menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schijn aarbeie

Ga naar meest recente reactie

musicrobert
donderdag 20 juli 2006 - 12:30
nientje

Nientje

had je een vraag musicrobert??
nientje
donderdag 20 juli 2006 - 15:52
musicrobert

Musicrobert

Dag Nientje .

Ik heb inderdaad een vraag, of liever een half antwoord voor de Tuinkabouter. Hij had een website gevonden of soortgelijk en vroeg zich af wat de bloem op de afbeelding op die site was. Hij had echter moeite om die bloem te downloaden, dus heb ik hem gevonden en gebruikt als profielafbeelding links dus op mijn profiel...
Maar door allerlei geknoei van mijne kant is er vanalles mis gelopen, maar dus aldus...
Dan heb ik nog een opmerking gemaakt voor de titel "aarbeien". Ik heb in onze tuin een plantje gevonden tussen de struiken waarvan de bladeren en de vrucht lijken op die van de aardbeiplant. De bloem is echter geel en de " aardbeien" zijn niet te pruimen. Te klein en 'k zou zeggen behangen met kleine zaadjes. Ergens op een website heb ik gelezen dat het "schijnaarbeien" zijn. Voor mijn part zijn ze nep. Maar de vogels lusten ze, de bloemetjes zijn wel mooi en het verspreid zich zienderogen, zeker 1cm per week schat ik. Dus een hele goede bodembedekker.
Verder vindt ik deze site heel mooi al is door de bloem-, plant en vogelfoto's.
Groetjes van Robert.

donderdag 20 juli 2006 - 23:12
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste,
het gaat hier om de Indische aardbei of schijnaardbei (Duchesnea indica).
Dit plantje geeft harde, smakeloze vruchtjes.
Voor keukengebruik ben je beter af met de bosaardbei die heerlijke vruchtjes geeft, witbloeiend is en bladverliezend. de schijnaardebei is gedeeltelijk wintergroen en wordt om die reden wel eens aangeplant als bodembedekker. de vogels dragen zorg voor zijn verspreiding en hij neemt dan wel eens de vormen aan van een 'ongewenste' plant ...
vrijdag 21 juli 2006 - 10:45
musicrobert

Musicrobert

Mm,
Zolang die plantjes blijven aan gene kant van het gazon laat ik ze doen, verspreiden ze zich op een andere plaats, uit ermee.
Enne nu ik uw afbeelding zie: kruisbessen die nooit rijp worden maar overdekt worden met iets bruins, hardworden en smakeloos, is dat ook uw branche.

Groetjes en dank u voor uw antwoord.
zondag 23 juli 2006 - 00:03
Trigonella

Trigonella

wist u schijnaardbeien komen alleen voor in vlaanderen en Brusselgewest en niet in Wallonië
dinsdag 15 augustus 2006 - 19:46
musicrobert

Musicrobert

wist u schijnaardbeien komen alleen voor in vlaanderen en Brusselgewest en niet in Wallonië

Neen dat wist ik niet? Is het misschien een "regionale" plant?
woensdag 16 augustus 2006 - 12:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon