk dat deze oude topics nog af en toe gelezen worden en zelfs een nieuw leven krijgen. Ze zijn altijd wel ergens voor iemand bruikbaar ... .
Veel mensen die hun goed regenwater(daken, tuinhuizen, terrassen) nog verloren laten lopen belasten ons rioolstelsel er extra mee en draaien dan in droge periodes gewoon het kraantje open. Die verspilling vind ik dan een beetje zonde.
maandag 5 november 2012 - 11:01
Octavia1998ykz

Octavia1998ykz

Kan ik ook dotterbloem of engelse watermunt of waterbies gebruiken om de bodem te bedekken?
maandag 5 november 2012 - 14:16
Octavia1998ykz

Octavia1998ykz

Misschien dat ik mijn vijverrand ga afwerken met begroeiingsmatten van ubbink of velda zoals hieronder te zien is. Wat is uw mening hierover Jdcoster?

Vijvers & Vissen

maandag 5 november 2012 - 17:50
Octavia1998ykz
woensdag 7 november 2012 - 19:17
jdcoster

Jdcoster

Ongeduldig?
Ik was mij aan het beraden over een antwoord dat niet zeer belerend of negatief over komt.

1)Kan ik ook dotterbloem of engelse watermunt of waterbies gebruiken om de bodem te bedekken?

Ik heb ze alle drie staan. Dotterbloem is een prachtige en onmisbare voorjaarsbloeier maar wordt in de zomer zo lelijk dat hij best afgeknipt wordt en is geen bodembedekker. Munt heeft een kruipende groeiwijze en zou daar kunnen voor dienen. Munt woekert wel heel erg (spreidt meer dan 1 m/jaar). Biezen zijn goed voor in de natte oeverzone maar zijn geen echte bodembedekkers.

Over Begroeiingsmatten, plantzakken om in het water te hangen of met keien bekleefde folie om vijverranden af te werken ben ik niet deskundig. Ik streef naar een tuin die er zo natuurlijk mogelijk uit ziet en dat hoort er niet bij. Een vijverrand die boven de oppervlakte uit steekt, vind ik niet natuurlijk. Wat kan ik daar meer op zeggen ... .
woensdag 7 november 2012 - 23:30
Octavia1998ykz

Octavia1998ykz

Met begroeiingsmatten groeit de rand vol planten. Wat mij natuurlijker lijkt dan stenen. In onze natuur heb ik nooit vijvers gezien met stenen.
donderdag 8 november 2012 - 09:51
jdcoster

Jdcoster

Zo heeft elk zijn methode om iets moois te creëren. Ik ben benieuwd naar foto's van het resultaat volgend jaar.

Op de homepage van Tuinadvies verschenen onder de rubriek 'vijver' al enkele interessante artikelen, waaronder die van de volgende linken . Misschien toch eens lezen?

http://www.tuinadvies.be/vijver_afboording.htm
http://www.tuinadvies.be/vijverplanten_plantdiepte.htm
donderdag 8 november 2012 - 11:20
Octavia1998ykz

Octavia1998ykz

Jazeker ik blijf proberen tot ik een mooi resultaat heb Van u heb ik allesinds veel geleerd. heel fel bedankt
donderdag 8 november 2012 - 17:06
Octavia1998ykz
donderdag 29 november 2012 - 18:51
Boerke

Boerke

Ik moet JDcoster gelijk geven dat stenen een natuurlijk zicht geeft. Wij hebben onze randen bedekt met steenfolie. De overgang onder het wateropp. met de rubberfolie hebben we ook bedekt met stenen. Dit zie je links op de foto. Het houdt ook de steenfolie op zijn plaats. In de zomer, als het waterpeil zakt komen de stenen boven het wateropp. te liggen wat een mooier effect geeft dan de zwarte folie.
Je kan de steenfolie kopen in verschillende maten. Eén nadeel: na een tijd komen er steentjes los maar tot nu toe deert dat ons niet.

Vijvers & Vissen

zaterdag 22 december 2012 - 19:31
Boerke

Boerke

Ik heb nog een foto gevonden toen onze vijver nog in opbouw was(2002).Hier zie je goed hoe ver de steenfolie onder het wateropp.ligt. Toen had ik een beek,die is al ondertussen vervangen door een moerasvijver.

Vijvers & Vissen

zaterdag 22 december 2012 - 19:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon